Зорница София алармира за неволна дискриминация по полов признак в киното ни

Режисьорката изпрати отворено писмо с настояване за повече жени в оценяващите комисии в БГ киното

OFFNews 11 април 2023 в 18:24 2294 2

Зорница София по време на снимките на филма си

Снимка Личен профил във Facebook

Зорница София по време на снимките на филма си "Майка"

В отворено писмо до министъра на културата и директора на НФЦ, както и до работната група, която работи по промени в закона за киното режисьорката Зорница София алармира за неволна дискриминация по полов признак при сформирането на комисиите, които одобряват или не българските проекти за филми за финансиране от българския бюджет. В социалните мрежи Зорница София аргументира писмото си така:

"Дори и неволна, дискриминацията си е дискриминация. И аз не съм не научила да си мълча. Тя не ограничава просто жени-автори, а лимитира съдържанието, което стига до екраните. Няма как да очакваме богатство и разнообразие в българските филми, ако няма разнообразие в комисиите, които ги избират за реализация. Моля ви, кажете какво мислите, ако имате мнение по въпроса. Моля ви да има диалог и той да се води културно, не само защото касае културния сектор. Благодаря на всички, на които им пука."

OFFNews публикува писмото без редакторска намеса, очаквайте и интервю с режисьорката:

"ДО: Министъра на Културата г-н Найден Тодоров
ДО: Зам. Министъра на Културата г-жа Марина Василева
ДО: ИД на ИА Национален Филмов Център г-н Петър Тодоров
ДО: Работната група към ИА Национален Филмов Център относно корекции в ППЗФИ

Уважаеми Дами и Господа,

Алармирам ви за неволна, но системна дискриминация, която открих срещу „женските теми“ в българското кино независимо дали са на жени-режисьори, регламентирана в новият закон за кино и правилника към него (ЗФИ и ППЗФИ). В тях е определено изборът на членовете на художествените комисии – хората, които селектират кои филми да бъдат финансирани и кои не - да става чрез жребий от списък с експерти. Във въпросния списък с експерти обаче съотношението мъже/жени е с неравенство в 6 от 7-те гилдии, от които се тегли по един представител и математически става невъзможно тема, към която проявяват чувствителност предимно жените, да събуди интереса на тези експерти, оттам вероятността такъв филм да бъде одобрен за реализация е минимална.

Експертите по гилдии за игралните филми:

мъже/жени
РЕЖИСЬОРИ 43/5
СЦЕНАРИСТИ 49/12
ПРОДУЦЕНТИ 48/14
ОПЕРАТОРИ 27/1
АКТЬОРИ 17/14
КИНОКРИТИЦИ 7/14
ХУДОЖНИЦИ 28/20

Богатство на съдържание не се постига така. Дискриминацията, която откриваме не е единствения проблем. В новия начин за избор на художествени комисии в ЗФИ и ППЗФИ липсва и маркетингова логика. Трети месец съм на турне с новия ми филм и разговарям със собствениците и програматорите на кината (официална статистика не откривам), които споделят, че у нас предимно жени гледат българските филми, независимо от тематиката.

Оказва се, че в България мъже избират филмите, които жените да гледат.

На фона на европейските стремежи и директиви за равнопоставеност и равно-представеност 5050/2020 и постиженията, отчетени в тази посока по света (извадки по-долу), България не е на опашката – тя е извън нея. Пропуснатите ползи за жените филмови творци или за „женските теми“, са неизчислими. Моля Ви за спешно решение художествените комисии да постигнат приблизително равно представяне - отново с жребий - пак от същия списък с експерти, но така, че съотношението между половете да бъде приблизително равното 3:4 жени/мъже. Има предложение как технически това да се получи, стига да има желание.

Открих случайно тази неправда сега, докато подготвях за 5ти път кандидатстването на мой проект игрален филм, който също като филма „Майка“ е на тема алтернативно майчинство, но сюжета е за „инвитро“ и в коментарите на някои членове от комисията открих меко казано неразбиране на материята. При всяко от 4-те кандидатствания този проект финишира с високи оценки, на няколко стотни от одобрение, в два от случаите е класиран първи под чертата, в два от случаите беше оценяван от художествени комисии в състав: 6 мъже и 1 жена. Използвам моя случай само като пример и подчертавам, че стремежът ми е промяна, която да повлияе за обогатяване на българското филмово съдържание. Ако постигнем равно-представеност – това е предпоставка да се реализират повече филми на „женски теми“ и/или на жени-автори – режисьори и сценаристи, за да има по-богато на теми и чувствителност съдържание.

Нормално е мъжете да се вълнуват от трудностите в забременяването и инвитро толкова, колкото аз се вълнувам от световното първенство по футбол. Ненормалното обаче, е една европейска държава, чрез закон и прилежащия към него правилник, да елиминира жените, или по-точно „женските теми“ дори и когато са на мъже-автори. Нелогично е преимуществено мъжки комисии да избират онова, което зрителките в България после ще гледат в кинозалите. Добрата новина е, че вече има сформирана Работна Група към ИА Национален Филмов Център за обсъждане на най-належащите поправки в ППЗФИ.

Моля Ви да се поръча на Работната Група в НФЦ да регламентира тегленето на жребия до приблизително равното 3:4 представителство на двата пола. Да има квота на представянето на жени-експерти в художествените комисии.

Моля Ви за спешно решение от Министерство на Културата за своевременна промяна на един експерт в настоящата „мъжка“ художествена комисия (5:2) до постигане на приблизителното равено представяне от 3:4 на двата пола.

Разчитам на Вашето намерение страната ни да бъде в синхрон с европейските и световни тенденции (вж. фактите по-долу) и да не игнорираме европейските приоритети. При нужда ще информираме съответните европейски организации, както женски, така и професионални.

Искрено се надявам тези искания да обединят колегите и такива разговори вече се водят. Тъй като това налага обсъждания, които отнемат време, което ми се струва най-ценен ресурс предвид работещите вече Специалисти от Работната Група, затова входирам писмото си още сега с надеждата то скоро да бъде последвано от групово искане на повече творци.

Благодаря Ви за вниманието.
С уважение,

Зорница София
режисьор, сценарист, продуцент"

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    3767

    2

    Име на профила

    11.04 2023 в 19:56

    В доклада няма данни, обаче в страницата на Натфиз виждаме данните за прием за 2021 година:

    https://natfiz.bg/rezultati-ot-kandidatstudentski-izpiti-ksk-2021/

    Специалност, допуснати до II кръг:
    - Филмово и телевизионно операторство Ж 3, М 10
    - Екранна режисура Ж 6, М 11
    - Филмов и телевизионен звук Ж 4, М 9
    - Режисура в сценичните изкуства Ж 2, М 2
    - Режисура за драматичен театър Ж 0, М 1
    - Филмов и телевизионен монтаж Ж 6, М 10
    - Филмово и телевизионно продуцентство Ж 5, М 2
    - Актьорство за драматичен театър Ж 56, М 38

    и т.н.

    С други думи, в някои професии просто интересът е непропорционален (други примери са строителни работници, мед сестри, шофьори на тирове, военни и т.н.)

    Нека има повече жени - кинооператори, но думата дискриминация е подвеждаща. Окуражавайте девойките в гимназиите да учат такова в университета, а не се сърдете на чичковците после, че са повече.

    3767

    1

    Име на профила

    11.04 2023 в 19:52

    Пък аз открих дискриминация в Софийска вода и ВиК. Хиляди жени се натискат да работят в канализационни шахти, но патриархатът е забранил.

    Ако сериозно, от това писмо не разбира следното: учат ли например в Натфиз равен брой студенти за оператори и монтажисти? Бърз гугъл:

    https://www.strategy.bg/FileHandler.ashx?fileId=27315
    Брой действащи студенти за учебната 2020/2021 година:
    - ПН 804 Театрално и филмово изкуство: Ж 1791, М 1080

    Дотук добре, ама данните са само за направление, колко учат за актьори?
     
    X

    Година след катастрофалния резултат от теста за функционална грамотност PISA