OffNews.bg

И чешката Шкода не е съгласна с условията на търга за новите влакове на БДЖ

И чешкият производител на влакове "Шкода" е депозирал в деловодството на БДЖ писмо, с което настоява да се пренапишат условията на обществената поръчка за покупка на 42 нови влака с бюджет от 675 милиона лева.

Именно тази компания е най-големият доставчик на локомотиви за родните железници в исторически план.

Днес ръководствата на БДЖ, Министерството на транспорта и експерти от "Ърнст енд Янг" се събраха на заседание, на което да търсят изход от създалата се ситуация.

Търгът за новите влакове е пред провал, въпреки че БДЖ го подготвяха две години. Очаква се процедурата да стане обект на множество съдебни жалби и в крайна сметка да бъде спряна. 

Както OFFNews пръв съобщи технологичният гигант "Сименс" депозира цели 13 страници забележки по тръжната процедура и предупреди, че България е напът да купи неефективен и остарял подвижен състав и че някои от заложените клаузи в документацията навяват на съмнения за нечестно състезание.

Освен "Сименс" и "Шкода", протест срещу условията на търга внесе и Българо-китайската търговско-промишлена палата.

До утре тръжната документация за обществената поръчка ще бъде козметично редактирана, но вече е ясно, че няма да настъпят промени в най-скандалните клаузи на процедурата. На практика в БДЖ си нямат и най-малка идея как да излязат от конфузната ситуация, още повече, че препоръките на "Сименс" и "Шкода" се разминавали сериозно. 

А условията на обществената поръчка са от абсурдни, по-абсурдни.

Най-голямото безумие, безспорно, е това, че производителят ще поеме поддръжката на закупените влакове само за 15 години, а не за 30 както бе в първоначалния вариант. А за сервиза се плаща извън цената на мотрисите. За първите 15 години, през които новите влакове почти не се развалят, доставчикът ще вземе кеш от 225 милиона лева. За вторите 15 години от експлоатацията, когато новите влаковете ще започнат да окапват като зрели круши и ще се налагат далеч по-скъпи ремонти, БДЖ ще трябва да се оправят сами.

Освен това жп превозвачът поръча влакове, които към ден днешен са напълно морално остарели - със скорост до 160 км/ч. Наистина сега в България почти няма железен път, на който да вдигнат повече, но не трябва да се забравя, че дори в най-оптимистичния вариант, който няма да се случи, новият подвижен състав трябва да дойде през 2024 г. После ще бъдат ползвани още 30-40 години. Минимум.

Миналата година БДЖ пращат писма до четири производители на влакове за евентуалната цена за доставка на нови влакове. Получените оферти обаче имат твърде малко общо. Най-ниската е на полската ПЕСА Бидгош, която обещава доставка по задание срещу 390 милиона лева. Трите други производители обаче дават драстично по-високи цени. Става дума за далеч по-сериозни производители като Сименс, Щадлер и Шкода. Въпреки това БДЖ решава да обяви търга с бюджет, който е много далеч от средната цена на четирите оферти и се доближава единствено до предложението на ПЕСА. Което създава съмнения дали процедурата ще е честна.

Освен това според заданието БДЖ ще ни вози в обикновени мотриси, като тези между Перник и София, от столицата до Варна - пътуване, което продължава минимум 9 часа. Вагоните ще са безкупейни, местата за големи куфари - почти никакви. При това мотрисите ще са къси с 230 места и според жп специалисти никога няма да изплатят разходите за закупуването им.