Quantcast

Тероризъм и контратероризъм – глобална офанзива в състезателния гейминг

Диана Еленкова Последна промяна на 17 август 2015 в 15:50 5577 4

1/1

Tочно 4444 дни след като сдобилата се през 1999 г. със собствен живот модификация на Half-Life за пръв път излиза на бял свят, компания Valve обявява предстоящ релийз на нова версия на един от най-популярните шутъри на всички времена - „Counter-Strike: Global Offensive/CS:GO“.

Новата версия на играта е официално пусната на 21.08.2012 г. и бързо набира голям брой почитатели, като за последните три години са проведени 817 турнира с общ награден фонд над 6 милиона долара. На 19.01.2015 г. по данни на Twitch – една от най-големите към момента платформи за споделяне и проследяване на видео-материали в реално време, CS:GO побеждава по популярност и основния си конкурент – Call of Duty.

В състезателния Counter-Strike два отбора – петима терористи и петима контратерористи, които разменят ролите си на полувремето, са изправени един срещу друг на избрана, в зависимост от правилата на турнира, карта. Двата отбора разполагат с инвентар от оръжия, екипировка и различни видове гранати, които струват определени суми. На картата има два участъка – А сайт и Б сайт, от които терористите избират къде да заложат бомба и да я защитят от намесата на другия отбор, докато избухне след определено време от активирането ѝ. Целта на контратерористите е да не допуснат терористите до избрания от тях сайт и/или да обезвредят бомбата след активирането ѝ.

Отборът, който елиминира всички противникови играчи преди активирането на бомбата печели рунда. След активирането на бомбата – ако тя експлоадира, независимо дали има оцелели терористи или не – терористите печелят. В случай, че бомбата бъде обезвредена независимо от броя на оцелелите в рамките на рунда играчи от двата отбора – контратерористите печелят. Всеки играч получава определена сума в рамките на текущия рунд, в зависимост от развитието на рунда (брой елиминирани противници, постигната цел, победа или загуба и др.), която служи за закупуване на екипировка, оръжия и гранати за следващите рундове.

CS:GO е много динамична, целево-ориентирана игра на позициониране, време, геометрия и нерви, чийто състезателен вариант изисква съвършен синхрон и адекватна комуникация между играчите, следващи стратегия, променяна за части от секундата, съобразно наличната информация за действията на другия отбор. И същевременно от състезателите се изисква да имат психика на авио-диспечери и рефлексите на пилоти от Формула 1. Всичко, което се случва в текущия рунд се отразява на следващия и всичко в следващия рунд е обратимо.

Counter-Strike не е игра на само на стрелба. Tя е борба за надмощие на отборни и индивидуални умения, както и предизвикателство да държиш непрекъснато, 100% от времето и без това много променливите шансове за успех на своя страна. Три фактора – време, пари и контрол над обхвата на картата и съответните печеливши позиции са предпоставки за спечелен рунд. Тези, които обаче изправят на крака публиката, въпреки че нито един от факторите не е в полза на отбора им в момента, са и състезателите, благодарение на които днес CS:GO е в топ 5 на най-популярните дисциплини на електронните спортове.

Малка част от професионалните играчи с най-атрактивен стил и индивидуални умения от водещите и изградили вече традиции в този е-спорт държави:

Кристофър “Get_Right” Алесунд – Швеция – отбор “Ninjas in Pyjamas”. Носител на титлата “Играч на годината“ за 2013 и 2014 гoдина и смятан за един от най-добрите CS състезатели на всички времена. За него е валидно правилото: „Ако не знаете къде се намира Get_Right в момента, значи е зад гърба ви и след малко ще елиминира половината ви отбор“. Невидима, непредсказуема заплаха, майстор на така наречения “clutch” – умението да спечели рунд, въпреки численото превъзходство на противника и въпреки, че оставащото време не е на негова страна.


Робин „Flusha“ Ронкист – Швеция – отбор “Fnatic” - често го обвиняват, че е измамник, защото куршумите му успяват да намерят противника от много труден за изпълнение ъгъл. Също като Get_Right е майстор на заемането на изненадващи позиции и също като него е способен да спечели невъзможен за спечелване рунд.

Патрик “F0rest” Линдбърг – Швеция – отбор “Ninjas in Pyjamas” – на финала на ESL One Cologne 2014 коментаторът го нарича „Смъртоносен ураган/Hurricane of Death“. Той е достоен съперник на съотборника си Get_Right за признанието най-добър CS състезател на всички времена. Когато F0rest държи пистолет и е в добра форма, няма оцелели.

Джеспер „JW” Уексел – Швеция – отбор „Fnatic“. Играчът, на когото е позволено да поема всякакви рискове, които противоречат на добрите за неговата роля практики, защото съотборниците му са преценили, че въпреки високата цена на AWP пушката (снайпер), с която си служи, резултатите са оправдани. JW е нестандартен, нетърпелив и мълниеносен с оптиката. Счита се за добра стратегия да се попречи на отбора му да си я позволи.


Кени „KennyS“ Шръб – Франция - отбор “EnVyUs”. Кралят на оптиката или просто най-добрият в света AWP-eр. Това са прозвищата на този състезател, на когото дори JW отстъпва първото място сред снайперистите в сесията въпроси и отговори, които шведският играч провежда с почитателите си във форума Редит.

Виктор “Taz” Войтас – Полша – отбор “VirtusPro”. Taz е ветеран в електронните спортове. Въпреки че е на цели 29 години, не само е достоен противник, но и благодарение на безкомпромисния стил на лидер и невероятните му умения да мотивира отбора си, успя на няколко пъти да взриви публиката на Арена „Сподек“ в тазгодишното издание на “ESL Оne Katowice”, както и да завоюва първо място и да зарадва сънародниците си на миналогодишното.

Toва е, разбира се, само много малка представителна извадка от талантливите състезатели в съставите на легендарните отбори, чието представяне на най-големият турнир по CS:GO до момента – ESL One Cologne 2015 очакват всички почитатели на играта.

На световната CS:GO сцена все още доминират шведите, отнесли вкъщи над една трета от парите от всички проведени до момента турнири. Fnatic са първите, спечелили два поредни пъти шампионска титла в големите състезания – т.нар. „Majors“ и са определяни за най-добрия отбор в света в момента. На 04.02.2015 г. в квалификацията за SLTV Star Series обаче български отбор – момчетата в текущия състав на E-frag (тогава GPlay) изненадаха всички и ги победиха в играта, която Швеция счита за своя.

Материалът е разработен в партньорство с ESL-България

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

20.08 2015 в 21:18

Sin, ти си един глупав родител!

20.08 2015 в 14:56

до Sin, играя 15години ЦС и благодарение на него успях да се ориентирам професионално ,не съм професионален геймър , но чрез играта открих призванието си. Не ограничавайте децата си да се развиват

20.08 2015 в 12:37

Евала, че хората са намерили как да изкарват доста добри пари с нещо приятно, което повечето правят само в свободното си време.

Да се надяваме само, че и тесногръдия господин със забраните ще разбере, че не си прави услуга като така категорично забранява неща на детето си. Тоталната забрана е безсмисления и мързелив начин, просто трябва да има родителски надзор.

17.08 2015 в 16:38

Първото нещо, което забраних на детето си, е да играе компютърни игри. Защото, веднъж започнало, почти 100% сигурно е, че няма да прочете и една книга. Не че иначе четат кой знае колко, но с тези игри това е адски сигурно. Да, навярно има ползи - фантазии, мислене, но загубата на среда е много по-съществена от тези мними печалби. Навремето нашите компютърни игри бяха на съвсем друго ниво, въпреки че водят до същото. Но тогава не беше обозрмо накъде тръгва да се развива тази много съмнителна индустрия. Днес съм убеден, че са много вредни. Естествено, децата ще намерят друго "поле за действие". Нашето, примерно, се захласна по филми и шоу/кастинги. Убеден съм - това е много много по-добре от тези безкрайни болни игри между "шутъри" и "изшутени".