Генерална промяна в Плана за възстановяване и устойчивост подготвя работна група към Министерството на транспорта и съобщенията. Идеята е да поискаме 900 милиона лева за нови пътнически влакове, научи OFFNews от свои източници.
Според обсъждания в момента вариант, средствата ще са предназначени по две големи инвестиционни пера - 500 милиона лева за закупуване на подвижен състав за крайградски превози и 400 милиона лева за композиции на далечни разстояния като София-Варна и София-Бургас.
Крайградските превози са изключително важни за БДЖ, защото там е големият скрит резерв на БДЖ да привлече допълнителни пътници. При повече влакове, които да са на по-често и които осигуряват повече удобства, то пътуващите с железницата от по-малките населени места около София, Пловдив и Варна биха се увеличили значително. Това го показват и прогнозите за трафика на жп превозвача.
В черновата на преработения план е заложено да бъдат купени 35 нови крайградски мотриси със сходни характеристики като ползваните и в момента Сименс Дезиро. Освен тях обаче пак за превози на кратко разстояние е предвидено да се купят и 7 двуетажни мотриси. Вероятно замисълът им е те да обират трафика в час пик по натоварени дестинации като София-Перник или София-Своге. Такъв подвижен състав до момента не се е движил у нас. През 70-те години на миналия век БДЖ използваше и двуетажни вагони за влаковете по Искърското дефиле, но впоследствие се отказа от тях. Двуетажни мотриси обаче до момента в България не е имало.
400-те милиона за влакове на далечни разстояния са предвидени за закупуване на 20 пуш-пул влака, което също е новост за страната ни. Пуш-пул влаковете наподобяват мотрисните, но за разлика от тях могат да се разчленяват и съответно да се скъсяват или удължават в зависимост от пътникопотока.
Рисковете
На практика новите идеи за закупуване на влакове по Плана за възстановяване и устойчивост означават хвърляне в коша на досегашните намерения. Еврокомисията вече одобри закупуването на 20 мотриси за далечни разстояния с бюджет от 313 милиона лева. Сега България на практика сама се отказва от тях.
Според жп специалисти друг проблем е, че пуш-пул влаковете, които сега се обсъждат са само с по 5 вагона, а локомотивите им изключително мощни (над 6 киловата) и биха могли да обслужват двойно по-дълги композиции. Това щяло да направи обслужването им твърде скъпо и инвестицията да няма възвращаемост.
Друг немаловажен въпрос е поддръжката на влакове, които са новост за българските железници. Нито за пуш-пул композициите, нито за двуетажните мотриси има квалифицирани кадри, които да ги обслужват сервизно. Няма и специализирани ремонтни депа.
Окончателните предложения за финансиране в Плана в сектор транспорт трябва да са съгласувани окончателно до края на месеца.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)