Какво ни пречи да сме продуктивни в работата
Когато попитаме някой как е, той често отговаря: зает. Технологиите са превърнали във фикс идея производителността и това кара хората да се претоварват както на работа, така и в свободното си време. Но дали наистина сме толкова заети?
"Част от заетостта се дължи на несигурност. Идваме на работа по-рано и оставаме до по-късно и работим дори когато сме болни, за да покажем ангажираност в несигурния трудов пазар. Рецесията също се добавя към несигурността, заради намаляването на работните места в частния и в държавния сектор, тъй като по-малко хора могат да изпълняват задачи с по-тежки натоварвания", казва Кари Купър, преподавател по организационна психология и здраве в Alliance Manchester Business School.
Купър предлага 4 важни съвета, за да не сме претоварени и под стрес.
1. Определете производителността си според вашите желания
Независимо дали става дума за създаване на списък със задачи или за спокойно пространство, където можете да се съсредоточите, трябва сами да определите колко и какво искате да постигнете, тъй като производителността означава различни неща за различните хора. Огледайте се и преценете работата си, заобикалящата ви среда, какви са навиците ви и така ще можете сами да изградите трикове, които да ви помагат.
2. Обърнете внимание на физическото и емоционалното си здраве
Една от последиците от склонността на хората към "фетишизиране на заетостта" е изчезването на обедната почивка, казва Каролайн Уеб, главен изпълнителен директор на Sevenshift, консултант по поведенчески науки. По-добрата грижа за себе си означава, че вероятно ще бъдете по-продуктивни в работата си. За някои хора това може да е медитация, готвене, четене.
3.Използвайте свободното си време разумно
Много хора вярват, че в часовете, които не са прекарали на работа, трябва да уплътнят максимално времето си – да учат нови езици, да ходят на различни курсове за допълнителна квалификация. Но ако имате по-дълго работно време, тези намерения се ограничават до желанието да седим на дивана пред телевизора.
Много често неудовлетворителната работа пречи на дейностите в почивката. Липсата на финанси също. Вместо да се чувствате виновни, започнете да тренирате навън след работа. Започнете с 30 минути на ден. Отбележете го в календара и започнете да го изпълнявате с такава отговорност, с каквато бихте изпълнили задача в офиса.
4. Осъзнайте, че не можете да направите всичко
Без значение колко задачи ще отметнете от списъка си, винаги ще има още, които могат да бъдат добавени. Когато хората не дават приоритет на едни дейности пред други, те могат да попаднат в капана на вършенето на тръвде много задачи едновременно, което затруднява концентрирането и изпълнението на задачите. Приоритизирайте си графика и отделете тези, които могат да бъдат свършени утре или вдругиден.
Често хората отлагат задачи, които ги карат да се чувстват несигурни или смятат, че ще им отнемат прекалено много време. Вместо да се струпват в един ден, подредете ги спрямо свободното си време и енергията ви в този ден.