Големите търговски вериги отново излязоха с позиция срещу Министерството на земеделието и храните след затишието, последвало острите реплики по повод наличието на български храни по щандовете. Поводите за възобновеното напрежение са два: промени в постановление, изискващи 90% от площта за млечни продукти да бъде за български производители с продукти от 100% сурово мляко, и допълнителните проверки на границата за плодове и зеленчуци от ЕС, което забавя реализирането на продукцията и може да превърне бързо развалящата се в брак.
В позиция от днес сдружението пише, че министерството "ограничава свободната търговия и създава хаос на пазара чрез поредица от решения „на парче“, че "отново е налице груба намеса в дейността на търговските вериги". Според членовете му "несъобразените текстове на Закона за управление на агрохранителната верига, както и инструкцията на БАБХ за допълнителни пестицидни проверки на вносните плодове и зеленчуци водят до липсващи стоки по борсите, повишени цени и протести".
Те недоумяват защо се правят измененията в Постановление №90 с изискването за 90% площ за българска млечна продукция от 100% сурово мляко при положение, че "в момента при някои от изброените млечни продукти предлагането е дори над 90%, при други е под този процент, а количествата се определят единствено на базата на потребителското търсене".
"Търговските вериги се обявяват за защита на българската суровина, но са категорично против намесата в продуктовата политика и разпределението на търговските площи и всяка форма на ограничаване на свободата на търговците на дребно да избират своя асортимент, осигурявайки търсените от потребителите стоки", заявяват от Сдружението за модерна търговия.
Те са разочаровани и от факта, че "поредните ограничителни текстове идват на фона на дългогодишната работа на водещите търговски вериги с българските доставчици и допълнителните значителни усилия, които те полагат в момента в подкрепа на местното производство в условията на криза" и като примери посочват търговски си акции, изкупуването на продукция от малки регионални производители, съвместните фондове за подкрепа при сертифициране с цел дългосрочно устойчиво развитие, маркетинговите си кампании в подкрепа на българските продукти.
"Търговските оператори не само стриктно изпълниха и продължават да изпълняват поетите ангажименти, но дори и ги надхвърлят, осъзнавайки отговорността си за подкрепата на българската икономика. В същото време, Министерство на земеделието, храните и горите не взима предвид поетите ангажименти и предлага на правителството документи, които не отговарят на договорените мерки и внася промени в приетите регулации месеци след старта на действията, договорени и вече предприети от търговските вериги", пишат от Сдружението.
Отново бихме искали да заявим, че българските продукти представляват огромен процент от асортимента на търговските вериги, а през последните два месеца те бяха увеличени допълнително - подчертават оттам.
Те предупреждават, че изискването за проверки за съдържание на остатъци от пестициди на границата предизвиква "сериозно напрежение", което води до липсващи стоки по борсите и покачени цени на някои от продуктите. Последното вероятно е следствие от изискването вносителя да плаща всяка от пробите, т.е. да дава по 420 лв. за всяка.
"Остават неизразени докрай и притесненията за произволно задържане на камиони със стока, която се изхвърля след чакането на пробите от лабораториите на БАБХ – срещу това протестират вносители на плодове и зеленчуци от различни региони на страната, които в този случай удобно биват квалифицирани генерално като „сив сектор“, за да се обясни мярката. Искрено се надяваме, че медиите ще покажат и разяснят и недоразуменията в приетия преди седмица Закон за агрохранителната верига", призовават от Сдружението.
OFFNews се обърна към Министерството на земеделието с въпроси по повод позицията, а оттам отговориха по следния начин:
"Министерство на земеделието, храните и горите приветства посоченото от Сдружението за модерна търговия, че асортиментът от български продукти в търговските вериги през последните два месеца се е увеличил, което от своя страна доказва, че приетото ПМС е работещо. Като същото по никакъв начин не нарушава досегашните доставки в търговските обекти на български продукти и такива внесени от други държави.
МЗХГ следва политика, която цели гарантиран и улеснен достъп на потребителите до продукцията на регионални (местни) производители. Действията на Министерството са насочени в подкрепа на българското производство, на малките и местни производители за запазване на поминъка им.
В приетото изменение на чл. 2 от ПМС № 70 се прецизира асортиментът от млечни продукти, като фокусът е върху традиционните български продукти. Чрез направеното изменение не се нарушават досегашните канали на доставка в търговските вериги на продукти, без значение производителя им. Двете изменения по ПМС са направени по искане на Сдружението за модерна търговия".
В Сдружението за модерна търговия (СМТ) членуват 11 от водещите търговски вериги в България: "Аванти 777", "Билла България”, „Ван Холдинг“ ("Фантастико"), „Дайхман търговия с обувки", "дм България", “Доверие - Брико” ("Мосю Бриколаж"), "Кауфланд България” , "Лидл България” , “Максима България” ("Т Маркет"), "Промаркет" и "Хиполенд".
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
3810
1
19.06 2020 в 07:25
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара