За какво служи европейската здравна карта

Янка Петкова 14 юни 2024 в 14:31 10934 0

европейка здравна карта

Снимка Скрийншот

Европейска здравноосигурителна карта

Европейската здравноосигурителна карта (ЕЗОК) дава право на спешна и неотложна (медицински или стоматологична) помощ при пътуване с цел туризъм, обучение или работа. Валидна е във всички страни членки на Европейския съюз, а също и в Норвегия, Исландия, Лихтенщайн, Швейцария, Сърбия и Северна Македония.

Как се издава

Европейската здравна карта е безплатна са всички здравноосигурени лица, деца до 18 години и за пенсионерите. 

Заявлението се подава лично в клон на Първа инвестиционна банка (попълва се и се разпечатва от служител на банката за подпис). Необходимо е да се носи документ за самоличност (лична карта, задграничен паспорт или карта на чужденец). Документът се представя за сверяване на данните. Не е необходимо да се носи старата здравна карта.

Ако лицето не може да се яви лично да подаде заявление, заявителят трябва да представи пълномощно. С оригинала се сверяват данните, а копие от него се прикрепва към заявлението.

Упълномощеният трябва да представи свой документ за самоличност (лична карта, задграничен паспорт или карта на чужденец) и документ за самоличност на лицето, на което се издава картата (копие или оригинал).

За подаване на заявление не се изисква нотариална заверка на пълномощното.

При получаване на готовата европейска здравна карта трябва да се представи нотариално заверено пълномощно (оригинал) за сверяване на данните. Нотариална заверка на пълномощното не се изисква само в случаите на съпруг/съпруга - представя се пълномощното и акт за брак за сверяване на правата и данните в оригинал.

Когато заявлението се подава от родител или настойник на детето, трябва да се представи документ за самоличност на родителя/настойника (лична карта, задграничен паспорт или карта на чужденец) и документ за самоличност (ако има такъв) на детето за проверка на данните.

Нужен е и документ, удостоверяващ правата на родителя/настойника (удостоверения от общината, в това число удостоверение за раждане на детето, заповеди и съгласия на социалните дирекции, актове за брак, съдебни решения и др.) - копие със заверка „Вярно с оригинала”, което се прилага към заявлението.

Срокът за издаване на картата е 15 календарни дни. Получава се в същия клон на банката, където е подадено заявлението.

Валидността ѝ е една година за всички навършили 18 години, които не са пенсионери и нямат ТЕЛК. За пенсионерите валидността на картата е 10 години. За лицата под 18 години (или до навършване на 18 г.) картата е валидна 5 години или не по-малко от година. За пълнолетните с ТЕЛК, които не са в пенсионна възраст, картата важи до срока на ТЕЛК-а.

Подновяване на Европейската здравна карта може да се извърши не по-рано от 25 календарни дни преди изтичане на валидността на картата. В случай на кражба, изгубване или унищожаване трябва да се подаде уведомление в съответната районна здравноосигурителна каса.

Какви здравни права гарантира

Ако по време на пребиваване в чужда държава се наложи да бъде потърсена спешна или неотложна медицинска/стоматологична помощ за притежателя на картата важат правата, които имат здравноосигурените на място.

Ако медицинската помощ във въпросната държава е безплатна, лицето също има право на безплатна помощ при представяне на своята карта или еквивалентен документ.
Използването на европейската здравноосигурителна карта гарантира възстановяване на медицински разходи на място или скоро след завръщане.

Медицинска помощ за сметка на НЗОК може да бъде получена само от лечебни заведения или лекари, които работят с договор към обществената система на здравеопазване в съответната държава. 

Ако местната здравноосигурителна система предвижда доплащане от пациентите за определени видове медицински услуги, или регламентирана потребителска такса – те се заплащат и от българските граждани, без сумата да се възстановява при завръщането в България.

Ако в момента на инцидента картата не е в притежателя ѝ или е изгубена, лечебното заведение, което го приема, трябва спешно да се обърне към НЗОК или РЗОК в България за изпращане на удостоверение, което временно замества картата. Валидността на удостоверението е не повече от два месеца. След получаване на удостоверението лечението ще е за сметка на НЗОК. Важно е да се помни, че за целта пострадалият трябва да е с непрекъснати здравноосигурителни права.

Ако е заплатено в брой за оказана медицинска помощ, след завръщане в България може да се представят оригиналните платежни документи (фактури) пред районната здравноосигyрителна каса по местоживеене. Там ще преценят дали (и в какъв размер) разходите могат да бъдат възстановени.

Повече подробности тук.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Историята на Сирия - страната, която всички искат да контролират