Не е имало проблеми с класовете в Националното училище за танцово изкуство (НУТИ), твърдят директорът му Бойко Неделчев, ръководителят на специалност „Български танци“ Асен Павлов и зам.-директорът по учебната част Антоанета Асенова. Те се свързаха с OFFNews, за да изразят позицията си по публикацията ни „Мръсни танци в Хореографското училище“. Според тях такива няма, а твърденията на бившия учител в НУТИ Илияна Петрова и на отхвърления кандидат-учител там Ивайло Димитров – цитирани от OFFNews – не са верни.
Ето какво казаха тримата постфактум.
Как бихте коментирали представените в публикацията проблеми със специалността „Български танци“ в НУТИ?
Бойко Неделчев: Става въпрос за хора, които очевидно имат някакво отношение към директора, към художествения ръководител Асен Павлов и към самото училище. Цитиран е клас №8, който няма преподавател. Видите ли, там не се провеждали часове и не учели достатъчно задължителни танци. Няма задължителни танци и г-н Павлов, като експерт, ще го каже. Часовете са провеждани. Направихме разместване така, че да могат да се вземат. По повод публикацията, наредих родителска среща. Ден преди нея вече беше назначен преподавател и беше съобщено на родителите, че Петя Александрова ще води класа. Тя е един от най-добрите преподаватели по български танци не само в училището, но и в България. На тази среща почти всички родители признаха, че са били манипулирани от майка на дете от 10-и клас. Ние сме назначили преподавател не защото сме получили някакъв сигнал или защото сме били очернени, а защото това беше нашата задача и ние си свършихме работата. А квалификациите по мой адрес не ме притесняват – аз знам кой съм.
Кога е назначена г-жа Петя Александрова?
Б. Неделчев: Г-жа Петя Александрова не е назначена, тя е на граждански договор.
Защо не е бил назначен преподавател от началото на учебната година?
Антоанета Асенова: Два пъти е пусната процедурата.
Б. Неделчев: Г-жа Александрова имаше своите съображения да не се яви на тази процедура. Ние искаме най-доброто за училището, но в крайна сметка тя ще се яви и ще я назначим.
Имало е конкурси през септември и в края на октомври.
А. Асенова: Да, има обявено свободно място за преподавател по български танци, както и за корепетитор по акордеон и пиано. Г-жа Илияна Петрова се яви и на двете събеседвания, а г-жа Антония Макаронска се яви на второто. На първото събеседване единственият кандидат, който премина и двата етапа - и по документи, и на събеседване - беше г-жа Петрова, която беше преди време преподавател в НУТИ. След като е освободена от длъжност е подала оплакване в Комисията по дискриминация.
Б. Неделчев: Г-жа Петрова беше освободена напълно правомерно по Кодекса на труда. Тиражира се становището, че Комисията съдела директора. Не е вярно - само съд може да съди, а комисията може да издава глоби.
Глобявано ли е училището от Комисията за защита от дискриминция?
Б. Неделчев: Училището има решение от комисията за глоба, но то е в съда и докато не се произнесе съдът, то не е влязло в сила.
Какво се случи на втория конкурс?
А. Асенова: Явиха се г-жа Петрова и г-жа Макаронска. Г-жа Макаронска не беше запозната с учебните планове и учебни програми, и при зададените въпроси от комисията стана ясно, че не познава добре произведенията на класиците на българската хореография. За нас е важно преподавателят да е бил част от някои от големите професионални ансамбли. Г-жа Макаронска нямаше такъв опит и затова не познаваше репертоара на големите класици.
Б. Неделчев: Изисква се голям професионален опит в профилирано училище. Нейният е само в любителската сфера.
А. Павлов: В последните 8 години винаги съм бил част от тези комисии, които провеждат беседи, тоест то не е някакъв изпит, а свободен разговор, в който си говорим за танци и педагогика. След два въпроса от моя страна на мен ми е ясно, че този човек не е подготвен.
Всячески се опитваме да съхраним старото поколение преподаватели, което се смени почти на 90%, и г-жа Петя Александрова е останала като пример и стожер.
Беше ли изрядна документално г-жа Макаронска?
А. Павлов: Единственото, което не е изрядно при нея е, че трябва да има 5 г. трудов стаж в професията, тя има, обаче не е работила в хореографска паралелка или в някои от сродните училища в Котел или Широка лъка.
Тогава как да натрупа такъв професионален опит?
А. Павлов: Индикацията за един такъв преподавател обикновено идва от големите ансамбли, където ние ги наблюдаваме. Те идват често да преподават танци при нас, ние от своя страна черпим репертоар от тях. Като наблюдаваме как възпроизвеждат и прехвърлят тази информация върху младите танцьори, забелязваме, че имат педагогически усет, подход и обикновено са канени в училището да поставят някакъв танц или да участват в организацията на концерт.
При вас работи Борислав Мутафчийски, който няма нужното образование да преподава тук.
Б. Неделчев: Всеки наш ученик, който е завършил, има професионална квалификация, а в закона пише, че категория сценични изкуства дава възможност с тази квалификация да се преподава по съответния предмет. Гарантирам, че всеки, който завърши 12-ти клас може да преподава в училището, защото е преминал като обучение танцовия материал теоретично и практически съвсем скоро.
Но все пак те нямат педагогическото образование да преподават.
Б. Неделчев: След като ученикът е минал методиката, то той може да преподава и закона дава право в танцово училище. Ние изискваме висше образование по традиция. В случая визирате г-н Борислав Мутафчийски.
А. Павлов: Г-н Мутафчийски практически и теоретически е много по-подготвен от хората, с които се явяваше на прослушванията.
Документално не е изряден, няма педагогическо образование.
Б. Неделчев: Той има професионалната квалификация на нашето училище. Ние не приемаме хора, които нямат висше образование. Има едно висше образование по "Фолклористика".
А. Асенова: Новият Закон за предучилищното и училищното образование заедно с Наредба 12 (понастоящем №15) дават право на директора да подбира педагогически персонал с цел привличане на млади учители в образователната система и институции. В нашето училище това също е практика. Взимали сме такива колеги, които към момента на приема са били в период на придобиване на своето висше образование, но това не е попречило да се докажат като добри професионалисти и специалисти. Младият колега влиза в училището след едно висше образование с магистърска степен, едногодишна специализация, в момента е на прага да завърши успешно и втората си магистратура по педагогика, а с досегашната си работа успешно доказва, че има своето място в учебното ни заведение.
Б. Неделчев: Събеседването за подбор на кадри е на два етапа, като тук не става въпрос за конкурс. Когато се е правело конкурс преди време при нас, не е било задължително човек да има висше образование. На това събеседване ние каним колеги от училище по традиция, за да има по-голяма демократичност. Хора, които да преценят освен директора. Подбор на кадри и събеседване са по преценка на директора. Явяват се хора с висше образование. Тук приемаме хора, които имат педагогическо образование или им предстои да завършат.
От септември визираният осми клас имал ли е редовно часове?
А. Асенова: Със заповед на директора часовете са възложени на Кристина Александрова.
По същото това време тя не е ли имала часове?
А. Павлов: Няма как никой да не се припокрие с определени часове. Но часовете са изместени и няма пропуснати часове.
И децата не са карали часове само с корепетитор?
А. Павлов: Не.
Имало ли е подобни проблеми при предишната директорка Анна Донева?
А. Асенова: Практика е в условията на делегирания бюджет да се освобождават хора през лятото. Точно тя освобождаваше всяка година на 30 юни колеги и млади и стари, които не са на постоянен трудов договор и ги връщаше след това.
А. Павлов: За мен не е колегиално да намесваме Анна Донева.
Като бивш ученик се сещам за протеста, когато тя беше директор. За какво беше?
А. Павлов: Много протести има в училище.
За какво беше протеста против Анна Донева през 2015 година?
А. Павлов: Един от протестите през 2015 година беше, защото на 12 клас, който аз водех им беше отказана зала и сцена за изява. Децата имаха протест.
Специално за този случай не само децата излязоха на протест, имаше и учители.
А. Павлов: Не всички учители. Аз съм 8 години художествен ръководител на специалност "Български танци" и за това време аз бях един от инициаторите.
Г-н Павлов, твърди се, че вие решавате кой да бъде нает за учител, а комисията просто утвърждава решението ви. Така ли е?
А. Павлов: Категорично не. След събеседването всеки член на комисията изказва своето мнение за всеки кандидат. Това мнение е предоставено на директора, който преценява с кого да се съобрази или дали да се съобрази. Решенията не ги взимам аз нито, който и да е от комисията. Решенията в случая ги взима директорът.
Решението единодушно ли се взима от комисията?
А. Павлов: Не. Всеки се аргументира. По съвсем демократичен начин е направено и всеки си е изказал мнението официално.
Обвиняват Ви, че близки до Вас хора в комисията гласуват както им кажете.
А. Павлов: Ние всички сме си близки по някакъв начин, ние или сме били съученици, или състуденти дори и ние се познаваме с Вас. Няма как да дойде някой, които съвсем е непознат за нас.
Авторитетни имена в танцовите среди твърдят, че нивото в специалност "Български танци" пада стремглаво.
Б. Неделчев: Това е мнение само на няколко човека. Има озлобени хора. А има и такива, които, казват, че училището се развива. Наблюдавах ансамбъла на НУТИ доста години и считам, че е най-добрият ансамбъл за български танци в България. Много колеги искат да видят танца, който е взет от мегдана, обаче той не може да остане в този суров вид. Взима се само основата на фолклора и се развива.
С какво си навлякохте гнева на Ивайло Димитров и Илияна Петрова?
А. Асенова: Може би той бе решил, че иска на всяка цена да преподава тук, но свободното място към момента е било само едно.
Б. Неделчев: На събеседването много харесах Ивайло, но предпочетохме Борислав, защото е с по-голям опит на сцената. Г-жа Илияна Петрова е преподавател, когото харесвам. Тя е човек със сценичен опит, но с много конфликтен характер и доста лабилна психика. Може би, като по-емоционална натура, е възприемала полемиките в специалността по-болезнено. Стигна се до момент, в който се изправи и каза, че не е съгласна с ръководството на г-н Павлов, че той не истински ръководител. Отвърнах, че нямам основание да прекратя нечий договор, само защото някой не харесва някого. Впоследствие имаше недоразумение с класа на г-жа Петрова за финалният танц на един от концертите в НДК. Учениците не се явиха на репетиция и не бяха сложени да играят във финала. Впоследствие се чуваше скандиране от децата "вън корупцията от училище, вън корупцията от училище". След този случай не можех да говоря повече с г-жа Петрова. Освободих я по Кодекса на труда, след което тя подаде жалба в Комисия по дискриминация, като един от аргументите е, че децата са принуждавани да танцуват във вечерни заведения, заради финансовите интереси на г-н Неделчев и г-н Павлов.
Имало ли е такива случаи?
А. Павлов: Не е имало случаи на принуждаване.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Vitorio
Тръмп номинира Робърт Кенеди-младши за здравен министър
КАБРОН
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
lans link
Домашен арест за Димо Алексиев. Актьорът се извини, че е действал глупаво и самонадеяно
dolivo
Русия върти консулски услуги в централата на БСП във Варна