В „Тотална щета“ ще се срещнеш с две тела, които силно миришат на изкуствени цветя. Нямат пол, но носят токчета, защото така им харесва. Солеността им се дължи на поливането със сълзи и пот. Искат да пораснат. Или да се смалят. Ако може. Тези тела стигат границата и я подминават дори. А границата не е физически определима или видима.
Тя се намира в теб. И теб. И теб. И винаги е различна. Границата е сборът от степените на приемственост, разбиране, мислене, чувстване, които притежаваш и които си готов да използваш. Не се налага да си добър по математика, за да гледаш този спектакъл. Достатъчно е да си си представял поне веднъж как изригват звезди, как пътуваш с кола по млечния път или как метеорит се удря в земята.
Най-новият спектакъл на театрална група „Метеор“ не се занимава с проблеми. По-скоро изследва естествените явления - живот, любов, красота, смърт и причините да ги превръщаме в проблеми. Инструментът, с чиято помощ се провежда изследването, е тялото. Използвани са всички функции, които то притежава – да произвежда движение, звук и енергия в количества, които рядко се срещат на театралната сцена. Ако има нещо, от което се пести, това е говорът. Може би защото текстът в театъра започва да прилича на пълнеж, натъпкан в устите на актьорите, а след това изплют върху публиката.
„Как се примиряваме с посредствеността“ питат Леонид Йовчев и Галина Костадинова, докато телата им рисуват абсурдни, кичозни и псевдокултурни картини, на каквито сме се нагледали в изложбеното пространство, наречено живот. Разликата е, че тук те се иронизират и преувеличават, докато не се взривят в главите и на актьорите, и на публиката. В момента на големия взрив или тоталната щета, се ражда свободата. Виждаш я пораснала – на сцената. Малка и непроходила – в съзнанието ти. Представлението, режисирано от Ани Васева те освобождава от това да знаеш кое е изкуство и кое не, кое е нормално и кое не. Кара те да вземеш тези решения отново. Сам.
Структурата на „Тотална щета“ не следва никаква логика. Ти си този, който превръща абстрактното в конкретно. Превеждаш от езика на аномалиите. Ухото ти чува как уж елементарни текстове, облечени в ноти, се трансформират във въпроси, чиито отговори не притежаваш. Това те обърква. Очите ти не виждат, но усещат промяната на ситуациите във вътрешното поле на актьорите. Ще повярваш, че Леонид Йовчер е изгубил контрол, а Галина Костадинова е нестабилна психически. Не само в кулминациите, а и в кратките тишини на спектакъла. Всеки фрагмент ще се промуши между слепоочията ти, независимо дали искаш, и ти ще си на ход. Защото според Гео Милев „психологическата основа на фрагмента е асоциацията“. А асоциации създаваш ти. Съзнателно или несъзнателно. И остана още нещо – като вирус ще те зарази енергията, с която си служат двамата актьори. Не се лекувай. Използвай я.
Знам, че „Тотална щета“ ти се случва почти всеки ден, но официално можеш да я гледаш на 20 май в пространството за съвременен танц и пърформанс – ДНК. Както метеорите, тя ще остави бяла димна следа върху теб. Ти ще решиш дали да я задържиш, или да я отмиеш.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12012
1
24.04 2016 в 13:09
В такъв смисъл, да, спектакълът постига това, което иска. Просто не считам исканото за добра идея.
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България
Johnny B Goode
Радев за Пеевски: Тази наглост на стероиди няма да се осъзнае или да изчезне от само себе си