„Медицинските специалисти, които се сблъскват с онкологични пациенти, ежедневно изпитват натиск и нуждата да съобщават тежки новини. Затова е изключително важно те да имат нужните инструменти за справяне с тези ситуации“, казва Евгения Александрова, председател на Асоциацията на пациентите с онкологични заболявания (АПОЗ).
На ролята на комуникацията между лекар и онкоболен пациент бе посветено обучението, инициирано от пациентската организация, за медицински онколози, хирурзи, хематолози, анестезиолози и други медицински експерти.
Събитието „Диалогът с пациента в трудните моменти“ обхвана ключови въпроси като съобщаване на лоша новина и овладяване на конфликтни ситуации с пациенти и техните близки. Целта на обучението беше да помогне на специалистите да развият уменията си за ефективна комуникация, особено в ситуации на криза и емоционално напрежение.
Обучители бяха д-р Маргарита Тарейн, клиничен психолог, психотерапевтът Орлин Тодоров и Александър Миланов от Центъра по клинична психология към УМБАЛ „Токуда“. С помощта на дискусии и работа по казуси те обучиха 38 лекари от различни специалности, сред които хирурзи, онколози, реаниматори, анестезиолози и спешни медици.
Значимостта на комуникацията в онкологията
Комуникацията между лекар и пациент играе централна роля в медицинската практика. Проучвания показват, че качеството на комуникацията има пряко влияние върху изхода от лечението и емоционалното състояние на пациента. Изследвания публикувани в Journal of Clinical Oncology разкриват, че ефективната комуникация подобрява не само удовлетвореността на пациента, но и неговата способност да разбере диагнозата и да вземе информирано решение за терапията си.
Евгения Александрова подчерта значението на психологическата подкрепа и комуникацията в лекарската практика.
„За пациентите често е трудно да възприемат новините, които лекарите им съобщават. Обучението е насочено към това да се минимизират недоразуменията и да се намали емоционалното натоварване както за пациентите, така и за лекарите“, казва тя.
Според организаторите събитие от такъв мащаб е необходимо, защото лекарите не само трябва да се справят с медицинските аспекти на лечението, но и да изграждат доверие и емпатия с пациентите и техните близки.
По време на обучението бяха обсъдени „трудните“ пациенти и тяхното поведение, различните личностови типове и защитни механизми, които те използват в моменти на криза. Специалистите получиха насоки за преодоляване на комуникационни бариери и овладяване на конфликтни ситуации, които често възникват в хода на лечението.
Доверителната връзка с пациента
Някои проучвания показват, че изграждането на доверителна връзка между лекар и пациент намалява тревожността и депресията сред пациентите. Данните сочат още, че пациентите, които са информирани по достъпен и емпатичен начин, по-лесно приемат лечението си и развиват по-добри отношения с медицинския екип. Това е от особено значение при съобщаването на неблагоприятна прогноза, където тактът и деликатността са ключови.
„Тактът в общуването между лекар и пациент е тънка линия между истината и надеждата. Лекарите трябва да знаят как да балансират тази линия, за да подкрепят пациентите си по най-добрия начин,“ коментира Александрова.
Подобрено общуване - по-добри лечебни резултати
Ефективната комуникация не само намалява стреса за пациента, но и повишава шансовете за по-добро сътрудничество между лекар и пациент. Пациентите, които имат доверие на своите лекари, са по-склонни да спазват терапевтичните предписания и да участват активно в лечението си. Това е особено важно в онкологията, където всяко лечение изисква внимателно планиране и дългосрочна ангажираност.
Как се съобщава лошата новина
Една от най-обсъжданите теми по време на обучението беше съобщаването на диагнозата и обсъждането на прогнозата с пациентите и техните семейства. В този контекст, правилното предаване на информация е от критична важност и неправилната комуникация може да увеличи емоционалното напрежение и дори да доведе до недоверие към медицинските специалисти.
„Медицинската практика е не само въпрос на наука, но и на човешки отношения. Нашите лекари са изправени пред едни от най-трудните моменти в живота на своите пациенти, и ние искаме да им помогнем да бъдат подготвени да посрещнат тези предизвикателства с разбиране и състрадание“, допълни Александрова.
АПОЗ планира да продължи провеждането на такива обучения, тъй като те са изключително важни за повишаване на качеството на медицинската грижа и за подобряване на комуникацията между лекарите и пациентите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)