Както обикновено – аз не съм сериозен. Струва ми се, че сериозността е голям враг на умното мислене. А на мъдростта – със сигурност. За да създаваш вихрени и неочаквани, странни и потенциално гениални хипотези – ти трябва да си доста „разхайтен”. Затова писателят ще създаде по-интересни идеи от учения – защото има правото да бъде несериозен. Което ще рече – да нарушава правилата и традициите. Ученият не може да опише своя „герой” ходещ по тавана; писателят веднага ще го направи! Освен, естествено, ако писателят не е глупак или реалист. Което е почти едно и също.
И така де – аз нито мога, нито имам намерение да опиша „еволюцията на българското християнство”. Аз съм само поглед, мисъл и фантазия – наблюдавам тук и там, шаря с очи неспокойно, виждам всякакви неща и се опитвам с тези всякакви неща да построя нещо, което да нарека свят.
Естествено – давам си сметка във всеки миг, че човек вижда това, което знае. Това, към което душата му е насочена. Великият Апелес казал на обущаря: Sutor, ne ultra crepidam – Обущарю, не по-високо от обувките! Защото обущарят почнал да му дава съвети как се рисуват дрехи, оръжия и т.н., а не се ограничил до обувките (за чието рисуване му дал ценен съвет). Защото, явно е, обущарят едва ли разбира нещо от нещата извън обувките; тъй като в света той вижда не друго, а кой как е обут!
Когато работех като медицинска сестра – виждах само вени. В автобуса изпружените ръце на хората, хванали се за високите ръкохватки, ми приличаха на снопове от вени; удобни за пробождане и за поставяне на абокати или за взимане на кръв. Само венозните манипулации ме интересуваха и затова аз гледах на хората като съвкупности от вени. И понякога се случваше да погледна някоя красива госпожица и да изпуфтя от недоволство и презрение: Пфу, какви дълбоки и тънки вени има, направо ще се измъчи човек ако тръгне да и слага абокат!
Виждаме това, което вече го има в душите ни; някой гледа ли процепите между плочките, докато върви по улицата? Не, много ясно – ние сме хора и затова гледаме другите хора в лицата. Макар че някой фройдист би ни оборил с тезата, че цепнатините между плочките са много дълбок символ и затова често хората ги гледат и дори – прескачат – защото стъпването с крак в цепката е символен инцест. Ха. Ти да видиш!
И така – аз гледам християните, християнството, атеистите, празниците, яйцата, козунаците, агнетата, яретата, постовете във фейсбук, яйцата във фейсбук, закланите агнета във фейсбук – и така виждам нещо, което наричам еволюция на българското християнство.
Но ще ви кажа (ако вие ми кажете, че това е много повърхностен подход) – всеки учен всъщност тръгва от свои частични наблюдения, от свои пристрастия, от свои любими цитати и теории – наскоро прочетени и повлияли му ...така че и той е точно толкова „частичен” и „необективен” колкото съм и аз. Но той си вярва – защото цялата мастита наука стои зад гърба му. Между другото, другото значение на думата „мастит” е „възпаление на млечната жлеза”. Ти да видиш!
И какво да ви кажа?! Еволюция има!
Преди, каза ми един мил мой приятел, се казваше така: „Ай пали да палим свйещити, да чуками яйцата и въс”.
Като под „въс” се разбираше изконното българско „да се чупиме, да изчезваме, да ни няма, не ни е тука работата, да се изпаряваме, да ходим да си пушим цигарките, щото тука е тъпо”. Така казвал българинът, докато обикаля църквата в полунощ на Великден.
Да, българинът е сепнат човек. Може би защото петстотин години са го сепвали (простете за баналното разсъждение) и той затова все е сепнат и припрян: няма да седне, да се отпусне на колене, пък да изпадне в блажен екстаз, слушайки някоя фуга, лееща се от органа на катедралата. Не: да чупим яйцата, да палим свйещити и въз!
А сега, обаче, моят приятел видял в църквата друго: вървят си две нови същества – момчета ли, момичета ли, не ми каза – от тия, които живеят в телефоните си. Вървят си в кръг около църквата. И тъй като моят приятел е актьор – веднага влезе в роля и ми го изигра. С почти японска, съвършена пестеливост показа как си вървят двете същества – заболи нос надолу – но дали в свещите или в телефоните си – не е ясно – но вероятно и в двете едновременно (чудя се кога ли ще бъдат заменени свещите с виртуални свещи, които да се теглят като приложение от интернет) и едното същество, без да надига нос от нещото, в което го е забило (телефоносвещ) казва: Аби (винаги моите герои говорят на меко, много меко), ти вярваш льи?
А другото същество, без да вдига очи, кротко, мрачно и безапелационно казва: Тцъ.
И продължават да вървят.
Обсъждането е проведено с един наистина зашеметяващ минимализъм. Вярата и други. Обобщени с едно „Тцъ”.
Мислите ли, че аз разказвам тия неща...
Хм, бих написал цял трактат за баналните и дебелашки реакции, за „реагирането по нормалния начин”. Бих написал всъщност цял трактат за лошото си чувство към „нормалните реакции”. Нормална реакция е примерно подигравателно-укоризнено-назидателната реакция към такова поведение. Презирам тия дебели патриархални глупаци, които цъкат с език и казват:”Тюх тюх тюх – накъде отива светът”. И след това още по-мазно, недоволно, гъгниво и патриархално сами си отговарят: „Тюх тюх тюх – на зле отида зветът!”. Тяхното самодоволно недоволство от света и от младите ми е познато – то е като блажната чорба на старшината на ротата, като доволна пръдня под завивката, като пощипването на секретарката от другаря директор по стопанската част. Ретроградна тиня, глупост и традиционализъм – пухтящ, гъгнещ и негодуващ срещу „новите хора” и срещу
Света „който не отива на добре”.
Аз съм само мисъл, поглед и фантазия – аз не осъждам, само наблюдавам и се забавлявам. Не ме притеснява отговорът на съществото в смисъл, че то не вярва в Бог или специално в християнския Бог; дори ме радва правото на един човек да не вярва – защото това е единственият път да повярва истински – когато сам реши и когато е готов. Донякъде ме притеснява, обаче, че отговорът е само с едно „Тцъ”. Той показва отказ от словото. Дали точно от Словото? Или от многословието?
(тук някой глупец ще каже, че именно при мен многословието е на ниво)
Нима сам Иисус не казва: И не се кълнете, а когато казвате да – да е да. Когато казвате не – да е не. Тоест – няма нужда от много приказки. Мълчанието е по-красноречиво.
Какво е казало съществото на своето приятелско същество? (умишлено и със симпатия Не използвам половите категоризации „момче” и „момиче”). Казало му е горе долу следното: Аз съм свободно същество. Аз не вярвам. Имам други пориви, други мисли, други вълнения и тревоги: чужд ми е тоя Бог, който седи в черква и мирише на тамян. Но аз обичам родителите си и баба си и дядо си – и по този начин почитам традицията; аз искам да съм част от обществото и да се „вписвам” в него. Аз искам да съм добро същество – затова изпълнявам с уважение ритуалите, които не разбирам. Аз имам нужда от вяра – защото и мен ме е страх от смъртта и още повече – от живота. Но тук предлагат свещи и миризма на средновековие и на евтин гроб – а аз живеят в терабайтова среда. Какво общо има между моите терабайти (и тоя мой Бог, който още не съм открило, който живее сред терабайтите) и този тамянено-свещово-иконено-нелеп свят? Той не е истински свят – а Бог трябва да е Бог на истинския Свят!
Какво ли ще да разбира този тамянен Бог от 5G? А Светът сега е 5G и аз бих вярвало на Бог, който е владетел и спасител във 5G!
Аз съм свободно същество и сигурно ще имам свой Бог, но още не знам къде да го намеря. Той ще ми се появи... Сигурно ще ми се появи. Защото страхът и тревогата - от живота и смъртта - имат нужда от Бог. А казват – и любовта. Но засега, при всичките тия яйца, козунаци, фейсбук яйца и козунаци, при всичките тия заклани и одрани и изпечени агнета – не. Не го намирам като мой Бог това всичкото, което се случва. Така че: Тцъ!
И така със съществата и тяхната вяра.
А между другото, моят татко, стар стар, супер стар материалист, инженер и атеист, каза: А в смисъл, дали съм убеден, че има някаква сила, която прави Всичко да е така, както Е – да, в това съм убеден! И затова, в тоя смисъл, аз съм вярващ! – така каза той тия дни.
Аз само му казах: Е, някои от нас наричат това нещо Бог.
Той се усмихна. Това беше неговата еволюция във вярата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Октим
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
user4eto
Пеевски и Кирил Петков си крещяха 5 минути на първия ред в парламента (видео, снимки)
Танас
В София има 33 555 платени паркоместа, ЦГМ са продали 36 001 винетни стикера за живущи в тях
jdravun
Калин Стоянов призна, че Пеевски е охраняван от НСО