В последните няколко години гръцките власти са затегнали митническия контрол и събирането на такси, от което, освен гръцки граждани, са се опарили и много българи. Често - без да са нарушили закона. Българи, пребиваващи в Гърция, алармираха, че автомобилите им са били конфискувани неправомерно, докато в някои медии се появи информацията, че масовото конфискуване на коли е мит. Къде е истината?
Според гръцкото законодателство (Указ 247/1988 г.) чужди граждани могат да ползват личните си автомобили при "професионални или родствено-семейни посещения" в Гърция за не повече от шест месеца (185 дни) в рамките на една календарна година. Ако този срок бъде прехвърлен обаче, автомобилът подлежи на пререгистрация пред гръцките власти - в противен случай се конфискува. Тук юристите съветват - ако имате намерение да сте в Гърция повече от половин година, трябва да уведомите служба „Митнически контрол“ на влизане в страната в съответния граничен пункт. Това става с подаването на молба. След това властите издават документ със срок, в който колата трябва да се освободи от митнически контрол. Преди изтичането на този срок чужденците трябва да се явят в съответната районна митническа служба, откъдето колата се освобождава от митнически контрол и се предоставят регистрационни табели с гръцки номера.
Ако процедурата не бъде спазена, се смята, че е извършено митническо нарушение.
Капанът е заложен в това, че чужденците трябва да докажат пред властите, че не са били в Гърция повече от половин година. Полицията първо предприема действия по конфискуването, а след това собствениците на автомобили трябва да докажат, че са в страната отскоро. Трябва да се отбележи, че конфискацията засяга само тези чужденци, които имат данъчен номер. Той се издава на лицата, осигуряващи се в южната ни съседка. В повечето случаи обаче се касае за хора, които по една или друга причина са напуснали страната, но данъчната им регистрация остава валидна и макар че по нея няма движение в продължение на години, властите по презумпция смятат, че лицето е постоянно пребиваващо в страната.
Това става на фона на правото за свободното придвижване и липсата на паспортен контрол при влизане и излизане от Гърция, тоест, преминаването през граница не се отчита, освен ако не се правят проверки за издирвани лица. Тогава доказването, че си преминал границата преди дни, е на практика невъзможно.
Пред OFFNews адв. Севдалина Чернева обясни, че конфискациите се случват по-интензивно през последните три-четири години. По обясненията ѝ „няма никакъв шанс да те спрат, ако си турист, и да ти конфискуват колата“. Тя каза, че властите правят проверка за това дали лицето има данъчен номер, който се получава, когато лицето се води на работа и се осигурява в Гърция. Ако според тази регистрация има внасяни осигуровки през последните години, но лицето има автомобил с българска регистрация, тогава се минава към конфискация. Според нея обаче властите предприели по-сериозен контрол през последните години, тъй като много гърци, за да избегнат плащането на по-скъпите данъци в Гърция, масово регистрирали автомобилите си в България. Същото правили и българите, работещи в Гърция.
Не липсват и практики, с които нашите съграждани опитват да заобиколят правилата. Преди да заминат за Гърция с личната си кола, те я прехвърлят като собственост на роднина и след това с пълномощно от него напускат България. Ако в Гърция ги спрат за проверка, се оправдават, че роднината е пристигнал скоро на гости и е предоставил колата си за ползване за няколко дни. Това обаче не ги оправдава - според закона ползването на пълномощни за управление на български МПС от страна на постоянно пребиваващи и работещи в Гърция, не освобождава упълномощените от задължението за пререгистрация на съответното превозно средство.
Важно е да се уточни, че жертва на тази политика са и самите гърци и най-вече тези, които имат бизнес у нас. За да избегнат плащането на по-високи такси и данъци, те пререгистрират автомобилите си у нас. В същото време, ако бъдат спрени от пътен патрул, отново заради данъчната регистрация, ще трябва да се простят с автомобилите си.
Оказва се, че тази практика е особено "популярна" от властите след кризата, която сполетя Гърция и това носи големи приходи в хазната. Когато гръцки гражданин си купи кола нов внос, независимо от коя държава - член на ЕС, той плаща мито. В общността, където пазарът е единен, това изискване е отпаднало, но въпреки това, практиката в Гърция продължава. За това Европейският съюз всяка година налага глоба на страната, но властите са изчислили, че приходите от тези мита и от таксите за освобождаване на конфискувани автомобили носи много повече приходи. До 8 000 евро достига глобата за нарушител, чиято кубатура е от 2 000 до 3 000 кубика. За превозни средства до 1 400 кубика тя е 2 500 евро.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12031
3
06.09 2016 в 15:36
12638
2
01.09 2016 в 14:51
Последни коментари
Джендо Джедев
СБЖ кани на хибриден семинар и черпи с магнетизирана вода
Wenc
Лена Бориславова: Шефът на ГЕРБ е Делян Пеевски
Mateevk
Според БСП Григорова и Манолова ще са патерица на ГЕРБ
Vitorio
СБЖ кани на хибриден семинар и черпи с магнетизирана вода
Wenc
След изборите пуделът Кирил Петков ще е в кучкарника на Бойко Борисов, закани се Пеевски
4I4ATA
Хотели по морето може да не отворят през лятото, никой не иска да им работи за малко пари
случайно прочетох
Браншът благодари на Милошев: За пръв път властта работи за туризма