Твърде свободна: Алла Пугачова на 75 г. Какво означава тя за Русия?

Тя се превръща в певицата, която през 70-те години на миналия век преобръща поп сцената с главата надолу

OFFNews 15 април 2024 в 12:40 2938 2

Пугачова

Снимка ТАСС

Алла Пугачова

Алла Пугачова става основната съветска естрадна звезда през 70-те години, няколко пъти се опитва да напусне сцената в нова Русия, заминава в изгнание след началото на войната, но и досега е обект на горещи дискусии - вече заради антивоенната ѝ позиция.

По повод 75-ата годишнина на певицата Би Би Си пита критици и експерти защо Пугачова запазва такава значима роля за руската публика вече почти половин век.

"Пугачова отдавна се опитва да се оттегли, но обстоятелствата я връщат и я правят актуална отново и отново", разсъждава музикалният журналист Денис Бояринов. - Така изведнъж ситуацията в обществото и в страната се преобръща с главата надолу".

През 2022 г. Алла Пугачова, която рядко прави изявления по политически теми, се изказва за войната на Русия в Украйна. По това време тя и семейството ѝ са напуснали Русия, а съпругът ѝ - комикът Максим Галкин, вече активно осъжда войната в социалните мрежи и изпраща пари от концерти на украинските бежанци. Когато през септември 2022 г. руските власти признават Галкин за "чуждестранен агент", Пугачова нарушава мълчанието.

"Моля, запишете ме в редиците на чуждестранните агенти на моята любима страна, защото съм солидарна с моя съпруг, честен, достоен и искрен човек, истински и неподкупен патриот на Русия, който желае на родината си просперитет, спокоен живот, свобода на словото и край на смъртта на нашите момчета за илюзорни цели, които превръщат страната ни в парий и пречат на живота на съгражданите ни", написа тя в Инстаграм.

Алла и Максим Галкин, обявен в Русия за чуждестранен агент.  Снимка: ТАСС

В отговор депутатите от Държавната дума, проправителствените артисти и обществените фигури бяха възмутени. Атаката продължава и сега, година и половина след изявлението на певицата. През април 2024 г. депутатът от Думата Сергей Соловьов призовава Алла Пугачова да се извини публично "за грешките си и антируската си позиция".

"Пугачова никога не е имала гражданска позиция. Нейната гражданска позиция се е изразявала за сумата, която й е била платена", каза за нея директорът на концерта Сергей Лавров.

Нелицеприятните му думи за Пугачова са широко цитирани в руските медии.

Днешният тормоз напомня на журналиста Бояринов за това, което й се е случило в края на СССР. През 80-те години на миналия век певицата също е остро критикувана за това, че е независима и че е обхваната от "звездомания".

"Тя винаги е била твърде свободна да изразява своята лична гледна точка. Никога не е била въвлечена в идеология. Защо съветските хора са обичали певицата Пугачова? Тя изобщо не е имала идеологически песни. Дори София Ротару и Юрий Антонов имаха песни, които се вписваха в държавната идеологическа матрица. Но Пугачова винаги е живяла личен живот, а нейният бунт и протест се състоеше в това, че тя не го криеше, както правеха всички по времето на Брежнев", посочва Бояринов.

Алла Пугачова е първата попзвезда на Съветския съюз, казва музикалният журналист Антон Вагин.

През 70-те години в страната израства ново, следвоенно поколение, в ъндърграунда вече се появяват рок музиканти, развиват се нови тенденции благодарение на западната музика, която въпреки забраните се внася контрабандно и се слуша в СССР. Но попмузиката изостава, тъй като официалното културно пространство е подложено на силен идеологически контрол.

И именно Пугачова се превръща в артиста, който преобръща поп сцената с главата надолу, казва Вагин. Тя започва да използва нови техники, които не са били приети по онова време.

"Тя беше първата, която се движеше на сцената: тогава беше прието да се стои и да се пее красиво, но не и да се ходи. Тя започна да пее за себе си, нейната личност се отразяваше в песните, а тогава това изобщо не беше прието, песните бяха обезличени. Това се случва редовно в поп музиката: изпълнителите обръщат играта с главата надолу, като започват да пеят за себе си и за проблемите си. Точно това са направили навремето The Beatles", казва Вагин.

Писането на собствени песни, както започва да прави Пугачова, също е напълно необичайно.

"Преди Пугачова не беше обичайно да си артист и да пишеш сам композициите си. Има Съюз на композиторите, там ще пишат за теб. Пугачова дълго време имаше проблеми, защото не членуваше в Съюза на композиторите, но пишеше песни. Трябваше да има профилирано образование, а тя го нямаше, изобщо имаше много бюрокрация" - разказва Вагин.

Пугачова е критикувана и за уникалния си стил на пеене: професионалистите от онези години смятат, че тя пее "неправилно".

Освен това Алла не само пише песни, но и сама се продуцира. Продуценти в Съветския съюз през 70-те години изобщо не е имало и Пугачева интуитивно е търсила ходове, например при планирането на концертите, казва Вагин.

"Пугачова се отнасяше много сериозно към тях, те бяха почти спектакли. Веднъж тя се научи да бъде режисьор и мощно се занимаваше със сценография. Изобщо тя се продуцираше като първата певица-личност на съветската сцена", отбелязва журналистът.

Всички тези нововъведения, които изглеждаха погрешни или твърде свободни на чиновниците и традиционалистите, направиха съвсем различно впечатление на широката общественост. През 1975 г. Пугачова и нейната група "Веселите момчета" представят СССР на XI международен конкурс "Златният Орфей" в България. След това тя получава всесъюзна слава и бързо се превръща в певица №1, такава остава в продължение на много години.

В интервю за западната преса в началото на 90-те години на ХХ век Пугачова казва: "В момента съм в ролята на певица: Аз самата винаги съм била перестройка и гласност." Заедно с Валерий Леонтиев и някои други музиканти Пугачова наистина може да се нарече предвестник на перестройката, казва Антон Вагин. Тези творци са създавали по-неформална музика от обичайното много преди средата на 80-те години и това е било "градивен елемент" за бъдещите промени в обществото, обяснява той: "Духът на Пугачова наистина не се вписваше в застоя на Брежнев".

В същото време певицата явно никога не е била антисъветски настроена. "Не можем да кажем, че Пугачова е била отявлен дисидент. Тя все още представяше СССР на международни конкурси. Не е пяла песни за партията, да. Но ако беше твърдо в опозиция, никога нямаше да има такъв статут", твърди Антон Вагин.

Главната певица на СССР е показвана много по телевизията, записите са издавани в големи тиражи, така че музиката на Пугачова е била много по-достъпна за широката аудитория, отколкото същият този ъндърграунд рок.

"Много големи артисти прекарват живота си в това да избягват да бъдат използвани от различни политически сили и това е правилната стратегия за тях. Пугачова запазва своя неутралитет", казва музикалният журналист Денис Бояринов.

Не може да се каже обаче, че певицата винаги е била строго аполитична.

През 1996 г. в интервю за Леонид Парфенов Алла Пугачова призовава да се гласува за Борис Елцин, както правят и много либерални общественици по това време. Преди изборите привържениците на демократизацията в Русия се опасяват от победата на комуниста Генадий Зюганов и връщането на съветския ред.

През нулевите години Пугачова подкрепя Путин: в интернет е оцелял клип от предизборната кампания за Държавната дума през 2007 г., в който тя призовава хората да гласуват за "Единна Русия".

"За Путин - мисля, че това е просто общото усещане на много хора: ето, дойде млад лидер, а преди това имаше млад лидер, който разочарова всички", предполага Антон Вагин. - Напротив, по онова време много хора са вярвали в Путин. След това тя доста бързо се отрече от него".

Алла Борисовна бързо се отрече от Путин.  Снимка: ТАСС

През 2011 г. Пугачова се присъединява към партията "Дясно дело" и подкрепя нейния лидер, олигарха Михаил Прохоров. На изборите през 2012 г. Прохоров се кандидатира за президентския пост и се класира на трето място с малко под 8% от гласовете.

"Мислех, че създаваме кауза, която ще помогне на властите да ни чуят, но някой отгоре реши, че щом няма да ви помогнем, ще ви попречим. Това вече го чух веднъж", каза тогава Пугачова.

"Мисля, че тя се опита да го изиграе, осъзна, че за пореден път е използвана - все пак резултатът с Михаил Прохоров беше разочароващ за всички, дори вероятно за самия Прохоров. Оттогава тя напълно се е отдалечила от него", смята Бояринов.

Изказването срещу войната - и в защита на Максим Галкин - е едно от редките изявления на Пугачова.

"Алла Борисовна постъпи най-човешки, като избра семейството си пред химерата на държавната идеология", казва Денис Бояринов. - А сега най-великата рускоезична певица на нашето време, която десетилетия наред е била обсипвана с любов и уважение, се опитва да бъде лишена от всичко и показана като враг на народа. Според мен това е пълен сюрреализъм".

Фактът, че срещу Пугачова е задействана пропагандната машина, сам по себе си е показателен, че думите ѝ са важни, твърди журналистът.

"Малко хора са казали нещо последователно по тази тема, и то предимно млади хора. А сред хората на възрастта на Пугачова никой от този тип обществени фигури не се изказа. Затова дори такава фраза и такава постъпка - напускане на Русия - вече изглежда като голямо събитие".

Бояринов е сигурен, че Пугачова остава авторитет за много хора в Русия, както и за нейните колеги - включително и за тези, които са останали и мълчат за войната. "Мисля, че фактът, че тя не се промени, не мълча и не избягва трудния въпрос, впечатли всички. И тя все още присъства в главите на хората и внася нотка на съмнение - и дали правим всичко правилно, и дали всички заедно вървим в крак. И ще видим последствията от това действие и избор. Все още не сме в последното действие на тази пиеса", предполага той.

Що се отнася до творчеството, Алла Пугачова отдавна е класика, казва Денис Бояринов: "Голяма част от това, което е в нейното творчество, е златният фонд на песните на руски език, те са вечни, ще се пеят и ще се връщат към тях, до голяма степен защото са далеч от политическия контекст.

А Антон Вагин подчертава, че Пугачова не е само в началото на руската попкултура, но нейните записи от 70-те и 80-те години на миналия век звучат доста актуално дори и сега. "Направени са много готино, освен това у нас постоянно се случват всякакви възраждания за 80-те години. Съвременните изпълнители пишат песни в стила на онези години и в този контекст Пугачова звучи доста съвременно".

Имаше период през нулевите и 2010-те години, когато Пугачова беше възприемана като "нафталин", признават музикалните журналисти. "Това е един тийнейджърски бунт в нашето поколение", смята Антон Вагин. - Така младите хора по принцип се отнасят към съветската култура: тя [в нашата младост] ни беше натрапена от телевизора, затова се формира негативно отношение към нея. Но това е несправедливо. В съветската попмузика имаше много готини неща".

След толкова много хитове, след революцията, която направи, след перестройката, Пугачова можеше да не прави нищо, казва Вагин. Това обяснява вечните ѝ слизания от сцената, които артистката се опитва да прави редовно от 90-те години насам: тя вече няма какво да доказва на никого, може просто да живее, продължава той.

Тя обаче не е много добра като пенсионер. От време на време певицата изнася "последни" концерти, но все пак се връща на сцената. Накрая, през 2019 г., Пугачова изнася концерт, наречен "П.С.", в Държавния Кремълски дворец. Той остава последният ѝ към днешна дата - но оттогава Пугачова има издадени няколко нови песни и дори албум, записани именно на последния концерт.

Самата Алла Пугачова обаче казва, че е "последната, която знае" за издаването на новия албум. Тоест не потвърди, че именно тя е отговаряла за издаването му. "Фактът, че все още се опитват да издадат някакви нейни неща, говори много", отбелязва журналистът Денис Бояринов. - Но това, което тя не отрича, са новите песни, които са се появили, а те са много достойни произведения".

Една от последните е песента "Не се притеснявай за мен".

"Това е сериозно, добре направено по старите стандарти за качество, стопроцентово дело на Пугачова", смята Бояринов. - Песента е универсална, тя може да се прочете като отговор на преследвачите, хейтърите и пропагандистите, на бившите приятели и фенове, които се притесняват за нея."

Не се притеснявайте за мен,

Готова съм за всякаква съдба

♪ Не можеш да промениш това, което Бог ти е дал ♪

И ти не можеш да промениш себе си.

В навечерието на годишнината Пугачова издава песен, озаглавена "Плача".

"Самият исторически процес я извади от замъка в Грязи и я постави отново във фокуса на общественото внимание. Сега Пугачова не е най-популярната изпълнителка, но тя остава влиятелна фигура в обществения живот", разсъждава Бояринов.

Певицата продължава да изразява позицията си в социалните мрежи. През март Стас Михайлов критикува Пугачова и други напуснали музиканти в интервю за "Комсомолская правда". "Русия ги направи значими и разпознаваеми хора", каза той. - Те все пак ще изпълзят обратно на колене, ще застанат до Русия и ще й целуват краката".

В отговор Пугачова публикува в Инстаграм видео, на което глупаво казва с дрезгав "старчески" глас: "Стасик, това съм аз, безгласната певица, старата Алла Пугачова. Защо се страхуваш? Нормалните хора няма да се върнат там, така че вървете и печелете, докато можете". В края на видеото тя нарича Михайлов задник с нормален глас и с усмивка.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1066

2

alcom4

15.04 2024 в 16:22

Руската империя върви сигурно към разпад Винаги този процес започва от областта на културата.

2099

1

Mateevk

15.04 2024 в 14:14

Русия ще целува един ден краката на Пугачова, а не обратното!
 
X

Атентатът в ''Света Неделя''. Лекция на проф. Вили Лилков