България е единствената страна в Европа, в която притеснението за съществуването на компаниите намалява. От 24% посочили, че има заплаха от фалит пред тях през 2019 г., то през 2022 г. делът им намалява с два процентни пункта - до 22 на сто.
Това показват данните от представителното проучване на EOS "Навици на плащане в Европа" 2022, което тази година се провежда за 13-и пореден път съвместно с независимия институт за пазарни проучвания Kantar TNS и обхваща 3200 компании в 16 европейски държави. Проучването е направено чрез телефонно интервю в периода 4 март - 19 април - малко след началото на войната в Украйна, посочи управителят на EOS Райна Миткова.
Страните, участвали в проучването, са Белгия, България, Дания, Германия, Франция, Гърция, Великобритания, Хърватия, Полша, Румъния, Швейцария, Словакия, Словения, Испания, Чехия и Унгария.
Търговският директор на EOS Матрикс Светла Петрова заяви, че в България са обхванати 200 компании с годишен оборот от над 5 млн. евро.
Тенденцията за влошаване на навиците на плащане в Европа се задълбочава. Един на всеки пет клиенти в Западна Европа и един на всеки четири в Източна Европа плащат сметките си със закъснение или изобщо не плащат, сочат още данните.
България следва тази негативна тенденция – 25% от издадените фактури се просрочват или не се плащат въобще (при средно 21% за Европа и 24% за Източна Европа). При гражданите този дял е нараснал с четири процентни пункта – от 18% през 2019г. на 22% през 2022г. Българският бизнес също се нарежда в групата с влошена дисциплина – 26% от фактурите, издадени към фирми-контрагенти, се плащат със закъснение или изобщо не се погасяват (при средно ниво за Европа от 22%).
Петрова посочи, че в челните позиции до страната ни се нареждат Гърция и Словакия (27%), Румъния (25%), Унгария, Хърватия и Полша (24%).
Въпреки удължените срокове на отложено плащане в Европа (37 дни за 2022 г. при 33 дни през 2019 г.), тези усилия на компаниите всъщност водят до влошаване на дисциплината на плащане – средно 23 дни отнема плащането на фактурите след падеж. Това е най-дългият период за плащане от 2014г. насам, обясни управителят на EOS Райна Миткова.
Търговският директор на компанията Светла Петрова каза още, че Германия е първенец по редовни плащания - 86%.
Тя добави, че България регистрира най-добър резултат по отношение просрочието на граждани в Европа – средно с 16 дни (спрямо 19 дни средно за Европа), а бизнес клиентите у нас бавят плащането на фактурите с 22 дни (спрямо 24 дни средно за Европа), което ни нарежда на второ място след Швейцария. Според компанията причина за добрия резултат на страната ни е ниската безработица и успешното погасяване на задълженията.
Последици от несъбраните вземания
Всяка пета компания в Европа е застрашена от фалит заради неплатени фактури. В България делът е средно 22% спрямо 20% за Източна Европа.
Най-забележим негативен ръст по този показател за Източна Европа се наблюдава в Словения, където делът през 2022 г. е 19%, спрямо 8% през 2019 г.
Относно проблемите в страната ни от просрочени и несъбираеми вземания, управителят на EOS Райна Миткова обясни, че най-често са намалени печалби (58%), липса на ликвидност (51%), както и по-високи разходи за лихви (49%).
За последните две години над една трета от българските компании са предприели действия по предоговаряне условията на плащане при просрочващи клиенти в опит да компенсират негативните ефекти от COVID-19 и икономическата криза. За 33% от анкетираните ефектът се измерва в ограничени инвестиции, 30% съкращават служители или не наемат нови, а 29% увеличават цените на произвежданите от тях стоки и услуги.
За да преодолеят негативните последици от забавени плащания, все повече компании в Европа
работят с външни доставчици на услуги по управление на вземания. Източна Европа е по-активна в аутсорсването на тази услуга, където всяка втора компания разчита на външен партньор за управление на вземанията.
В България този дял е 46%, докато в Западна Европа средно 42% от компаниите работят със специализирани агенции. Миткова обърна внимание, че въпреки известния спад за последните 3 години, страната ни продължава да държи водеща позиция по възстановен оборот на компаниите - средно 9% спрямо 6% за Европа.
Нагласи на бизнеса
Очакванията на европейските компании за бъдещето са песимистични. Докато през 2019 г. 22% от анкетираните все още са залагали на подобряване на дисциплината на плащане, към момента 24% очакват трендът на влошаване да продължи.
Въпреки че традиционно в България резултатите са оптимистични, тази година бележат рязък спад - близо 1/3 от компаниите очакват значително влошаване на дисциплината на плащане. Прогнозите за бъдещето са песимистични и в Дания, Швейцария, Словакия, Чехия и Словения.
"Сигналите по отношение навиците на плащане са тревожни, което обяснява и спада в позитивните очаквания на бизнеса за бъдещето. Това означава, че притеснени за перспективите си, много компании на свой ред не успяват да погасяват задълженията си, замразяват или намаляват работните места и инвестициите", подчерта Райна Миткова, управител на ЕОС Матрикс.
"ЕОS Груп" е един от водещите международни доставчици на индивидуализирани финансови услуги и инвеститор в областта на изкупуване и управление на вземания. В България присъства от 2002 г. като "ЕОС Матрикс". Предлаганите услуги включват управление и изкупуване на портфейли от просрочени вземания (обезпечени и необезпечени) в страната и чужбина, обучения и консултации в областта на събирането на дългове, софтуер за управление на вземания, правни консултации. "ЕОС Матрикс" е съосновател на Асоциация за управление на вземания в България.
Методи за разплащане и дигитализация
Данните от проучването сочат, че дигитализацията на бизнес процесите в Европа тепърва ще се развива. За 2022 г. само една от пет компании в Европа има напълно дигитализиран процес, а при 36% процесите са частично дигитализирани.
Миткова добави, че често съветват клиентите си да не промотират изкуствения интелект за сметка на естествения и даде пример с финансите..
Участниците в проучването отчитат като актуален методът „Купи сега, плати после” (BNPL) – четири от десет европейски компании гледат на този начин на плащане като на новата кредитна карта (42%) и като задължителна опция за плащане (39%).
В този контекст две от ключовите теми в областта на управлението на вземания през следващите 2 години ще бъдат защита на данни и киберсигурност.
Близо половината от компаниите в България (46%) споделят, че изкуственият интелект (AI) ще доведе до революция в процеса по събиране на вземания, а 43% считат за реалистично бъдеще, в което ще разчитаме изцяло на AI.