Ако специалистите по градоустройство искат да проектират един град по наистина съвременен начин, трябва да се запитат биха ли пуснали в него децата си да ходят с велосипед на училище. И ако отговорът е да, значи наистина се е получило. Поне така разсъждават много хора в Дания.
Изследвания показват, че 99% от датчаните се научават да карат колело преди да са навършили 10 години. Други проучвания показват, че 96% от датчаните вярват, че трябва да има все повече здравословни начини децата да ходят на училище.
Дали датските родители са по-безотговорни в сравнение с други националности? Дали е грешно да пуснеш детето си без надзор до училище?Тайната зад този интересен начин на мислене е проста: велосипедни алеи, където са взети предвид разположенията на пресечните точки със светофарите, светофари за велосипедистите и т.н. Местата, където по-малките пътища се свързват с по-големите, имат знак "стоп", преди да се влеят.
Родителите и учителите подкрепят колоезденето, защото това е добре за децата. Проучванията на датското здравно учреждение показват, че децата, които пътуват до и от училище, както и до различни места, с колело са подобрили самоуважението си. Те са по-социални и независими, имат по-висок праг на стрес и са по-концентрирани, по-весели и здрави.
Кони Хедегор, бивш датски еврокомисар по въпросите на климата, казва следното: "Може да се каже, че Европа е изправена пред избор. Искаме ли да се стремим към подход в американски стил, в който децата зависят от родителите си - да ги вземат от училище в продължение на много години? Или искаме подход в скандинавски стил, в който съображенията за мобилност са интегрирани в градоустройственото планиране, така че децата да могат сами да ходят на училище?"
Ако се въведат безопасни велосипедни маршрути до учебните заведения, създадат се велосипедни жилищни квартали и се започне свързването на инфраструктурата на улица с улица, това е правилният път. Това изисква инвестиции и, което е още по-важно, политическата воля да продължат да се разпределят средства в тази посока.
В Дания колоезденето е създало форма на мобилност, която помага за подобряване на общественото здраве и намаляване на вредните емисии, шума и замърсяването на въздуха. То допринася за по-добра и по-жизнена градска среда, където хората се срещат и се виждат по улиците, а не през прозорците на автомобилите. И разбира се, велосипедите заемат много по-малко пространство от колите.
Според статистиката 37% от работещите или учещите в столицата Копенхаген и общо 55% от населението на града предпочитат велосипеда като средство за транспорт. Това право колелото най-популярният транспорт в столицата!
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Тръмп избра продуцента на неговото реалити ''Стажантът'' за специален пратеник в Англия
Орбан: Унгарската компания MOL иска да купи рафинерията на ''Лукойл'' в Бургас
Вълна от опити за палежи залива Русия
Орбан: Унгарската компания MOL иска да купи рафинерията на ''Лукойл'' в Бургас