Предложенията за промени в Закона за съдебната власт и Наказателно-процесуалния кодекс са прибързани и част от тях противоречат на Конституцията.
Това е становището на прокуратурата, изпратено до председателя на парламента и на шефа на правната комисия в 45-ото НС.
Държавното обвинение категорично възразява срещу премахването на специализираното правосъдие, защото така се накърнява независимостта не само на магистратите, но и интересите на държавата, се посочва в документа.
В мотивите за исканите промени е пропуснат фактът, че Конституционният съд вече се е произнесъл по въпроса за разликите между „специализираните“ и „извънредните“ структури още преди да започнат да функционират специализираните съдилища и прокуратури у нас.
"Твърденията в мотивите на законопроекта за липса на резултатност от функционирането на специализираните структури не са подкрепени с аргументи. Няма позоваване на какъвто и да било анализ, който да почива на конкретни данни за вида и обема дела и резултатността по тях през целия период на съществуването им, включително сравнен с предходни периоди", казват от прокуратурата.
Анализът на данните показвал, че с всяка следваща година резултатите на спецпрокуратурата се подобряват "не само като статистика, но и като качество на работа".
"Тази прокуратура заема ключово място в борбата с организираната престъпност и се определя като най-ефективната структура за наказателно преследване срещу корупцията по високите етажи на властта, както и по досъдебните производства за тероризъм и за шпионаж", се обосновават от държавното обвинение.
И дават за пример делата за шпионаж, довели до обявяването на 8 души с дипломатически имунитет за персона нон грата заради дейността им в разрез с Виенската конвенция. По дело на Специализираната прокуратура е замразено имущество на стойност около 3 млрд. лева, което е "изключителен резултат не само в национален, но и в европейски мащаб".
Друг недъг на промените в ЗСВ е фактът, че те не са съобразени с измененията в НПК, които възлагат на Специализирания наказателен съд разглеждането на делата от компетентността на Европейската прокуратура и биха се отразили отрицателно на взаимодействието с нея.
Закриването на специализираните съд и прокуратура се поддържат от обвиняеми и подсъдими по наказателни производства, наблюдавани от Специализираната прокуратура и разглеждани от Специализирания наказателен съд. Премахването им не би съответствало на обществения интерес и на очакванията на българските граждани за резултатност по делата за корупционни престъпления и организирана престъпност. Но е в синхрон с интересите на организираната престъпност, се посочва още в становището.
Прокуратурата изразява отрицателно становище и по отношение на промените, засягащи организацията на работата в ПРБ.
"Въвеждането на задължение за всеки административен ръководител на териториална прокуратура ежегодно да внася в ПК на ВСС доклад по подобие на този, който ежегодно се внася от главния прокурор за прилагането на закона и дейността на прокуратурата и разследващите органи, е в противоречие с единността на ПРБ. Такива доклади на практика се подготвят ежегодно от всяка териториална прокуратура", посочват от прокуратурата.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
''Най-доброто предстои!''. Пеевски сменя устава на ДПС в НДК (видео, снимки)
Депутатите ще разгледат Бюджет 2025 на 7 януари
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург