Schneider Electric: Искаме да дадем добър пример за устойчиво развитие в България

Повече за иновациите, автоматизацията и преквалифицирането на кадрите разказва Мартин Йорданов, директор на Умната фабрика на компанията в Пловдив

Юлиян Арнаудов 08 февруари 2023 в 14:48 28104 0

Martin Jordanov Schneider Electric

Снимка Schneider Electric

Повече за иновациите, автоматизацията и преквалифицирането на кадрите разказва Мартин Йорданов, директор на Умната фабрика на компанията в Пловдив

Мартин Йорданов поема длъжността директор на Умната фабрика на Schneider Electric в Пловдив след повече от седем години в компанията. През предишния си трудов опит той е заемал позиции в сферата на управлението на качеството и намаляването на разходите свързани със суровини, инструментални екипировки и материални потоци. Последната му позиция в Schneider Electric е „Метод мениджър и мениджър поддръжка“. Мартин е възпитаник на Техническия университет в София със специалности „Електроника“ и „Производствен и операционен мениджмънт“. Назначението му идва скоро след като компанията предприе разширяване на производството в града под тепетата. OFFNews имаше възможност да разговаря с него по последните актуални теми около Умната фабрика на френския производител.

Как се развива фабриката на Schneider Electric през последните бурни години?

Доста динамично и със сигурност в насока към развитие на „умната фабрика“. През този период успяхме да бъдем сертифицирани от централата на SchneiderElectric за Smart Factory. Това е фирмен стандарт, с който бяхме припознати, че заводът сам по себе си използва умни технологии в целия процес на работа и най-вече на цялостната му дигитална интеграция.

Това означава, че ги прилагаме във всички автоматизирани процеси, които надграждаме с всяка изминала година. Както и дигитализация от аналогови такива, към напълно цифровизирани. Това е предпоставка за много по-голяма ефективност и устойчивост, както от гледна точка на изпълнение в рамките на целия производствен процес, така и откъм енергийна ефективност.

Какви са вашите средносрочни цели за следващите две-три години?

Едно от нещата, които бяха стартирани е необходимото разширение, което представлява около 3 допълнителни декара към настоящия завод. Решихме, че то трябва да бъде започнато, поради факта, че автоматизацията все повече расте като дял на процесите. Разширението ни е с основен фокус и то трябва да бъде завършено в рамките на настоящата година. Както и възможно най-бързо да бъде пуснато в експлоатация.

Друга основна цел е свързана с екипа и хората, които работят за Schneider Electric в България. Важно е да не забравяме, че независимо в колко умен свят живеем и новата индустриална революция автоматизира процесите, хората продължават да са основният ресурс, на който се осланяме. Затова ние развиваме кадрите от гледна точка на компетенции, адаптивност и към новия свят от технологии.

Целта ни е в рамките на следващите години да изградим още по-устойчиви методи на работа и на оползотворяване на енергията. На първо място – да осигурим устойчивост от веригата на доставчици, като да стесним обхвата на работа с нашите подизпълнители. Искаме да опростим процесите, затова се стараем да подбираме все повече регионални и дори локални такива. Което да бъде допълнено и с вече споменатата автоматизация на процесите. Последният израз го използваме много често, защото той е в центъра на развитието на завода на Schneider Electric в Пловдив. Освен при нас, се стремим да направим това и във всяка една точка от веригата за доставки, както и при самите подизпълнители. Така подпомагаме нашите партньори, с които работим, като оптимизираме и техните процеси.

От гледна точка на енергийната ефективност – тук, Schneider Electric допринася с проекта си за извличане на геотермална енергия, който е новаторски за българския пазар.

Докъде стигна проектът с разширението, който обявихте миналата година?

Първа копка направихме през втората половина на 2022 г. и всичко върви по план към този момент. Очакванията са до края на годината и дори до края на третото тримесечие вече да имаме напълно оборудвано място, което да заработи на пълни обороти.

Разширението ще е напълно автоматизирана поточна линия, която ще разполага с различно портфолио от продукти спрямо настоящите. С набавянето на този нов капацитет, очакванията ни са да назначим нови 100 човека. Говорим за висококвалифициран персонал, който да може да оперира с новите автоматизирани системи.

Покрай разширението обявихте и новата инсталация за геотермална енергия – тя какво точно представлява и каква е ролята ѝ?

Изграждането на системата за геотермална енергия е един от дългосрочно поетите ангажименти на компанията по посока нулеви емисии и ще ни позволи да сме абсолютно независими от консумацията на природен газ. Ще я използваме изцяло за климатизация – за отопление и охлаждане на помещенията най-вече. Иновацията e oт зaтвopeн тип и нe чepпи директно тepмaлни вoди, a изпoлзвa caмo зeмнaтa тeмпepaтypa. Taĸъв тип cиcтeми ca инoвaтивни, нo и пo-eĸoлoгични.

Какви други екологични и устойчиви решения планирате да внедрите във фабриката в Пловдив?

Последните нововъведения в тази област са обособяване на зона за електромобили с инсталирани пет зарядни станции пред завода на Schneider Electric в Пловдив и със свободен достъп за ползване от цялата индустриална зона.

Имаме намерение да инвестираме и във фотоволтаични инсталации. Както и различни вътрешни проекти, които стъпват до голяма степен на свързаността на фабриката ни. Чрез тях ние може да проследим консумацията на енергия във всяка една точка в завода и да знаем къде са ни загубите на електричество и да работим над това непрекъснатото им редуциране и оптимизиране.

Как усещате ефекта на автоматизацията и каква част от процесите вече са такива във фабриката и във веригата от доставки?

Над 80% от процесите във фабриката в Пловдив са автоматизирани, като всяка година ние правим инвестиции в увеличаването на този дял. Основният ефект е, че това изгражда нуждата от нови компетенции и то по-специфични такива. Които се опитваме да развиваме в нашите служители, като например оператори, които са били свързани с ръчен труд ги обучаваме за работа с новите автоматизирани системи.

В административната част също внедряваме нови решения, повечето базирани на изкуствен интелект (AI), за да може рутинните действия, които се вършат от служителите ни да са максимално намалени. При веригата от доставки, усилията ни са насочени към оптимизиране максимално процеса и времето за изпълнение. Включително от предоставянето на компоненти и първични ресурси, до доставка до вратата на клиентите.

Предвид стремежите на Schneider Electric да бъде максимално устойчива и екологична компания, голяма част от автоматизацията включва намаляването на времето за транспорт и оптимизирането на маршрутите, за да се отделят минимално количество вредни емисии. Самият завод в Пловдив е свързан със седем дистрибуционни центъра, които обслужват както Европа, така и Близкия изток.

Всички говореха за глобализация, търсейки най-добрите източници на качествени материали на ниски цени. Но се оказа, че по-доброто решение предвид обстановката през последните години е да се насочим към регионализация на ниво Европа. Стартирахме няколко проекта, в които завода ни в Пловдив участва, с които да локализираме веригата на доставчици на ниво детайли и компоненти. Така, с развитието на завода на Schneider Electric, ние развиваме и нашите регионални партньори.

Оказаха ли влияние различните геополитически и световни фактори от последните години – пандемията и войната в Украйна на работата на Schneider Electric в България?

И пандемията и войната в Украйна промениха геополитическата картина в световен план. Пандемията ни показа, че можем да бъдем много по-гъвкави и да развием нови и хибридни начини на работа. Със сигурност беше една от причините да ускорим обучителните процеси в насока дигитални умения на служителите. И от съществено значение за бизнеса - да запазим работните места, както и да подкрепим нашите служители от Украйна като осигурим плавно релокиране на техните семейства в България.

Устойчивите модели на работа ни помогнаха да се справим предвид забавяне на доставките на материали, а в по-широк аспект, ролята на Schneider Electric в момента е ключова, а именно да предостави продукти и решения за справяне с енергийната криза в Европа.

Как се справяте със засилената нужда от висококвалифицирани кадри, предвид факта, че ще търсите нови 100 души?

Schneider Electric има много сериозна система за изграждане на специалисти. Една от насоките е развиването на нашите вътрешни кадри. Например, 80% от нашия административен персонал е израснал в рамките на компанията, тръгвайки от производството. В екипите си имаме хора, които в момента работят и отговарят за глобални екипи и фабрики и които са стартирали от ниво оператор при нас. Даваме възможност на всеки, който има желанието да се развива и да работи с нови технологии, да го направи.

Развиваме програми, насочени към устойчивото образование и се стараем да осигурим достъп до допълнително качествено обучение в училища и университети. Всяка година инициираме персонализирани стажанстки програми, чрез които привличаме млади таланти в компанията. За изминалата година в нашия Innovation Hub – демонстрационно пространство за запознаване с иновациите на Schneider Electric в България – са ни посетили над 500 души от бизнеса и образованието, които са пожелали да имат допир до това, което ние произвеждаме и начина, по който го постигаме.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови