Трамвайната отсечка по булевард „България“ в София бе ремонтирана преди две години за 7 млн. лева. Днес обаче това изобщо не прилича на обновеното място, което предлага сигурност и комфорт на гражданите. Напукано платно, изкривени релси, откъртени плочки. На този фон като значително по-малък проблем изглежда един пропуск – няколко десетки метра от трасето изобщо не са обновени. Останали за някой друг път.
Нека направим експеримент. Качвам се на трамвай 7 от бул. „Витоша“ в София, за да проверя как се движи след пълната реконструкция на трасето, за която платихме всички данъкоплатци. В модерния трамвай е уютно, но само минути по-късно вече сме на булевард „България”. Силен шум, люлеенето е извън контрол, усещането е като на яхта в бурно море. А това, което се случва, е преминаването през „малката” част от трасето, която изненадващо остана неремонтирана и никой няма отговор на въпроса кога точно ще бъде ремонтирана.
Поглед навън от прозорците на трамвая: разпаднали се тротоари и пропаднало трасе от миналия век. Спирки за пътници няма, само един знак издава, че това е трамвайна спирка „Иван Е. Гешов”. Чакащи уморени столичани са приседнали на земята като бездомници.
Това е трамвайното трасе по столичния бул. „България“. То е в окаяно състояние (1), но за сметка на това е ново. Беше открито след ремонт на 15 юли 2014 г. Отсечката между булевард „Витоша” и трамвайно ухо „Борово” е с дължина 3.7 км (двоен коловоз) и реконструкцията струва 7 млн. лв. без ДДС. Изграждането му е част от „Проекта за интегриран столичен градски транспорт” със средства на Оперативна програма „Регионално развитие” и доплатени от националния бюджет и Столична община (2). Изпълнител на строително-монтажните работи е фирма „СК-13 Трансстрой” АД, която бе санкционирана с 800 хиляди лева, защото довършителните работи са се забавили с 20 дни. Контролът е на общинското дружество „Софинвест” ЕООД (3).
ГОЛЕМИТЕ ОЧАКВАНИЯ
Очакванията към този проект бяха големи и поради факта, че трамвайната отсечка по бул. „България“ не е била ремонтирана повече от 30 години. Морално и технически остарелите релси бяха сменени с нови, с еластично укрепление по европейски стандарт с цел намаляване на звука от мотрисите, а по тях запрепускаха нови безшумни трамваи.
„Ползите от проекта като цяло показват над 4.5 млн. пътници, които може да бъдат превозени в повече, от гледна точка на повишената ефективност на трасето на годишна база”, похвали се тогава Любомир Христов все още зам.-кмет по транспорта.
Тогавашният главен архитект на София Петър Диков пък обеща „зелени“ релси по обновения бул. „България“, подобно на европейските трамвайни трасета.
Закупени бяха и 20 нови мотриси, с нисък под и климатик. Изборът беше за полските PESA, които струваха 33.5 милиона евро, усвоени по друга оперативна програма – „Околна среда”.
ПРОПУСНАТАТА ОТСЕЧКА
На тържественото откриване на новото трасе обаче се оказа, че една част от тази отсечка всъщност е останала неремонтирана – това е кръстовището на булевардите „България” и „Акад. Иван Е. Гешов”. Причината била, че предстои изграждане на кръстовище на две нива с предвидена инвестиция от 25 млн. лв. – това е почти колкото цената на един километър метро. На откриването прави впечатление и друго – релсите са сиви, а не „зелени”, просто защото изпълнителите не са и чули за решението на главния архитект, нито в проекта на обновяващото се трасе е било заложено междурелсово озеленяване.
Така трасето се оказва ремонтирано, но само на първия етап. Вторият предстои някой ден. Остават едни 500 м крайно амортизирани и опасни релси, които ежедневно излагат на опасност новите трамваи, които бяха купени, за да се използват десетилетия напред.
А моят експеримент по трасето продължава: пристига следващата мотриса. Отново се връща усещането за яхта в бурно море. След няколко метра излишен адреналин всичко затихва и „влиза в релси”. Следващата спирка е „Тодор Каблешков”. Само две години след ремонта пътното платно е напукано, релсите за изкривени, шахтите са видимо опасни, има откъртени плочки, живият плет е изсъхнал.
Това е резултатът от усвояването на европейските средства на един столичен булевард – казва се „България“. Предвиденият срок на експлоатация на новоизградената транспортна инфраструктура е над 25 години. Не е минала и една пета от това време.
1 „Проект за интегриран столичен градски транспорт”, https://goo.gl/Kbff2X
Градът, „Отварят офертите за ремонта на трамвай №7 по бул. „България” на 30 април“, https://goo.gl/Y5SS7T
2 Спаси София, „София разбива новите трамваи за милиони“, https://goo.gl/po47Qy
Спаси София, „Стряскаща разруха – Трамвай Безумие една година по-късно“, https://goo.gl/2hiwR4
3 Реконструкция на трамваен релсов път, контактна и кабелна мрежа по бул. „България” от бул. „Витоша” до ухо „Борово” – І етап, https://goo.gl/3d0zM2
________
Този текст е от "Черна книга на правителственото разхищение в България 2016", която се издава от Фондация за свободата "Фридрих Науман" със съдействието на Института за пазарна икономика. Всички публикации в книгата са напълно свободни за препубликуване като идеята е да достигнат до възможно най-широк кръг читатели.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Джендо Джедев
СБЖ кани на хибриден семинар и черпи с магнетизирана вода
Wenc
Лена Бориславова: Шефът на ГЕРБ е Делян Пеевски
Mateevk
Според БСП Григорова и Манолова ще са патерица на ГЕРБ
Vitorio
СБЖ кани на хибриден семинар и черпи с магнетизирана вода
Wenc
След изборите пуделът Кирил Петков ще е в кучкарника на Бойко Борисов, закани се Пеевски
4I4ATA
Хотели по морето може да не отворят през лятото, никой не иска да им работи за малко пари
случайно прочетох
Браншът благодари на Милошев: За пръв път властта работи за туризма