Директорът на Националния исторически музей заяви пред OFFNews, че няма да се бутат ж.п. гари, за да може камъните им да се използват в реставрацията на Голямата базилика в Плиска.
Миналият месец от НИМ бе изпратено съобщение, че министърът на транспорта Ивайло Московски ще дари на музея няколко гари, водонапорни кули и складове, използвани по трасето на първата ж.п. линия в България. Причината е, че те са били изградени през 1866-1870 г. с оригиналните камъни от дворците, стените и храмовете на Плиска по заповед на Мидхат паша.
Това даде идеята на Димитров да вземе обратно материала, за да изгради наново храма в старата ни столица. Новината обаче предизвика негативна реакция в обществото, тъй като гарите по пътя на известния "Ориент експрес" биха могли да се използват като туристическа атракция в бъдеще, или като обикновени гари за живеещите в околността.
В интервю пред OFFNews историкът заяви, че постройките не са обявени за паметник на културата и не представляват ценност.
"Моето лично мнение е, че не са паметници на културата, не може всяка стара сграда да бъде паметник на културата. Паметник на културата трябва да е хубава сграда с архитектура, а това тук е фабрична архитектура, може ли водонапорна кула или ж.п. гара да е паметник на културата", коментира той.
Част от камъните, които ще бъдат взети за реставриране на Голямата базилика. Снимка: НИМ.
Камък, взет от Плиска за строена на ж.п. линията, който ще бъде върнат за реставрацията на Голямата базилика. Снимка: НИМ.
Тогава директорът на НИМ обеща да се свърже с нас, след като разбере колко точно на брой ще бъдат съоръженията, които Московски ще дари за каузата. При проведения разговор днес, 9 февруари, Димитров заяви, че няма да разруши нито една гара, за да вземе камъните ѝ, тъй като сградите още се ползват.
"Да, ще ги запазят (бел.ред. - гарите), по мое настояване. За какво да се разрушават, те са тарикати (бел.ред. - Министерството на транспорта), ще искат пари за нови гари, комисионни и тъй нататък, нали знаете какво става при ново строителство. А старите си работят с пълна пара, гледам в Каспичан, при с. Цар Самуил също, и на други места", заяви Димитров.
В крайна сметка дарените постройки, които се неизползваеми и ще се бутнат, за да се използва материалът им, са 5: две водонапорни кули, склад с №73 и един полуразрушен мост. Петата сграда всъщност е срината още през 80-те години на миналия век и в момента камъните ѝ се съхраняват в склад в Русе.
Още една сграда, построена с камъните от Плиска. Снимка: НИМ.
Реставрирането на Голямата базилика по план на НИМ трябва да струва между 5 и 6 милиона лева. Дарения засега са направени от правителството и др. обществени и държавни организации, но и от много граждани и дори ученици.
Директорът на музея се надява, че с влагането на камъните в реставрацията, както и с други материални дарения от фирми и хора, цената на проекта може да падне до 4 милиона лв.
Все още не е ясно кога точно ще бъде завършен храмът, като дарения се събират по банков път, а сметката може да видите на сайта на НИМ, или по-долу:
СДРУЖЕНИЕ „ПЛИСКА”
„ЮРОБАНК И ЕФ ДЖИ БЪЛГАРИЯ” АД
Клoн София
IBAN: BG47 BPBI 7939 1087 7828 01
BIC код: BPBIBGSF
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
09.02 2016 в 19:05
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
09.02 2016 в 18:09
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара