Бизнесът в България е единственият в Европа, който все по-малко се чувства застрашен от фалит

Навиците на плащане в Европа и България се влошават

Рени Петрова 18 октомври 2022 в 12:30 11010 0

Райна Миткова и Светла Петрова

Снимка Рени Петрова/OFFNews

Управителят на ЕОС Матрикс Райна Миткова (л) и Светла Петрова - търговски директор на компанията (д)

България е единствената страна в Европа, в която притеснението за съществуването на компаниите намалява. От 24% посочили, че има заплаха от фалит пред тях през 2019 г., то през 2022 г. делът им намалява с два процентни пункта - до 22 на сто. 

Това показват данните от представителното проучване на EOS "Навици на плащане в Европа" 2022, което тази година се провежда за 13-и пореден път съвместно с независимия институт за пазарни проучвания Kantar TNS и обхваща 3200 компании в 16 европейски държави. Проучването е направено чрез телефонно интервю в периода 4 март - 19 април - малко след началото на войната в Украйна, посочи управителят на EOS Райна Миткова. 

Страните, участвали в проучването, са Белгия, България, Дания, Германия, Франция, Гърция, Великобритания, Хърватия, Полша, Румъния, Швейцария, Словакия, Словения, Испания, Чехия и Унгария. 

Търговският директор на EOS Матрикс Светла Петрова заяви, че в България са обхванати 200 компании с годишен оборот от над 5 млн. евро. 

Тенденцията за влошаване на навиците на плащане в Европа се задълбочава. Един на всеки пет клиенти в Западна Европа и един на всеки четири в Източна Европа плащат сметките си със закъснение или изобщо не плащат, сочат още данните. 

България следва тази негативна тенденция – 25% от издадените фактури се просрочват или не се плащат въобще (при средно 21% за Европа и 24% за Източна Европа). При гражданите този дял е нараснал с четири процентни пункта – от 18% през 2019г. на 22% през 2022г. Българският бизнес също се нарежда в групата с влошена дисциплина – 26% от фактурите, издадени към фирми-контрагенти, се плащат със закъснение или изобщо не се погасяват (при средно ниво за Европа от 22%).

Петрова посочи, че в челните позиции до страната ни се нареждат Гърция и Словакия (27%), Румъния (25%), Унгария, Хърватия и Полша (24%).

Въпреки удължените срокове на отложено плащане в Европа (37 дни за 2022 г. при 33 дни през 2019 г.), тези усилия на компаниите всъщност водят до влошаване на дисциплината на плащане – средно 23 дни отнема плащането на фактурите след падеж. Това е най-дългият период за плащане от 2014г. насам, обясни управителят на EOS Райна Миткова. 

Търговският директор на компанията Светла Петрова каза още, че Германия е първенец по редовни плащания - 86%.

Тя добави, че България регистрира най-добър резултат по отношение просрочието на граждани в Европа – средно с 16 дни (спрямо 19 дни средно за Европа), а бизнес клиентите у нас бавят плащането на фактурите с 22 дни (спрямо 24 дни средно за Европа), което ни нарежда на второ място след Швейцария. Според компанията причина за добрия резултат на страната ни е ниската безработица и успешното погасяване на задълженията. 

Последици от несъбраните вземания

Всяка пета компания в Европа е застрашена от фалит заради неплатени фактури. В България делът е средно 22% спрямо 20% за Източна Европа.

Най-забележим негативен ръст по този показател за Източна Европа се наблюдава в Словения, където делът през 2022 г. е 19%, спрямо 8% през 2019 г.

Относно проблемите в страната ни от просрочени и несъбираеми вземания, управителят на EOS Райна Миткова обясни, че най-често са намалени печалби (58%), липса на ликвидност (51%), както и по-високи разходи за лихви (49%).

За последните две години над една трета от българските компании са предприели действия по предоговаряне условията на плащане при просрочващи клиенти в опит да компенсират негативните ефекти от COVID-19 и икономическата криза. За 33% от анкетираните ефектът се измерва в ограничени инвестиции, 30% съкращават служители или не наемат нови, а 29% увеличават цените на произвежданите от тях стоки и услуги.

За да преодолеят негативните последици от забавени плащания, все повече компании в Европа
работят с външни доставчици на услуги по управление на вземания. Източна Европа е по-активна в аутсорсването на тази услуга, където всяка втора компания разчита на външен партньор за управление на вземанията.

В България този дял е 46%, докато в Западна Европа средно 42% от компаниите работят със специализирани агенции. Миткова обърна внимание, че въпреки известния спад за последните 3 години, страната ни продължава да държи водеща позиция по възстановен оборот на компаниите - средно 9% спрямо 6% за Европа.

Нагласи на бизнеса

Очакванията на европейските компании за бъдещето са песимистични. Докато през 2019 г. 22% от анкетираните все още са залагали на подобряване на дисциплината на плащане, към момента 24% очакват трендът на влошаване да продължи.

Въпреки че традиционно в България резултатите са оптимистични, тази година бележат рязък спад - близо 1/3 от компаниите очакват значително влошаване на дисциплината на плащане. Прогнозите за бъдещето са песимистични и в Дания, Швейцария, Словакия, Чехия и Словения.

"Сигналите по отношение навиците на плащане са тревожни, което обяснява и спада в позитивните очаквания на бизнеса за бъдещето. Това означава, че притеснени за перспективите си, много компании на свой ред не успяват да погасяват задълженията си, замразяват или намаляват работните места и инвестициите", подчерта Райна Миткова, управител на ЕОС Матрикс.

"ЕОS Груп" е един от водещите международни доставчици на индивидуализирани финансови услуги и инвеститор в областта на изкупуване и управление на вземания. В България присъства от 2002 г. като "ЕОС Матрикс". Предлаганите услуги включват управление и изкупуване на портфейли от просрочени вземания (обезпечени и необезпечени) в страната и чужбина, обучения и консултации в областта на събирането на дългове, софтуер за управление на вземания, правни консултации. "ЕОС Матрикс" е съосновател на Асоциация за управление на вземания в България.

Методи за разплащане и дигитализация

Данните от проучването сочат, че дигитализацията на бизнес процесите в Европа тепърва ще се развива. За 2022 г. само една от пет компании в Европа има напълно дигитализиран процес, а при 36% процесите са частично дигитализирани.

Миткова добави, че често съветват клиентите си да не промотират изкуствения интелект за сметка на естествения и даде пример с финансите.. 

Участниците в проучването отчитат като актуален методът „Купи сега, плати после” (BNPL) – четири от десет европейски компании гледат на този начин на плащане като на новата кредитна карта (42%) и като задължителна опция за плащане (39%).

В този контекст две от ключовите теми в областта на управлението на вземания през следващите 2 години ще бъдат защита на данни и киберсигурност.

Близо половината от компаниите в България (46%) споделят, че изкуственият интелект (AI) ще доведе до революция в процеса по събиране на вземания, а 43% считат за реалистично бъдеще, в което ще разчитаме изцяло на AI.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице