“Стихотворението като заешка дупка” с Надежда Радулова
Защо най-незабравимият залез в българската поезия, този от стихотворението „Любов“ на Атанас Далчев, е сравнен с домат? Къде живее „кралят на щурците“ от „Нямото дете“ на Лорка? Кое е удавеното момиче в „Огледало“-то на Силвия Плат?
Добрият поет е като Белият заек от „Алиса в страната на чудесата“, подир който добрият читател хуква и пропада в тайнствена дупка. Там обичайната логика е нарушена и изгубваш себе си, и оставаш изгубен, докато не се намериш. Така всяко стихотворение дава шанс (първо на своя автор, а после и на своя читател) да преживее, макар и за миг, собственото си разпадане, за да се обърка и да се преподреди отново, всеки път.
Писането на стихотворение е магьосническо занимание и като всяка истинска магия, има своите специални техники. Владеенето на тропите, играта с глаголните времена, разколебаването на време и пространство, мултиплицирането на гледните точки в един текст – това са само част от видимите инструменти на поета. …Които наред с всичко друго показват, че в повечето случаи добрият поет на първо място е много добър читател – и на литературата, и на света.
В настоящия кратък курс по „пропадане в заешка дупка“ ще тръгнем подир Белия заек на поезията и ще се опитаме да четем по-добре, за да пишем по-добре.
Надежда Радулова е доктор по сравнително литературознание. Пише, превежда поезия и проза от английски, редактира. Понякога преподава. Но най-много обича да чете. Вярва, че без последното всичко друго би изгубило смисъл и страст.
Повече информация тук.
"Работа с фантастичното" с Владимир Полеганов
Уъркшопът "Работа с фантастичното", част от СтолицаЛитература - виртуално издание, ще обърне внимание върху спецификите на писането на произведения, свързани по един или друг начин с фантастичното. Учениците ще бъдат запознати не само с езиците на научната фантастика и фентъзито, но и с тези на гранични жанрове, като магическия реализъм и литературата на ужаса. Фантастичното е не само стил със своя особена естетика, но и начин да моделираме света и да „тестваме“ (в рамките на новоизградените модели) различни хипотези за човешката природа и обществото.
Ето някои от аспектите на работата с фантастичното, върху които теоретически и практически ще се спре уъркшопът:
Какво отличава езика на фантастичното от този на реалистичната литература?
Особености на фантастичния образ.
Какво е „странното“ в литературата и как работи то?
Човешко/нечовешко: как се пише за и от гледната точка на Другия.
Как се изгражда свят и какви видове светове може да изгради един писател?
Жанрови лица и маски: научна фантастика, фентъзи, хорър, магически реализъм, утопия/антиутопия/дистопия.
Владимир Полеганов е роден през 1979 г. в София. Завършил е клинична психология и творческо писане в Софийския университет, а понастоящем следва докторантура по българска литература отново там. Автор е на един сборник с разкази: Деконструкцията на Томас С. (Университетско издателство „Св. Климент Охридски“, 2013). Негови разкази са публикувани в списанията Следва (2011), Море (2012), Страница (2014) и Granta Bulgaria (2014), както и в Литературен вестник (2013). През 2012 г. „Кладенецът“ печели втора награда на Националния конкурс за къс разказ „Рашко Сугарев“.
Повече информация тук.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Коледна проповед: Папа Франциск забрани на служителите на Ватикана да клюкарстват
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста