Quantcast

Половин милион лева за реклама в медиите помогнаха на Радев да стане президент

OFFNews Последна промяна на 17 ноември 2016 в 20:49 11858 6

Снимка БГНЕС

Най-много пари за медийно отразяване на кампанията си е изхарчила двойката, спечелила изборите – Румен Радев и Илияна Йотова. В рамките на предизборната си кампания, продължила и след първия тур, Радев – Йотова са инвестирали 521 704 лв. (без ДДС) за нейното отразяване.

Това показват окончателните данни от мониторинга на Института за развитие на публичната среда, който проследи разходите на участниците за отразяване на кампаниите им.

На второ място по изразходвани средства се нарежда кампанията на участвалата в балотажа двойка Цачева – Манушев с 371 389 лв. (без ДДС), а на трето: Трайков - Събев с 365,618.51 лв.

Наблюдението на Института за развитие на публичната среда обхваща сайтовете на 47 медии – електронни и печатни – 10 телевизии, 4 радиостанции, 17 вестника и 16 информационни сайтове и агенции.

Данни за сключените договори между медии и участници в изборите се публикуват в тридневен срок след подписване на договорите и се премахват не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.

Според изискванията на Изборния кодекс медиите, които отразяват предизборната кампания на кандидатите, следва да публикуват сключените договори с тях в тридневен срок след подписването им и да ги премахнат не по-рано от обявяване на резултатите от изборите.

Мониторирани са и набраните от участниците в кампанията средства, публикувани в Регистъра на Сметната палата за деклариране на дарения и средства на кандидатите.

Кой не спази правилата?

Медиите, които не са публикували сключени договори по време на кампанията, са вестниците Дума, Монитор, Телеграф, Борба, Добруджанска трибуна, АрдаNews, сайтовете – Novini.bg и Blitz.bg, телевизия Алфа ТВ.

Въпреки че в повечето от тях очевидно присъстваше политическа реклама, на интернет страниците, както и на агенциите, които ги обслужват (в случая на Монитор и Телеграф – Пресмаркет) договори не се появиха през целия предизборен период, посочват от Института за развитие на публичната среда.

От включените в мониторинга 47 медии, 38 са публикували информация за сключени договори с участници в изборите. Съгласно тях средствата, изразходвани от всички 21 кандидат-президентски двойки за отразяване на техните предизборни изяви, възлизат общо на 2 180 989.16 лв. (без ДДС).

С приетите тази година промени в Изборния кодекс, доставчиците на медийни услуги вече са длъжни да обявяват на интернет страниците си информация и за безвъзмездните договори, сключени във връзка с предизборната кампания. Само телевизия Евроком е предоставила тази нова възможност. От безвъзмездно отразяване са се възползвали 9 кандидати – Румен Радев (2 договора), Кемил Рамадан, Румен Гълъбинов, Камен Попов, Александър Томов, Димитър Маринов, Велизар Енчев, Жорж Ганчев и Пламен Пасков.

Кои са най-предпочитаните от кандидатите медии?

От публикуваните по време на кампанията договори става ясно, че фаворит на кандидатите е била bTV с 408 010 лв. (без ДДС), следвана от Нова телевизия – 380 826 лв. (без ДДС).

На трето място по привлечени средства за отразяване на кампанията се нарежда остава БНТ с 233 238 лв. (без ДДС), следвана от телевизия Евроком с 170 798 лв. (без ДДС) и Канал 3 – 161 967 лв. (без ДДС).

Първо сред радиата е Дарик радио с 95 891 лв. (без ДДС).

От печатните медии с най-много привлечени средства е в. 24 часа с 90 783 лв. (без ДДС).

Кой набра най-много средства за кампанията си?

Съгласно Изборния кодекс инициативните комитети се финансират само от средства на членовете на инициативния комитет, средства на кандидатите и дарения от физически лица. Партиите може да финансират предизборната си кампания със собствени средства на партията, средства на кандидатите и дарения от физически лица.

Коалициите от своя страна, финансират предизборната си кампания със собствени средства на партиите, които участват в нея, средства на кандидатите и дарения от физически лица, направени за партията в коалицията, определена да отговаря за приходите, разходите и счетоводната отчетност на коалицията, свързани с кампанията й.

Според изискванията на законодателството всяко получено дарение трябва да се декларира в 7-дневен срок от получването му.

Към 15 ноември справката с регистъра за даренията в Сметната палата показва, че 10 от 21 кандидат-президентски двойки, са декларирали получаването на парични средства по време на цялата предизборна кампания – Радев – Йотова, Енчев – Велева, Трайков – Събев, Калфин – Халачев, Марешки – Петров, Орешарски – Папазов, Тонев – Андреев, Дончева – Спасов, Ганчев – Парамов и Банев – Ибрям.

По време на кампанията най-много дарения е привлякъл ген. Румен Радев – 581 142 лв.

Прави впечатление, че в периода 9 – 15 ноември двойката Радев – Йотова е набрала нови 162 дарения на обща стойност от 120 504 лв.

В допълнение към тази сума, инициативният комитет, издигнал генерала, е “вложил” средства в размер на 56 071. От тях 11 000 лв. са лично внесени от кандидата за президент. Кандидатът за вицепрезидент Илияна Йотова е вложил в кампанията на двойката 24 900 лв.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

12193

6

SC

18.11 2016 в 09:23

Не е сигурно колко са помогнали. Ако срещу него не беше Тетка, вероятно щеше да загуби. Но при положението на балотажа, просто нямаше по-добър вариант.

8530

3

синя сова

17.11 2016 в 21:45

Fff-чо,да не би гербарите да бяха много скромни...що пари потрошиха да плащат на циганите по 300 лв,да тичат да гласуват за баба цоцолана в края на изборния ден!Но бабката не става за президент!Това е бедата на гербарите.Народът вече прогледна и това с президентските избори е само началото на падението на тази мафиотска структура!

9056

2

Какавидков

17.11 2016 в 21:43

Начи Траю с една трета милион лефа 6%. Еваларка.