Какво е истински ислям?
Европа няма проблема с исляма. Тя има проблем с ислямизма. Много е лесно да се каже, че ислямът е лош и агресивен и трябва да бъде изкоренен. Но кой ислям? И какво изобщо е ислямът?
Можем ли да поставим знак за равенство между мюсюлманите в България и мюсюлманите в Саудитска Арабия?
Между уахабизма и салафитите, и между суфизма и алевитите? Или може би говорим за шиитите? И ако да – за иранците, за афганистанците или за иракчаните говорим?
Ще кажете, че сунитите са проблемът - кои сунити? Иракчаните, алжирците, турците?
Да се говори на едро за исляма от хора, които понятие си нямат от тази религия и нейните учения, е нелепо и може да доведе единствено до задълбочаване на проблема. А проблем има.
Истината е, че ислямът проповядва мир, любов, разбиране и равенство. Но също така проповядва агресия, омраза и сексизъм.
И преди да се издуем с праведно християнско възмущение - нека отворим Библията и видим какво пише в нея, защото тя далеч не е пълна само с мир и любов. Има едни доста неприятни моменти на геноциди, кланета, зверства и откровени глупотевини.
Важното е в кои от тях избираме да вярваме и да следваме. Защото и Библията, и Коранът (които до голяма степен се припокриват) предоставят достатъчно възможности за интерпретация и оправдание на всеки заблуден да крещи „Аллах Акбар“ или „Деус вулт“.
Религиите сами по себе си не са проблем и не убиват хора. Проблем е начинът, по който ние ги разбираме и използваме.
Терористичните нападения във Виена бяха дело на мюсюлмани, вярващи в истинския ислям.
Но в същата нощ двама турци спасиха живота на полицай и старица. Те също бяха истински мюсюлмани.
Затова твърдя, че Европа няма проблем с исляма. Тя има проблем с една определена – и доста разпространена, вярно - разновидност. Тя има проблем с ислямизма, с екстремизма, с фанатизма, с политическия ислям и с неговите корени.
Разликата изобщо не е малка и ако се проследи нишката му в историята назад, ще разберем, че за възхода на този определен фанатичен, консервативен и агресивен ислям вина имат не само мюсюлманите, но и християнският морален и праведен Запад.
Става дума за един колониализъм и за едни войни. Защото всяко действие има равно по големина и противоположно по посока противодействие. Нека не бързаме да съдим и да наказваме.
Проблем има, но той не е толкова черно-бял, колкото ни се иска.