Пламен Ралчев е специалист по „Международни отношения и международни комуникации”, „Външна политика” и „Европейска политика”, доктор по „Политология”, доцент по „Международни отношения”. Преподавател е в Университета за национално и световно стопанство. За предстоящите местните избори е издигнат от „Движение 21“ за кандидат за кмет на район „Студентски“ и кандидат за общински съветник за София.
Г-н Ралчев, какви са проблемите на район Студентски? Как намирате инфраструктурата на района?
Последните 20 години съм свързан с района, живея и работя в него. Децата ми посещават детска градина и училище тук. Не е трудно да забележиш, че положението е незадоволително. При изграждане на улици, тротоари, бордюри, тревни площи, шахти и т. н. не се следват утвърдени стандарти. Ремонтите се правят набързо от фирми с неясна компетентност, което компрометира и качеството им. Детските площадки продължават да са в сферата на пожеланията. Малкото изградени с европейски средства се оставят без сериозно поддържане и бързо се занемаряват. Транспортът, паркирането и задръстванията са ежедневно страдание за всички.
Студентски град не без основание асоциираме повече със Sin City, отколкото със Smart City. В него няма нищо забранено, което да не можеш да получиш. Това важи за парцели, терени, строителство, забавления, почти всичко. Има и хубави неща в Студентски град, но за съжаление политиката в последно време го превърна от кампус в жилищен квартал с всички произтичащи от това проблеми. Почти не останаха незастроени площи в резултат на безогледна реституция или промяна в статута и собствеността на терените. Улиците в Студентски град се задръстиха от автомобили, вече постоянно има проблеми с трафика, няма паркинги или нормални места за паркиране. Строителството в Студентски град и най-вече създаването на т.нар. временни постройки трябва да бъде ограничено.
Какво трябва конкретно да се промени, за да се подобри районът?
Градският транспорт в район Студентски е слабо развит и вина за това има Столична община, защото Студентски град остана откъснат от метрото. От най-близките метростанции „Г.М. Димитров“ и „Мусагеница“ до Студентски град се стига за повече от половин час ходене пеш. Моето предложение като кандидат-кмет на район Студентски е СО и СКГТ/ Център за градска мобилност да преразгледат транспортната схема в района и да подобрят свързаността на Студентски град посредством метрото с останалите части на София.
В Дървеница и Мусагеница са и единствените общински училища в район Студентски - 8 СОУ и 55 СОУ. Има още 2 частни, разположени тук. Децата, които живеят в Студентски град и ж.к. „Малинова долина“, както и по бул. „Симеоновско шосе“, нямат удобни училища близо до домовете си и пътуват до Дървеница и Мусагеница. Училищните настоятелства са организирали платен частен транспорт за тези ученици, но това е проблем, по който общинската администрация в района не може да си затваря очите и да стои безмълвна. За начина и качеството на управление на двете общински училища в района също може да се дискутира много, тъй като се забелязва тенденция на миграция на ученици след завършване на 7 клас, т.е. тези училища не са атрактивни за ученици след 7 клас.
В Район Студентски има силно търсене на места в детските градини. Проблем за района остава недостигът на поддържани тревни площи и спортни площадки. Състоянието на двата парка също е незадоволително – Парк Студентски е недостатъчно развит, а Парк Въртопа е напълно занемарен и замърсен.
Връзката с метрото и двете метростанции в района – „Г.М. Димитров“ и „Мусагеница“, създават и проблеми на живеещите в „Дървеница“ и „Мусагеница“, най-вече свързани с паркирането около двете метростанции. Живеещите в по-отдалечени райони през седмицата идват с колите си до метростанциите, паркират около тях, тъй като не се изискват такси за паркинг и отиват с метрото на работа. Това създава огромни неудобства за живущите в квартала, които имат проблеми с паркирането на собствените си автомобили на и без това недостатъчната площ. В резултата на това има много нерегламентирани паркинги и неправилно паркирани автомобили.
Тъй като Дървеница и Мусагеница - са сравнително затворени и имат ограничен брой входно-изходни точки, а трафикът през тях сутрин и вечер се засилва, особено ако шофьорите търсят алтернатива на задръстванията по бул. Климент Охридски и Г.М. Димитров, е необходимо отварянето на нови връзки с основните пътни артерии.
Като седнете на кметското кресло, кои са първите най-належащи проблеми, които ще разрешите?
При цялата условност на въпроса бих казал, че най-належащите проблеми, с които бих се заел, са няколко. На първо място бих посочил лошата материално-техническа база на двете общински училища – 8 СОУ и 55 СОУ. По-удобна връзка на Студентски град с метрото чрез метробус линия до станция Г.М. Димитров също е приоритетна задача за намаляване на автомобилния трафик в Студентски град. Като важна задача за мен е и развитието на Парк Студентски като зона за отдих и творчески изяви, както и превръщането му в своеобразен център на района. Бих инициирал и експертна и обществена дискусия за развитие на Парк „Въртопа“.
Много е важно за мен общинската администрация да се ангажира с университетите в Студентски град и да вземе предвид и тяхната визия за развитие на района, тъй като в тези университети е съсредоточен значителен експертен и научен потенциал, който може да допринесе много за развитието на района.
Кажете няколко думи по отношение на най-важните проблеми на столицата?
Проблемите на столицата са многобройни. Най-тревожното е, че липсва визия за развитието на столицата. Ако някой все пак говори за визия, то тя е опростена само до строителството на поредната отсечка на метрото или до поредния ремонтиран булевард. А се изисква разработване на концепция за развитие на столицата за следващите 20-25 години, защото София, освен че расте, вече очевидно старее и няма защо да се залъгваме с това. Много е важно да се промени урбанистичната логика на развитие – не може всичко да е наблъскано в центъра, не може в даден квартал строителството да продължава безкрай. София трябва да се разширява със сателитни селища-квартали навън, а не да се „разширява навътре“. Трябва да се реши накъде ще расте градът, за да може да се планира адекватно и този път градоустройството да е съвременно, а не строителство без канализация като в някои „престижни“ квартали в момента.
Няма категорична статистика за реалния брой живеещи, работещи и учащи в София. При липса на ясни статистически данни всякакви управленски решения са волунтаристични. Големият хаос, който настъпи с регистрацията на населението по постоянен и настоящ адрес, все още изкривява реалните данни за населението на столицата. В София от години живеят хора, чиито постоянен адрес е в провинцията, а те отдавна не живеят там. Същевременно нямат или не са регистрирали настоящ адрес в София. Не е реалистично да се твърди, че София има 1.2 – 1.3 млн. жители, при положение, че само автомобилите, регистрирани от столичния КАТ са повече от 1.2 млн. Т.е. столицата се управлява с гадаене и магии, без ясна преценка за социално-демографските характеристики. Това се отразява негативно както на управлението, така и на обществената сигурност.
Проблемите с бездомните кучета, както и с кучетата на недобросъвестни стопани, продължават да са на дневен ред. Необходимостта от нова институция и регламент за контрол над популациите кучета в София изисква повече решителност и воля за окончателен изход от тази драма. Ако е необходимо, въпросът може да бъде подложен на местен референдум и хората да решат.
Вие сте представител на академичната гилдия. Какви са приоритетите на „Движение 21” в сферата на образованието?
Да, аз конкретно съм представител на академичните среди, но като родител и общественик имам поглед и отношение към цялата образователна система - от предучилищното образование до университета. Връзките между етапите в системата са нарушени в резултат на множеството псевдо-реформи и кръпки "на парче". Имаме една почти тотално компрометирана и колабирала система на средно образование. Естествено, говоря обобщено, на национално ниво. Разбира се, че има отделни изключения, "островчета", училища, учители, запазили духа и усещането за мисия.
Проблемите в образованието се коренят не само и единствено в липсата на финансов ресурс, а преди всичко в липсата на концепция и посока на развитие. За последните 25 години преход от силно регулирана и идеологически контролирана система образованието девалвира в саморазграждаща се система, в която липсва респект към образованието по принцип, към училището като институция и към учителя като ключова фигура в образователния процес. В резултат на това силно спадна мотивацията както на учителите, така и на самите ученици.
В центъра на образователния процес трябва да поставим целите, функционалностите и компетентностите, които трябва да бъдат постигнати от обучаваните. Само тогава образованието ще придобие отново смисъл, не само в системата на средното, но и на висшето образование. Ако от висшето образование няма обратна връзка към средното, или ако от бизнеса няма обратна връзка към системата на средно и висше образование, то практиката на безполезен престой в училища и университети ще продължи да ражда квалифицирано-безполезни кадри и квалифицирани безработни. Акцентът върху личностното развитие и кариерна ориентация в училище и университета трябва да се засили и в това начинание трябва много по-активно да бъдат ангажирани работодателите. Само така може да се повиши и ефективността, и мотивацията в образователния процес.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
15.10 2015 в 19:33
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Кок
НАТО ще прати системи "Пейтриът" за противовъздушна отбрана на Украйна, каза главният секретар на НАТО Столтенберг
230 млрд баксов
Тома Белев: ГЕРБ и ДПС искат да оглозгат докрай българската природа (видео)
Кок
НАТО ще прати системи "Пейтриът" за противовъздушна отбрана на Украйна, каза главният секретар на НАТО Столтенберг
Anton Donchev
Тома Белев: ГЕРБ и ДПС искат да оглозгат докрай българската природа (видео)
Mateevk
Ракета като от музея е 'изяла' руския Човекоядец