Около 1 милиард евро загубиха композитори и автори на музика през 2020 година, съобщава организация на автори и музикални издатели за управление на авторски права Музикаутор.
Докладът на Световната организация на дружествата на композитори и автори – CISAC отбелязва спад от 10,7% на събраните авторски възнаграждения за музика
В глобален план събраните авторски възнаграждения за музика отбелязват спад от 10,7% през 2020 година, като творците са изгубили близо 1 000 000 000 евро в резултат на пандемията. Това връща събраните авторски възнаграждения за музика на нивата отпреди 2017 година, като през 2020 г. те възлизат на 8,12 млрд. евро, докато за 2019 г. те са в размер на 9,17 млрд. евро.
Това сочи Докладът за глобалните приходи от авторски възнаграждения през 2020 година на Световната организация на дружествата на композитори и автори – CISAC, който бе публикуван днес. Приходите от използване на музика представляват 88% от всички събрани авторски възнаграждения, в т.ч. приходи в аудиовизията, изобразителното изкуство, литературата и театъра. Общите приходи за авторите във всички репертоари през 2020 г. възлизат на 9,33 млрд. евро, което представлява спад от 9,9% спрямо 2019 г. (10,35 млрд. евро).
В доклада се отбелязва, че спадът в музикалния сектор се дължи основно на ограничаването на публичното изпълнение на музика – на живо или като фонова музика. Авторските възнаграждения от този източник са спаднали с 45,2% заради локдауна и рестрикциите, наложени по повод коронакризата. Основният приход за авторите на музика продължава да бъде от телевизионно, радио излъчване и препредаване чрез кабелните, сателитни и IPTV оператори, но той също намалява с 4,4% спрямо събраните възнаграждения през 2019 г.
Приходите от дигиталния сектор обаче нарастват заедно със засиленото потребление на стрийминг, като през 2020 г. те са се увеличили с 16,2%, достигайки 2,4 млрд. евро. За първи път приходите от дигиталния сектор изпреварват тези от сектора на публичното изпълнение на музика, с което се превърнаха във втория по големина източник на приходи за авторите.
Въпреки това тези приходи все още не компенсират справедливо авторите за реалното потребление на тяхната музика в интернет. Това е така,защото в същото време се наблюдава, че от една страна, рекламодателите все повече насочват ресурси за промотиране на своите стоки и услуги в дигиталното пространство, а от друга – музикалното съдържание нараства прогресивно в интернет.
Все пак дружеството на композитори и автори в България Музикаутор наблюдава позитивна тенденция, при която дигиталните платформи се стремят да увеличават дела на възнагражденията за авторите в рамките на общия микс за всички правоносители.
„Подценяването на труда на творците вече беше огромен проблем, когато COVID удари и това подчерта две неща. Първо, че стриймингът в бъдеще ще се превърне в най-важният източник на приходи за авторите, и второ – въпреки бързия им ръст, тези приходи засега просто не осигуряват справедливи възнаграждения, когато трябва да бъдат разпределени на милиони правоносители“, посочва в уводните си думи към доклада Бьорн Улвеус – президент на CISAC и един от основателите на ABBA.
От доклада става ясно още, че България също присъства на картата на получените авторски възнаграждения в световен мащаб, като през 2020 г. събраните авторски възнаграждения от страната представляват 0,008% от нейния брутен вътрешен продукт, докато средният процент за света е 0,013%. С това страната ни се нарежда на 50-то място сред всички мониторирани от CISAC държави.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България