Половин година след нескромната декларация пред сънародници в чужбина, че държавата ще усвои 85 % от евросредствата през 2013 г., премиерът Бойко Борисов намали прогнозата за усвояването. „За 2013 амбициите ми са да минем 70 – 75 %“, обяви днес Борисов на отчет за изпълнението на оперативните програми към края на 2012 г.
Към края на 2012 г. България е разплатила малко над 1/3 (35 %) от общия бюджет на седемте оперативни програми (5.42 млрд лева от общо 15.68 млрд.), показват данните на министъра за управление на евросредствата Томислав Дончев. Досега Еврокомисията е възстановила на страната 26.6 % от общия бюджет на програмите – 3.48 милиарда лева.
Миналата година е била „рекордна“ за плащанията по европроекти и договарянето на нови, сочи още рекапитулацията до момента. През 2012 г. на бенефициентите по проектите са разплатени 2.47 милиарда лева – сума, близка до изплатената общо за всички предходни години (2.94 милиарда лева).
През 2012 г. са договорени и проекти за около 1/3 от бюджета на европрограмите – 5.47 милиарда лева. Това са „хипотетично“ договорени пари – т.е. одобрените от Еврокомисията проекти, реално договорените с изпълнители проекти са по-малко, посочи Дончев. Например за около четвърт от големите инфраструктурни проекти все още няма договори с изпълнители, уточни министърът.
Най-добре работещата оперативна програма до момента е „Транспорт“, която е и с най-голям бюджет - 3.92 милиарда лева. До момента са платени близо 45 % от нея или 1.76 милиарда. Най-изоставащата сред програмите е „Околна среда“, която е втора по обем – 3.52 милиарда. В началото на последната година от програмния период (2007 – 2013) са разплатени едва 18 % от бюджета й – 626 милиона лева.
Вече са договорени проекти за далеч повече пари от бюджета на програмата за екология. Става дума основно за проекти за пречиствателни станции за отпадни води в по-големите градове и за регионални проекти за третиране на отпадъци. България трябва да приключи със строителството и отчитането на тези сложни инфраструктурни обекти до края на 2015 г. В противен случай ще загуби пари от програмата. Сред основните причини за забавянето на програмата, освен първоначалната липса на административен капацитет в екоминистерството и общините, е и липсата на опит в такова строителство в последните десетилетия. „Подобни проекти освен по програма ИСПА не са правени в последните 20 години“, каза Дончев.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург