Цигуларят Светлин Русев излиза тази вечер на сцената на зала „България“. Диригент е Авишай Шалом, носител на първа награда от международния конкурс „Артур Никиш” (София, 2022), съобщават от Софийската филхармония.
Ще звучи Първият концерт за цигулка на Карол Шимановски, а във втората част на вечерта – Симфония №1 от Густав Малер.
КРАЙ НА ТРАДИЦИОННАТА ЕСТЕТИКА
Първият концерт за цигулка на Шимановски се смята за един от първите съвременни концерти за цигулка, които отхвърлят традиционната до тогава естетика. Написан е през 1916 г., докато е в Зарудие, Украйна. Пол Кохански съветва Шимановски по време на композирането на концерта и по-късно той написва каденцата. Творбата е посветена на Кохански. Вероятното вдъхновение за концерта е Noc Majowa, стихотворение на полския поет Тадеуш Мичински. Концертът не следва и не дублира поемата, но екстатичната, разкошна музика на Шимановски е идеален спътник на езика на Мичински.
Премиерата на концерта е на 1 ноември 1922 г. във Варшава със солист Юзеф Озимински. Този концерт вдъхновява Бела Барток при написването на неговия Втори концерт за цигулка.
Искате да знаете повече?
Кaрол Шимановски (1882-1937) е една от най-забележителните личности на полската култура от първата половина на ХХ век, най-яркият полски композитор след Фредерек Шопен, „баща“ на съвременната полска музика, разказват от филхармонията. Освен композитор, той е пианист, педагог, музикален критик, пътешественик, изследовател на древните култури, писател, поет, либретист, художник.
Роден е в село Тимошувка, Киевска губерния (днешна Украйна). Семейството му има интерес към музиката и първоначално учи пиано с баща си. Постъпва в Музикалното училище, а в периода 1901 – 1905 следва във Варшава. Посещава Италия. Той е сред съоснователите на дружеството „Млада Полша“ (1905), в което членуват изявени музиканти. Независимо че скоро се разформирова, целта му да пропагандира творчеството на младите композитори продължава. С подкрепата на княз Владислав Любомирски се издават и изпълняват техни произведения.
През следващите години Шимановски има активна концертна дейност и много пътува. През 1912 г. се установява във Виена и сключва 10-годишен договор с „Универсал Едисион“. Страстта му към пътешествия го отвежда през 1921 в САЩ, заедно с двама негови колеги, приятели и бележити изпълнители – това са цигуларят Павел Кохански и пианистът Артур Рубинщайн. На следващата година има успешен авторски концерт в Париж. След 1922 г. редовно посещава и живее в Закопане.
Следващият период е вдъхновен от Ориента и средиземноморските култури. От този период са много от най-известните му композиции. След 1921 г. се формира оригиналният му личен стил – черпи вдъхновение от полския фолклор, особено от планинския регион Подхале около Закопане, и създава национално музикално творчество.
Шимановски оставя голямо наследство. Автор е на четири симфонии, два концерта за цигулка, оперите „Хагит“ и „Крал Рогер“, наречена негов Opus magnum, балетните пантомими „Мандрагора” и „Харнаси”, ораторията „Стабат матер“, както и множество творби за пиано и цигулка, песенни и хорови композиции и др.
Авишай Шалом е диригент с еврейски произход, който живее в Германия. Той е носител на Първа награда от второто издание на международния конкурс за диригенти „Артур Никиш” в София (България) през 2022 г. С този приз е удостоен единодушно от журито - за „изключителен професионализъм, солидна подготовка и дълбока чувствителност”. След това признание е поканен да дирижира Йерусалимския симфоничен оркестър на концерта за откриването на фестивала „Пиано в Йерусалим”. По-нататъшните му ангажименти през тази година включват асистентство в Гранд опера – Авиньон, в постановката на операта „Самсон и Далила” от Камий Сен-Санс.
От лятото на 2022 г. Шалом заема позицията на хормайстор и капелмайстор в Schleswig-Holstein Landestheater във Фленсбург, където работи редовно с хора и дирижира оперни представления. Между 2020-2022 е репетитор и диригент в театър Крефелд –Мьонхенглдбах, където дирижира операта „Дон Паскуале” от Гаетано Доницети, първо действие на „Валкюра” от Рихард Вагнер, балетната постановка на „Сън в лятна нощ” от Феликс Менделсон, „Бурята” от Жан Сибелиус.
В периода 2019-2021 г. Шалом е музикален директор на концорциума на камерния хор „Музикум Берлин“, а през юли 2019 г. е капелмайстор на постановката на операта „Сватбата на Фигаро” от Моцарт в Берлинската оперна академия.
През 2017-2018 следва по програма „Еразъм” във Висшето училище за музика и театър, в Мюнхен. Там дирижира Мюнхенския симфоничен оркестър, Държавната капела в Мюнхен и Грузинския камерен оркестър в Инголщат.
Шалом завършва Йерусалимската академия за музика и танц и продължава обучението си в музикалната консерватория към университета в Синсинати с магистърска степен по оркестрово дирижиране. От 2015 до 2017 г. е музикален ръководител на висшето оперно студио към музикалната консерватория. Дирижира оперите „Коронацията на Попея” от Клаудио Монтеверси, „Сеньор Брускино” от Джоакино Росини и „Transformations” от Конрад Суза.
В по-ранните си студентски години (2012-2014) e асистент-диригент на Новия израелски вокален ансамбъл и Камерния хор на Йерусалимската академия. През 2014-2016 г. има подкрепата на Американско-израелската културна фондация за оркестрови диригенти.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)