Украинските бежанци не успяват да се ориентират в здравната система поради липса на достъпна информация за правата им като пациенти, за процедурите за избор на личен лекар, която е от изключителна важност за общия достъп до здравна помощ, както и заради езиковата бариера.
Изводите са в резултат от проучването „Достъп до здравеопазване за украинските бежанци в България”, проведено от Националната пациентска организация (НПО). Проведено е в периода 15.12.2022 – 01.02.2022 г. в рамките на проекта „#ОбединениЗаедно – подобрен застъпнически капацитет на НПО в отговор на бежанската криза“, финансиран от Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по линия на Финансовия механизъм на ЕИП в рамките на Фонд Активни граждани.
„Никой не ни запозна с правата ни като бежанци. Бяхме много объркани. Детето ми се разболя от варицела, лекарите се държаха мило, но никой не ни разясни какви са стъпките за лечение и как да се погрижа за детето. Нямах пари за лекарства. Беше трудно, защото трябваше да платя прегледите.“, така украинска бежанка обобщава основните проблеми, с които се сблъскват нейните сънародници в България, когато им се наложи да използват здравната система в страната.
Сънародниците ѝ, потърсили убежище у нас страдат и от липса на медикаменти и медицинска апаратура у дома, като апарати за измерване на кръвно налягане, на кръвна захар и др. Не разбират също защо трябва да обикалят различни институции, за да получат терапията, която им се полага. Смятат, че помощта за тях трябва да е с фокус и върху психологическата подкрепа. Самата медицинска помощ, която им се оказва, когато достигнат до такава, оценяват по-скоро като добра. Повече от половината обаче посочват, че са платили за нея.
От анкетираните бежанци 80 % казват, че вече са потърсили медицинска помощ в България, но над 60 % са платили за нея. Една десета от оценяват медицинската помощ като отлична и няма нито една напълно негативна оценка. Налага се изводът, че бежанците от Украйна имат осигурен достъп до здравеопазване в България и са доволни от него. Налице са обаче редица административни трудности и неуредици, които затрудняват получаването на здравна помощ.
Освен на бежанците, проучването обхваща и гледната точка на представителите на различни институции в сектора на здравеопазването, на неправителствения сектор и др., по темата за осигуряване на достъп до здравеопазване за украинските бежанци в България.
Посредством анкетни карти са проведени 205 интервюта, от които 127 с украински бежанци и 78 с представители на здравната система – общопрактикуващи лекари; лекари от спешна помощ; от болнични заведения; от извънболнична помощ (различни от общопрактикуващи лекари); представители на пациентски организации; на организации, работещи с бежанци; на общинската администрация (в областта на здравеопазването); на регионални здравни инспекции (РЗИ). Целта е да се идентифицират основните предизвикателства и потребности на двете страни и се предложат възможности за преодоляването им.
Ангажираните в системата на здравната помощ споделят същите проблеми за достъпа до нея на бежанците, които отбелязват и самите бежанци. Представителите на системата също смятат, че трябва да се работи в насока предоставяне на ясна и разбираема информация за здравните права на бежанците на достъпен за тях език.
Да се осигурява възможност за превод при прегледите за преодоляване на езиковата бариера и за по-точно снемане на анамнеза, която е от изключително значение за правилното лечение. Предвид преживените психологически травми, за бежанците психологическата подкрепа е от изключително значение и според медицинските лица. Те искат и държавна подкрепа за допълнителните разходи, както и наличие на телефон, на който да получават указания при възникнали казуси.
Резултатите от проучването са обобщени в доклад, в който Националната пациентска организация предлага и решения на проблемите. Според тях е необходимо изграждането на единна информационна система, която да обслужва и координира целия поток на бежанци в България, не само този от Украйна, за да се проследява какъв е статутът им, дали имат личен лекар и друга необходима информация, на база на която да им се предлага адекватна подкрепа.
Организирането на мащабна информационна работа сред украинските бежанци, достъпна на техния език, която да ги запознае с правата и задълженията им като пациенти на здравната система, с процедурите и структурите на здравната помощ, е друг начин да се преодолеят проблемите.
В този процес значима роля могат да изиграят неправителствените организации, в частност пациентските такива, които и сега се ангажират с подпомагане, посредничество и консултиране на бежанци и се ползват с тяхното доверие.
Необходимо е техни проекти в тази насока да бъдат подкрепени от държавата и местната власт. Разработените веднъж материали, преведени на съответния език, биха могли да се използват и за бежанци от други държави. Освен за бежанците, информационен ресурс за работата с тях е необходим и за професионалистите, работещи в здравната система.
Наложително е да се работи за създаване на модел, с който медицинските работници и представителите на други институции да бъдат подкрепени с осигуряване на превод при работа с бежанци.
Заради преживените психологически травми държавата трябва да осигури и допълнителен ресурс за оказване на психологическа и психиатрична помощ на бежанците, тъй като в момента тя е извън обхвата на здравното осигуряване, смятат още организаторите на проучването.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)