„Медицинските специалисти, които се сблъскват с онкологични пациенти, ежедневно изпитват натиск и нуждата да съобщават тежки новини. Затова е изключително важно те да имат нужните инструменти за справяне с тези ситуации“, казва Евгения Александрова, председател на Асоциацията на пациентите с онкологични заболявания (АПОЗ).
На ролята на комуникацията между лекар и онкоболен пациент бе посветено обучението, инициирано от пациентската организация, за медицински онколози, хирурзи, хематолози, анестезиолози и други медицински експерти.
Събитието „Диалогът с пациента в трудните моменти“ обхвана ключови въпроси като съобщаване на лоша новина и овладяване на конфликтни ситуации с пациенти и техните близки. Целта на обучението беше да помогне на специалистите да развият уменията си за ефективна комуникация, особено в ситуации на криза и емоционално напрежение.
Обучители бяха д-р Маргарита Тарейн, клиничен психолог, психотерапевтът Орлин Тодоров и Александър Миланов от Центъра по клинична психология към УМБАЛ „Токуда“. С помощта на дискусии и работа по казуси те обучиха 38 лекари от различни специалности, сред които хирурзи, онколози, реаниматори, анестезиолози и спешни медици.
Значимостта на комуникацията в онкологията
Комуникацията между лекар и пациент играе централна роля в медицинската практика. Проучвания показват, че качеството на комуникацията има пряко влияние върху изхода от лечението и емоционалното състояние на пациента. Изследвания публикувани в Journal of Clinical Oncology разкриват, че ефективната комуникация подобрява не само удовлетвореността на пациента, но и неговата способност да разбере диагнозата и да вземе информирано решение за терапията си.
Евгения Александрова подчерта значението на психологическата подкрепа и комуникацията в лекарската практика.
„За пациентите често е трудно да възприемат новините, които лекарите им съобщават. Обучението е насочено към това да се минимизират недоразуменията и да се намали емоционалното натоварване както за пациентите, така и за лекарите“, казва тя.
Според организаторите събитие от такъв мащаб е необходимо, защото лекарите не само трябва да се справят с медицинските аспекти на лечението, но и да изграждат доверие и емпатия с пациентите и техните близки.
По време на обучението бяха обсъдени „трудните“ пациенти и тяхното поведение, различните личностови типове и защитни механизми, които те използват в моменти на криза. Специалистите получиха насоки за преодоляване на комуникационни бариери и овладяване на конфликтни ситуации, които често възникват в хода на лечението.
Доверителната връзка с пациента
Някои проучвания показват, че изграждането на доверителна връзка между лекар и пациент намалява тревожността и депресията сред пациентите. Данните сочат още, че пациентите, които са информирани по достъпен и емпатичен начин, по-лесно приемат лечението си и развиват по-добри отношения с медицинския екип. Това е от особено значение при съобщаването на неблагоприятна прогноза, където тактът и деликатността са ключови.
„Тактът в общуването между лекар и пациент е тънка линия между истината и надеждата. Лекарите трябва да знаят как да балансират тази линия, за да подкрепят пациентите си по най-добрия начин,“ коментира Александрова.
Подобрено общуване - по-добри лечебни резултати
Ефективната комуникация не само намалява стреса за пациента, но и повишава шансовете за по-добро сътрудничество между лекар и пациент. Пациентите, които имат доверие на своите лекари, са по-склонни да спазват терапевтичните предписания и да участват активно в лечението си. Това е особено важно в онкологията, където всяко лечение изисква внимателно планиране и дългосрочна ангажираност.
Как се съобщава лошата новина
Една от най-обсъжданите теми по време на обучението беше съобщаването на диагнозата и обсъждането на прогнозата с пациентите и техните семейства. В този контекст, правилното предаване на информация е от критична важност и неправилната комуникация може да увеличи емоционалното напрежение и дори да доведе до недоверие към медицинските специалисти.
„Медицинската практика е не само въпрос на наука, но и на човешки отношения. Нашите лекари са изправени пред едни от най-трудните моменти в живота на своите пациенти, и ние искаме да им помогнем да бъдат подготвени да посрещнат тези предизвикателства с разбиране и състрадание“, допълни Александрова.
АПОЗ планира да продължи провеждането на такива обучения, тъй като те са изключително важни за повишаване на качеството на медицинската грижа и за подобряване на комуникацията между лекарите и пациентите.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Джендо Джедев
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
dolivo
България получава първите осем изтребителя F-16 догодина
Владè
Можем ли да се излекуваме от зависимостите си? Ралица Стефанова в подкаста на OFFNews
Владè
Лаура Кьовеши осветли първата голяма акция срещу мафията, включително и в България