15 съвета за по-пълноценно консумиране на новини

Последна промяна на 03 февруари 2017 в 14:35 3844 4

Американският журналист, писател и преподавател в института Poynter Рой Питър Кларк публикува 15 съвета за по-пълноценно консумиране на новини. 

Препечатваме ги от страницата на Асоциацията на европейските журналисти.

„Това, от което се нуждаем най-много днес, е обществена програма за информационна грамотност за възрастни. Образователните програми за информационна грамотност се увеличават значително през последното десетилетие, особено за учениците в средните училища и студентите. Тук не говоря за тролове и привърженици на конспиративни теории, а за възрастни, чиито преживявания се [влияят] от технологиите дотолкова, че те не могат да видят фалшивия магьосник, който стои зад цифровата завеса", пише Кларк.

1. Не консумирайте посланията на рекламодателите лековерно, особено на политическите такива. Говорете с децата си и други възрастни за потенциалните скрити послания.

2. Намерете трима политически коментатори, които представляват съответно политическото дясно, ляво и център. Следете анализите им, за да можете по-лесно да се информирате по политически въпроси и да разчитате медийните послания.

3. Заедно с познати сформирайте общност, в която да обсъждате качеството на работата на медиите във вашия район. От отразяването на какви теми се нуждае вашата общност? Кой притежава местните медии? Какво целят собствениците им: да служат на обществения интерес или да увеличат печалбите си?

4. Огледайте се за ролеви модели, обществени фигури, които са доказали честността и принципността си. Огледайте се също така за членове на някое движение или политическа партия, които имат смелостта понякога да се противопоставят дори на собствената си партия.

5. Проумейте огромната роля на формата и гледната точка на даден материал. Хората могат да ви казват истината, но само части от нея. Те могат да структурират посланията си така, че да привлекат вниманието ви към определени теми за сметка на други. Дебатът относно имиграцията е отличен пример: „сигурността на границите ни“ е една от много възможни рамки за представяне на дебата, сред които попадат и „Америка отваря обятията си за имигрантите“ и „в Америка има работа, която американците не желаят да вършат“.

6. Научете се да разпознавате манипулативния език и снимков материал. Прочетете известното есе на Джорд Оруел Politics and the English Language, в което авторът обяснява как злоупотребата с езика води до политическа злоупотреба, и обратно. Подхождайте скептично към всеки говорител или писател, който поставя под въпрос лоялността на критично настроените към собствената им държава.

7. Научете се да правите разлика между форми на политическо убеждение, насочени към разума ви, и похвати, насочени към страховете и страстите ви. Подхождайте предпазливо към лозунги – те са заместител на критичното мислене.

8. Ключова задача на журналистиката е да прави важни въпроси (като здравеопазване) интересни за обществеността. Оглеждайте се за опити за представянето на интересни теми, например зловещи убийства, като значими за обществото, когато в действителност не са такива.

9. Обръщайте внимание на хора, които са склонни да променят възгледите си – при условие че не го правят постоянно.

10. Търсете контакт с хора, които искат да провеждат задълбочени разговори, и избягвайте тези, които предпочитат да крещят.

11. Не мислете, че трябва да заемете една от две възможни страни по всяка по-важна тема, защото вероятно има и средно положение. Не се страхувайте да се чувствате объркани или несигурни по даден въпрос. Напълно приемливо е да имате нужда от време, за да изградите собствена позиция.

12. Станете от леглото. Присъединете се към клуб. Бъдете доброволец. Пейте в хор. Един от начините да се предпазите от политически и медийни манипулации е да се учите от личен опит, от реалността, а не от телевизионните риалити формати.

13. Във времена, в които славата е на почит, обръщайте повече внимание на това, което хората правят, отколкото на това, което са.

14. Бъдете скептични, но не цинични. Скептикът се съмнява в познанието, докато циникът се съмнява в добрината. Циникът ще ви каже „Всички политици са лъжци“ или „Всички журналисти имат скрити предразсъдъци“. Скептикът, напротив, ще ви каже „Това не ми звучи правдоподобно. Дай ми доказателства.“

15. Подкрепете училищни програми, които помагат на младите хора да анализират и да подхождат критично към посланията в медиите. Учениците и студентите трябва да знаят, че имат свобода на мисълта и свобода на изразяване, и да упражняват тези свои права, като четат, пишат и говорят. Свободата на изразяване не означава нищо, ако не разполагате с уменията и средствата, от които се нуждаете, за да изразявате мнението си.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

-232

3

Tabadatko

03.02 2017 в 21:40

Благодаря на Офнюз за интерестният списък и за удебеленото. Знам, че не е случайно. :)

18399

2

Izalina

03.02 2017 в 15:29

Да, Бухльо, изпревари ме.
Не на 100% приложимо у нас, но в голямата си част нелоша насока.

Да припомним:

goo.gl/xFhzqZ

( или goo.gl/HyKooh )

3251

1

Бухльо

03.02 2017 в 14:44

Четвъртият съвет е неизпълним ;)