ВАС върна за ново разглеждане делото за комплексното разрешително на ТЕЦ 'Марица Изток-2'

OFFNews 31 юли 2023 в 17:02 2178 1

тец

Снимка Архив

ТЕЦ "Марица Изток-2"

Върховният административен съд отмени решението на Административния съд–Стара Загора и върна делото за комплексното разрешително на ТЕЦ "Марица Изток-2" ЕАД за ново разглеждане от друг състав на същия съд поради допуснати съществени нарушения, съобщиха от ВАС.

С него първоинстанционният съд е отхвърлил жалбата на сдружение "За земята – достъп до правосъдие" срещу решение от 21 декември 2018 г. на директора на Изпълнителна агенция по околната среда за актуализиране на комплексното разрешително на теца.

Делото пред ВАС е образувано по жалби на сдружение "За земята – достъп до правосъдие" и на "Грийн Танк", гражданско сдружение с нестопанска цел – Гърция, както и грък като физическо лице. Върховните магистрати обаче приемат, че "Грийн Танк" и гъркът нямат качеството на заинтересовани лица. Те не са подали жалби срещу решението за актуализиране на комплексното разрешително, т.е. не са жалбоподатели в първоинстанционното производство и Старозагорският административен съд неправилно ги е конституирал като заинтересовани страни.

Поради това касационният състав обезсилва и прекратява решението на първоинстанционния съд в тази му част.

В останала му част казусът е свързан с:

• необходимостта от оценка на кумулативните източници за замърсяване в района;

• нормативното задължение за изчисляване на индивидуален количествен принос от вторично замърсяване;

• отдалечеността на действие на живачните емисии;

• трансграничното въздействие от дейността на оператора на ГГИ;

• научните знания от Програмата за управление на качеството на атмосферния въздух в Община Гълъбово, разработена за замърсителите: фини прахови частици /ФПЧ10/ и серен диоксид /SO2/ 2019 – 2023 год. както и нейната правна природа и действие;

• своевременното уведомяване за административното производство (чл.6, ал.6, ал.7 и ал.8 от Конвенцията за достъпа до информация, участието на обществеността в процеса на вземането на решения и достъпа до правосъдие по въпроси на околната среда (Орхуска конвенция);

• непредоставяне на достъп до наличната информация, свързана с предмета на административното производство;

• сравнителен анализ и извършване на оценка на въздействието, чрез моделите за оценка на замърсяването на въздуха Plume, Aermod, Calpuff;

• допусната дерогация, приемайки неточни норми за допустими емисии на серен диоксид и живак;

• правилно е потвърден подхода на т.нар. „път на въздействието“, който кредитира само резултатите от анализ за ползите на околната среда, макар те да са почти 100 пъти по-ниски от резултатите, получени по т.нар "подход на щетите".

В хода на разглеждане на делото от ВАС е отправено преюдициално запитване до Съда на Европейския съюз (СЕС) за тълкуването на разпоредбите на две директиви - от 2010 г. и от 2008 г., за най-добрите налични техники за горивни инсталации в район с наднормено замърсяване.

С решение от 09.03.2023 г. СЕС постанови, че при разглеждането на искане за дерогация компетентният орган трябва да вземе предвид всички относими научни данни за замърсяването, включително кумулативния ефект с други източници на съответния замърсител, както и мерките, определени в плана за качество на въздуха, приет за съответната зона или агломерация съгласно директивата от 2008 г., да откаже дерогация, когато тя може да допринесе за превишаването на нормите за качество на въздуха, или да е в разрез с мерките, съдържащи се в този план.

Първоинстанционният съд обаче е отказал да обсъжда програмата на Община Гълъбово за намаляване нивата на замърсителите и за достигане на утвърдените норми по показател серен диоксид за периода 2019–2023 г. "Актуализация на програмата за управление на качеството на атмосферния въздух в Община Гълъбово е разработена за замърсителите: фини прахови частици (ФПЧ10) и серен диоксид (SO2)".

Програмата посочва като основни източници на замърсяване със серен диоксид четирите топлоелектрически централи в района, включително ТЕЦ "Марица-изток 2" ЕАД, както и битовото отопление.

Програмата има белезите на общ административен акт и отказът да бъде обсъдена в качеството ѝ на акт, породил правни последици, както и да бъдат прецени всички обстоятелства от значение за нейното действие и прилагане са нарушили правото на защита за всяка от страните по спора, включително и във връзка с възможността да ангажират доказателства относно нейното прилагане, действие, изпълнение и др. С тези си действия административният съд е допуснал съществено нарушение на съдопроизводствените правила, което следва да бъде санирано при новото разглеждане на спора, се мотивират от ВАС.

Програмата засяга неопределен кръг лица и в нея се съдържат множество мерки за подобряване качеството на въздуха, които следва да се съобразяват с оглед тълкуването, дадено в решението на СЕС, допълват върховните магистрати.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    22558

    1

    dolivo

    31.07 2023 в 21:07

    Лъжливата гад олигарх разбира се е фалшифицирал всички данни от Тец-а.

    А дали стратегически трябва или не трябва да се затваря Тец-а, по правилния въпрос е, като в стратегически обект, за чий К О Р го харизаха на мутрата?
     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице