Производители подвеждат, че продуктите им са за деца
Група производители на хранителни продукти поставят върху етикетите си различен тип послания, които внушават на потребителите, че определени техни серии са ориентирани към деца. Става въпрос за наименования на приказни герои, умалителни имена на самите производители или за конкретно посочване, че продуктът е за деца и че е "детска мечта", предупреди председателят на Комисията за защита на потребителите Димитър Маргаритов в интервю за БНР.
В същото време няма разлика между "детските" и останалите продукти на същите производители, констатирали от Комисията. Изводите са направени след изпитвания и след получени становища от съответните институции. Нещо повече - нито на национално, нито на европейско ниво има законов акт, който да въвежда различни стандарти за възрастни и за деца.
"Това, от наша гледна точка, е заблуда, защото особено когато става въпрос за децата, родителите са много чувствителни и винаги са склонни да закупят това, което според тях би било по-качествено, по-полезно”, обясни Маргаритов.
Сред въпросните изделия попадат колбаси, лютеница, майонеза.
Маргаритов подчерта, че не става въпрос за опасност за здравето, а за нелоялна търговска практика - опит родителите да бъдат заблудени, че избират по-доброто за техните деца.
Комисията е издала заповеди за забрана на тази практика на всеки от производителите. Санкциите за подобно нарушение по закон могат да достигнат до 30 000 лв.
Маргаритов припомни, че Комисията е разглеждала подобни казуси и в минали периоди.
„За съжаление, попадаме на случаи, в които се оказва, че или няма съответствие между посоченото на етикета на дадена стока с реалното и съдържание, или в тази информация има съществени непълноти и понякога това крие рискове за здравето на хората. Например, преди време българският вносител на чужд продукт – песто, не беше посочил на етикета, че в него се съдържат алергени”, добави председателят.