Остават ли на работа? Работниците в Марица Изток не харесаха новия план за устойчивост

Завод за батерии с огромен капацитет ще се строи край Стара Загора, купуваме влакове, за които нямаме релси

OFFNews Последна промяна на 11 февруари 2022 в 18:37 21961 2

До напрежение между работещите в комплекса Марица Изток и министрите на финансите Асен Василев и Александър Николов се стигна по време на днешната дискусия за последната версия на Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ) в Министерството на финансите.

Представителите на синдикатите очакваха да чуят в кои нови заводи ще продължат да работят след очакваното затваряне на мините и ТЕЦ-овете в района на Стара Загора, както и кои ще са инвеститорите и колко нови работни места ще бъдат разкрити. Министрите обаче нямаха конкретен отговор и обясниха, че за новите проекти ще има конкурси, както и че има достатъчно голям инвеститорски интерес. Конкретното беше, че ТЕЦ-овете ще трябва да намалят работата си през следващите години.

"Ако ТЕЦ-овете намалят работата си с 40 на сто, това означава, че мините също ще трябва да ограничат добива с 40 на сто. Това означава 4200 души на улицата", изчисли веднага представител на миньорски синдикат.

Присъстващите на срещата представители от бизнеса с възобновяемите енергийни източници се опитаха да успокоят синдикалистите с това, че в момента всички компании от този браш изпитват недостиг на трудолюбиви кадри - не успяха. От профсъюзите неколкократно обявиха, че 10 години са били лъгани от предишните управляващи.

Работещите в Маришкия басейн бяха скандализирани от изявления на екоминистъра Борислав Сандов, който искал да остави хиляди хора без препитание. На което вицепремиерът Василев обяясни, че ангажиментите са поемани през 2019 г. когато управляваше кабинета Борисов-3.

България не е поела ангажимент да затваря мощности за получаване на пари от ЕК, а само да намалява емисии въглероден двуокис. Централата "ТЕЦ Марица Изток-2" е важна, защото балансира енергийната система не само на страната, но и на региона, обясни министърът на енергетиката Александър Николов.

От предишния вариант на НПВУ отпада финансирането на парогазови мощности в Маришкия басейн, каза министърът на финансите Асен Василев. Според него е безсмислено да строим такава, ако ще трябва 7 години по-късно да затваряме и нея.

Ние отхвърлихме конкретен ангажимент да затваряме мощности, но имаме задължение за намаляване на емисии въглероден двуокис. Има чуваемост от ЕК по пози въпрос, допълни Василев. Според него няма как да поемем риск за българската енергетика, който да е неоправдан.

Трябва обаче да затворим мощности, които не отговорят на екологични стандарти. Ако не изпълним това, няма да получим и една стотинка, каза Асен Василев.

Според енергийният министър всички страни в Европа изграждат нови мощности, но основният проблем е балансирането на енергийните системи и подаването на ток в критични моменти.

Оттам идва и волатилността на цените на електроенергията, каза Александър Николов.

Той посочи, че близо до Стара Загора може да бъде изграден завод за батерии за съхраняване на електроенергия с 6000 мегавата капацитет, които да се ползват за подаване в енергийната система.

Вицепремиерът Асен Василев обясни, че с НПВУ няма как да има проекти за ядрена енергия, а хидроцентрали е много трудно да бъдат включени.

Проектите трябва да бъдат завършени разплатени до края на юни 2026 година, допълни той.

Ако се изградят паркове от батерии за съхранение на енергия, цената й в Българи ще е значително по-ниска, защото в ЕС и в региона има много планове за производство на енергия, но няма планове за балансиране и съхранение на енергията, каза министърът. Никой не планира баланс на енергия, което е огромният проблем, заяви той. Ние предлагаме в района на Стара Загора да бъде направен завод за батерии. Независимо колко зелена става Европа, подобен тип балансиране ще се търси, а ние ще разполагаме с един от първите заводи, от които Европа ще се нуждае. Така ще намалее износът и енергията ще се съхранява в системата. Сега критика е защо не спираме износа на ток - ами, защото не може, каза Николов. Най-трудната част е ресурсът от 6000 мегаватчаса батерии да се инсталира, но е възможно, каза енергийният министър.

Обсъжда се проект за проучване за геотермалните ресурси у нас, каза Асен Василев. Той уточни, че компании, изграждали подобни мощности, смятат, че Южна България има близка до Турция геофизика и там е възможно да се изградят мощности за геотермална енергия.

Министерството на транспорта представи проект за подмяна на съществуващите влакове с нови, които да предложат удобство, висока скорост и ниска цена. Предвижда се купуването на 42 влака тип S-бан за крайградски линии. Седем от мотрисите ще са на двуетажни, както OFFNews вече разказа и ще обслужват най-натоварените крайградски линии около столицата.

За дългите маршрути ще се използват 20 електрически интерсити влака, които ще се движат със скорости около 200 км в час. Важно е да се знае, че съществуващите релси в България не позволяват подобно нещо със съвсем малки изключения.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

5586

3

dolivo

12.02 2022 в 08:48

ей мн трол мн нещо

батерийния завод, не е ли склад всъщност за ел енергия, който освобождава пиково?

а статията е тенденциозна, с това за влаковете.

влак може на различни скорости да кара

това че релсите ни в някой участъци са ендемично неподдържани, от управленията на Борисов включая, не значи че влака е виновен

лош журналист, на кривите релси влака им виновен