Рядко, да не кажем никога повече, няма да се види подобна гледка - Мерил Стрийп и Жулиет Бинош на една сцена, разтърсени от сюблимна емоция на почит към киното и публиката. Най-ярките живи актриси на американското и френското кино, стилни и величествени, отправиха ясно, но много човешко послание – да бъдем силни и достойни.
Бинош връчи „Почетната палма“ на недостижимата Мерил Стрийп и не скри сълзите си, когато произнесе: „Ти промени начина ни да гледаме на жените в света на киното. Промени начина, по който се гледаме в киното. Даде нов образ на самите нас... И при това не се вземаш на сериозно. Такава радост блика от теб.“
И не само радост – на специалната среща с Мерил Стрийп на другия ден тя изнесе урок по скромност, непринуденост и естественост. Облечена ежедневно, в черна блуза и панталон, тя отговаряше на въпросите за шеметната си кариера сякаш не беше „икона“ със статут на суперзвезда, а приятелка от детството. Публиката я посрещна с викове на признателност – в Кан дават свободна воля на чувствата си, нещо, което ние не си позволяваме. Основната поука от тази среща е балансът между семейството (с четирите й деца и 4 внуци) и професията. Не всичко е било на всяка цена за това „момиче от малък град“. „Интересувах се от жени, различни от мен“ – призна тя. Филмите, режисьорите, легендарните й партньори - те са известни и видими. Но талантът на превъплъщението е нещо невидимо, дадено на малцина свише. Непосредствена и забавна, тази истинска „инфлуенсърка“ показа световната си класа не само като актриса, но и като мил събеседник. Всичките й номинации и всевъзможни награди останаха някъде далеч в светското и без капка суета или самодоволство тя сподели трите най-прости неща за актьорския успех: да имаш режисьор, който вярва в теб, да потъваш в работата си - „наистина да си там“ и най-важното – това да те прави щастлив. И завърши като повтори три пъти „Не се предавайте!“.
Голямата революция #metoo
Тонът, зададен от Мерил Стрийп, съвсем естествено се сля с духа на фестивала. Паритет между половете, толерантност, уважение към различието. И не само в киното, разбира се. Един пример - в текст, публикуван в сайта на вестник „Монд” в навечерието на фестивала, 147 изявени личности предлагат да се приеме, грубо казано, „закон #metoo“. Те се събират в една историческа за френското #metoo снимка, като девизът им е „Продължаваме и подписваме“. Това неслучайно идва точно когато се открива най-голямото киносъбитие на планетата. Това е възможност да се експонира въпроса със сексуалните посегателства и насилие в киното (знае се, че вървят обвинения към Депардийо и други известни имена, а всичко започна с американския продуцент Харви Уейнстийн).
Водещата на церемонията по откриването иронично, къде на шега, къде наистина подхвърли, че нощните срещи в хотелските стаи на могъщи господа няма да са повече възможни при един Закон #metoo. Ясно е, че нагласите бавно, но сигурно се променят. И още един щрих - ден преди началото на фестивала повече от стотина френски актьори, продуцентки, технически персонал и членове на организации, свързани с киното, се събират пред Националния филмов център в Париж и искат оставката на шефа му, който през юни трябва да бъде съден за сексуално насилие. Сред тях е Жюдит Гордеш, острие на френското #metoo. Тя е поканена в Кан да представи късометражния си филм „И аз също“, в който дава гласност на буквално хиляди жертви на сексуално насилие, отговорили на апела й в соцалните мрежи и разказали тъжните си истории. Всички те се събират на една улица в Париж, където дъщеря й пресъздава с танц общата болка и травма. Получил се е гигантски перформанс, от който се запомня символичният жест на жените – с двете си длани на кръст те притискат устата си, изобразявайки срама и дългото си мълчание. В саундтрака звучат откъслечно разтърсващи изповеди. Филмът бе приет с бурни овации от една безкомпромисна и предимно млада публика. Тиери Фремо заяви при представянето му, че фестивалът напълно подкрепя жените и „голямата революция #metoo”.
Копола и неговата необуздана пост-постмодерна фреска вкара мощно фестивала в познатия напрегнат ритъм.
Този най-амбициозен проект на Франсис Форд Копола, създал култовите „Кръстникът“ и „Апокалипсис сега“, беше най-очакваното събитие. Сценарият, по думите на режисьора, е „пренаписван към 300 пъти в продължение на 40 години“. От промоционалния откъс разбираме, че това е „притча“, но истината е, че този филм не може да бъде определен нито с една дума, нито с един жанр и въобще не влиза в рамки. Прав е Адам Драйвър, казал след първата закрита прожекция, че ще видим нещо невиждано досега. Но ако искаме да бъдем прецизни и „академични“, може да го определим като пост-постмодерен, каквото и да значи това... Всъщност, каквото и да се каже, все ще е вярно.
Визионерски, хуманистичен, епичен, фрагментарен, еклектичен, оперен, хибриден, дидактичен, философски, бароков, свързващ и объркващ жанрове и епохи. Едно монументално завещание на мъдрец, останал при традицията на хуманизма. Послание на митичен 85-годишен режисьор, водещо име от групата на някогашния „Нов Холивуд“. На първата прожекция нямаше възгорг, а по-скоро смут и разочарование. Тази фреска, нарисувана със зашеметяващ замах през времето и пространството, обхващаща минало, настояще и бъдеще на цивилизацията, едновременно утопия и антиутопия, пълна с цитати а ла Годар, няма да се разбере от хората, обичащи доброто и стандартно жанрово кино или простите истории.
Стъписани са и киноманите, защото се изисква друг тип нагласа – не може Копола да прави все „Апокалипсис сега“. Не че сме длъжни да величаем майсторите, но в този случай трябва просто да се оставим на визуалната стихия на образите – тя най-адекватно изразява хаоса и абсурда, в който живеем и за който няма рационално обяснение. Това е „Римска епопея“, проектирана в „една модерна въображаема Америка в пълен упадък“.
Загатват се мечтите за урбанизация на един мъж с необкновената дарба да спира времето – това е героят на Адам Драйвър. Той е гениален архитект-футурист, далеч не безгрешен, който иска да промени света към по-добро, но се сблъсква с насилие, бунтове, корупция, жестокост, неравенства, алчност. Среща и любовта, както и надеждата в лицето на едно бебе, плод на тази любов. Но не си представяйте някаква идилия, линеен сюжет или зрелище със специални ефекти, каквито познаваме от нашумели антиутопии. Тук всичко е направено някак в старата традиция на 80-те и представлява действително невъобразима смесица от стилове и жанрове – така се създава дистопичният свят на „Новия Рим“.
Паралелът с упадъка на римската империя и днешна Америка идва да ни каже просто, че ще загинем като нея, ако не направим решителна промяна. Копола не уточнява каква, но не се колебае менторски и директно да говори за това и го прави яростно в режим на неотложност. Това няма да се хареса на много зрители, но при всички случаи визията е защеметяваща. Режисьорът е вложил 120 милиона долара, като е ипотекирал част от калифорнийските си лозя. Това е огромен финансов риск, но от историята знаем, че той има опит с рисковани начинания и те са били с успешен край.
Накратко – това е авторско кино със сложен и объркан сюжет, философски и политически препратки и нееднозначни исторически паралели. Всичко това не отговаря на формулата за блокбастър и именно затова Кан подава ръка на своя стар любимец (с две „Златни палми“). Организаторите засвидетелстват своята почит не само към един легендарен режисьор, но и към понятието „авторско кино“. Къде, ако не в Кан, синефилите от целия свят ще оценят игровата природа на „Мегалополис“, искреността, както и хуманистичния му заряд. Филмът просто трябва да се види - невъзможно е да се преразкаже, още по-малко с думи прости... В актьорския състав, като в гигантски пъзел, се мяркат Джон Войт, Лорънс Фишбърн, Дъстин Хофман, Шайа ЛаБьоф...
Разбира се, има и издания като вестник „Гардиан“, които часове преди фестивала хвърлиха бомбата, че Копола се опитал да целуне някаква статистка при снимките на сцена в нощен клуб... Слава Богу, фестивалът отмина тази атака с мълчание. Отзивите са много и различни, оценката на критиката е по-скоро слаба в сравнение с други заглавия от конкурса. „Всъщност с „Мегалополис“ Копола разказва историята на един живот, на едно семейство, на едно изкуство с искреност, стигаща до обезоръжаваща наивност, които само един стар човек (без възраст), който няма какво повече да доказва, е способен да сложи на масата.“ - написаха в “Les Inrocks“.
За „Либерасион“ това е „монументален опит и немислим провал“, който ги е хвърлил „в състояние на неописуемо объркване“.
Другото заглавие, кето впечатлява от първите дни, е „Момичето с иглата“ - черно-бял, безкомпромисен естетски филм, 100% фестивално кино, в стила на Бела Тар, с много филмови цитати и препратки за посветените.
Една модерна приказка за правата на жените, класовите неравенства, моралния избор и отношението към женското тяло – все остро социални теми. Действието на тази мрачна драма се развива след Първата световна война в Дания, но звучи изключително актуално и днес. Историята е създадена по истински случай, разтърсил обществото в своето време – процес срещу жена, сериен убиец на бебета. Тя създава нещо като нелегална агенция за осиновяване, за да избави бедни и нещастни жени от нежеланите им деца. Но вместо да ги дава на богати семейства, тя ги убива. Пред съдиите твърди, че обществото трябва да й даде медал за това, че е предпазила много жени и деца от ужасен живот... Режисьорът Магнус Фон Хорн е датчанин, работещ в Полша, а филмът е датско-полско-шведска продукция. Каролине, „момичето с иглата“, става неволна съучастничка на убийцата, на която е дала бебето си и под чието хипнотично влияние попада. Тя е безпомощна и наивна шивачка, смазана от нерадостната си съдба, която накрая намира сили да се опълчи на „благодетелката“ си и да изкупи вината за изоставеното си дете. Сдържаното, но силно изпълнение на Вик Кармен Соне в ролята на Каролине я прави една от потенциалните претендентки за наградата за женска роля. Критиците-непукисти от „Либерасион“ обаче молят за милост, защото се чувстват пронизани от остриетата във филма - игли на шевна машина, кука за плетене (с която момичето се опитва да абортира в обществена баня), иглите на спринцовки с морфин... Те твърдят, че режисьорът е „издевателствал“ върху актрисата. Тук няма да се съгласим с тях.
И още едит силен женски образ се появи в „Необработен диамант“ – единствения дебют в конкурса от 22 филма.
Това е нещо като френски вариант на филма "Чалга", защото разказва подобна история на младо момиче, мечтаещо да стане известно и сляпо подражаващо на масовите модели на попкултурата – в облекло, маниери и поведение. В случая тя е сервитьорка от малък град в Южна Франция, на 19, краде вещи от магазини, които препродава и неистово се стреми да стане реалити-звезда, „френската Ким Кардашиан“. Със събраните пари си е напомпала бюста и устните и разглежда подплънки за „бразилско дупе“. Междувременно става инфлуенсърка с хиляди последователи. Като цяло е искрена и непосредствена, много секси, смята се за момиче не като другите. След унизителен кастинг я избират за реалити-шоуто „Miracle Island” и мечтата й се сбъдва. Зрителите знаят какво я чака и накъде се е запътила, но тя вярва, че вече е успяла. Нали помните натрапчивата мантра „Следвай мечтите си!” Филмът на Агат Ридингер е едно честно наблюдение на културата на инфлуенсърството, направено без интелигентско високомерие, но и без снизхождение към героинята Лиан (в ролята Малу Кебизи). Погледът на режисьорката е обективен и съпричастен с проблемите на младите от ерата на социалните мрежи, оставени на самите себе си, без нравствени модели за подражание, без родителско внимание, без религия. Поради тези дефицити те самите се превръщат в почти гротескови „месии“ за своите „последователи“. Общуването през екрана е сред най-силните моменти в този малък и стилен, решен предимно на близки планове филм.
От големите монументални фрески за съдбата на цивилизациите, през социалните и сексуални проблеми на жените в модерните времена до екзистенциалните драми на младите в епохата на социалните мрежи, екранът на Кан и тази годна ни прави съпричастни с вечните ценности в човешкия живот.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
705
3
18.05 2024 в 12:52
705
2
18.05 2024 в 12:51
-40
1
18.05 2024 в 12:36
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара
Деспин Митрев
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)