OffNews.bg

Бунището, наречено Черно море

автор: Атанас Русев (koralbeach.com) *

В периода 24-26 Август 2013 г. неизвестен плавателен съд изхвърля тонове палмово масло в Черно море - предполагаемо място: десетки километри навътре в морето в района на границата между България и Турция. Повече от 50 км от южната брегова ивица на Черно море в България - от Аркутино до Резово, е замърсена, като замърсителят излиза 6 денонощия по всички плажове (от 26 до 31 август 2013 г.) в активния летен сезон.

След многобройните сигнали още от началото на инцидента мудната и некомпетентна държавна администрация се задейства и едва на 31 август РИОСВ (екоинспекцията в Бургас – бел.ред.) обяви, че "неизвестното вещество" е най-вероятно (?) палмово масло и то не представлява никаква опасност. Това е единствената реакция на държавата! И другата - кметът на община Царево изпрати писма до концесионерите и наематели на плажове да си почистят бреговата ивица от замърсителя!

След което темата изчезна от медии и следователно отвсякъде другаде. Вече почти месец от инцидента нито една държавна институция не пророни и дума относно това огромно замърсяване.

Каква всъщност е по-подробната картинка в Черно море, за която всеки нехае?

И как РИОСВ и медиите излъгаха???

MARPOL представлява международна конвенция за превенция на замърсяванията от кораби. Тя е една от най-важните морски конвенции, касаещи околната среда. Според ревизирания Annex II (Приложение 2) на MARPOL в сила от 1 януари 2007 г. разливът на палмово масло попада в т.н. категория "Y" (ОПАСНО)! ("Category Y: Noxious Liquid Substances which, if discharged into the sea from tank cleaning or deballasting operations, are deemed to present a hazard to either marine resources or human health or cause harm to amenities or other legitimate uses of the sea...").

В литературата има изброени многобройните вреди върху морските обитатели, хората и околната среда вследствие разливите на палмово масло. Съгласно CEDRE (Център за документиране, проучване и опити с инцидентните водни замърсявания - бел. ред.) и ITOPF (Международна федерация по замърсяванията на притежателите на кораби - бел.ред.) големите разливи от палмово масло, особено през лятото и есента могат да нанесат значителни щети над околната среда!

А знаете ли каква е световната практика при подобно замърсяване? По най-бързия начин се установява виновникът за замърсяването и възможност за санкциониране и възможни средства и финанси от застраховката му. Тъй като България е част от международните конвенции IMO (Международната морска организация - International Maritime Organization)/IOPC (Международен фонд за компенсиране на петролни замърсявания) за отговорност при подобни замърсявания, а именно: CLC92 (конвенцията за превенция на корабните замърсявания от 1992 г.), FUND92 (конвенцията за фонда за компенсиране на нефтените замърсявания от 1992), OPRC90 (конвенцията за подготовка, действия и сътрудничество при петролни замърсявания от 1990 г.), BUNKERS01 (допълваща конвенция от 2001 г. - бел.ред.), може да изиска средства за операциите по почистването. Обикновено то се извършва за сметка на държавата с помощта на нейни специализирани звена, армия, брегова охрана или др. и след това тази сметка се представя на горните международни фондове (IOPC). А при нас кметът задължава еди - кой си наемател да си изчисти плажа за собствена сметка...

Другата страна на въпроса е все пак също доста интересна...КОЙ ???

Оказа се, че все пак нещо като огромен танкер може дори да не се разбере кой е в това море, въпреки сателитните наблюдения, системата AIS (Automatic Identification System) и факта, че в периода 24-26 август в тази зона на Черно море вероятно са преминали само няколко танкера, които са превозвали палмово масло, ако не и само 1... 

Морска Администрация в Бургас заявиха пред медиите, че в тези дни е нямало кораб с товар палмово масло в тяхното пристанище - и с това изчерпаха случая и вероятно разследването - за тях Черно море е гр. Бургас и това е и единственото пристанище.

Оказа се, че България от 2011 г. „ползва“ системата CleanSeaNet за сателитен мониторинг на замърсяванията в морето, но след горното изявление директно се свързах с директора на EMSA (Европейска организация за морска безопасност - European Maritime Safety Agency) г-н Markku Mylly, който мигновено ме препрати към г-н Marin Chintoan-Uta, директор на дирекцията за сателитни набюдения към EMSA, който веднага провери в техните сателитни и други данни от системата CleanSeaNet за този период от време с какво разполагат. Оказа се, че имат сателитни снимки единствено от 22 и 28 август, на който не могат да идентифицират никакъв разлив - нормално - на 22 още не се е случил, а на 28-и вече е бил на огромна площ, за да може да се локализира и види.

Всъщност, системата CleanSeaNet разполага в момента със SAR изображения (вид сателитни снимки - бел.ред.) 1-2 пъти седмично - ако искате да изливате някаква помия в морето, проверявате RADARSAT-1 и RADARSAT-2 (два от спътниците за земни наблюдения - бел.ред.) кога преминават - и по-натам е елементарно да не ви засекат... Ако това може да се нарече мониторинг и контрол...

Разбира се, с това не се изчерпва всичко... Все пак на север е Украйна, а на изток - Русия.

През 2011 г. на среща на BSC (Комисията за опазване на Черно море от замърсяване - Black Sea Commission) делегатите от членките на ЕС, България и Румъния са удовлетворени от това което предлага EMSA (CleanSeaNet) и не вземат предвид предложенията на руската страна в тази среща, която вече извършва далеч по-професионален и гъвкав мониторинг на замърсяванията в руската част на Черно море.

И така се свързах с компанията Scanex, която осъществява сателитен мониторинг на руския сектор от Черно море по договор с пристанищните власти в Новоросийск. Те любезно препратиха моето запитване към техните специалисти и с мен лично се свърза един господин от Руската Академия на Науките, за които този разлив се оказа, че представлява много голям интерес. От неговия опит и данни сподели, че подобни разливи са масово явление и обикновено се случват по границите на икономическите зони в открито море между България - Турция и България - Румъния с цел да се избяга от отговорност. Даде ми връзка за ежедневните сателитни публични снимки от MODIS (система за заснемане на един от американските сателити на НАСА) и набеляза основните пунктове по които трябва да проведем нашето "разследване".

След това, изисках архивни данни от MarrineTraffic за трафика на корабите в сектора за тези дати според AIS - оказа се че не са публични, а платени, и в момента очаквам да получа оферта с цената ;).

Оказа се също така, че е възможно да се осъществи пилотен проект съвместно със Scanex, за сателитен мониторинг на тази зона от Черно море, разбира се при интерес от страна на институциите. А дали те искат да си отворят допълнително работа и да разберат кой замърсява морето, какво превозва, кой сондира в морето и за какво?

А докато няма разследвания срещу причинителите и адекватен контрол, в открито море ще продължава да се изхвърлят с хиляди тонове произволни замърсители, които в крайна сметка идват до нас... на плажа, във водата... или чрез рибата която консумираме... а за околната среда и живите организми в морето това все повече се оказва фатално.

* Авторът е създател на сдружението за спасяване на къмпинг Корал