Драмата за "вредата" от мобилните устройства в училище е вероятно темата, по която най-често сме спорили с други родители на деца от началните и прогимназиалните класове.
Моето мнение по темата със сигурност не винаги е било еднозначно. Синът ми е от поколението, за което смарт устройствата са като дъвките "Турбо" в едни отминали времена. Джаджите днес са навсякъде, ограниченията, доколкото ги има, просто не действат и в големия град е абсурд да пуснеш хлапето на училище без телефон или таблет със сим карта, най-малкото заради сигурността на децата и спокойствието на родителите. Радикалните мерки от сорта "аз смартфон няма да му/ѝ дам, каквото и да става" със сигурност не са решение. Най-малкото, за деца в ранна възраст и прогимназията, възпитателният ефект е трудно обясним. Докато социалната им адаптация със сигурност ще пострада, ако всичките им съученици чатят, играят, гледат и шерват видеа на устройствата си в междучасието.
Всъщност истината е, че при правилен родителски контрол „умните” устройства осигуряват невероятен достъп до огромно количество литература, филми, произведения на изкуството, виртуални турове в световни музеи, където иначе децата не биха могли да отидат, най- малкото по финансови причини. Онлайн могат да се наблюдават дори на мисиите на НАСА, стига хлапето ви да има интерес или вие да сте му го събудили. Разковничето в този спор е за какво да се използва смарт телефона, а не наличието или липсата на самото устройство.
Трябваше ми доста време да осъзная ползата от джаджите. Като всички родители, и аз исках синът ми да има хубавите неща от моето детство - игрите до късно навън, карането на колело, четенето на книжки, рисуването с тебешири, криеница, гоненица. Убедих се обаче, че днешните деца живеят в свят, по-различен от нашия, когато видях четиригодишното си дете да включва компютъра вкъщи, да намира иконата на "Хрома" и съвсем точно да изписва думичката GAMES.
Някъде тогава приех, че битката против смарт устройствата е предварително изгубена, а и ненужна. Нямаше как да му обясним защо аз и майка му правим толкова неща на компютъра, включително основната част от работата ни, а той не трябва. Нито защо моите телефонни разговори по месинджър и скайп са по-важни от неговите. Нито защо електронната битка е по-лоша от боя с мечове пред блока. Аргументът ни за общуването се сблъскваше с това, че така или иначе и игрите в мрежа изискват разговор и често са свързани с гостуване. Не можах да измисля добро обяснение защо хартиената книга е по-добра от електронната, която той предпочита, нито защо рисуването с тебешири е по-забавно от стотиците програми за рисуване на телефона, освен че на мен ми е трудно да работя с тях. Мотивът, че трябва да играе на открито, срещна неговия логичен отговор, че това е супер и той може да рисува на телефона си и на открито. Постепенно разбрах, че всъщност не е вярно, че днешните деца четат по-малко или се интересуват от по-малко неща. Те просто не четат като нас и усвояват знания по друг начин. За тях технологиите са даденост, океанът от информация - всекидневие и с много теми те са по-адекватни и по-запознати от нас, възрастните. И всичко това е благодарение на Интернет и технологиите.
Децата ни имат огромен избор и нашата роля е просто да ги ориентираме в това море от възможности, а не да им забраняваме да плуват в него.
Колкото до образователната система, там трагедията е пълна. Все още има много училища и учители, които в началото на деня казват на децата да сложат телефоните си в металния шкаф и им ги връщат чак след последния час. Не знам някъде това да е помогнало на децата да подобрят резултатите си по Програмата за международно оценяване на учениците (PISA). Проблемът е много по-сериозен и дебатът дали пускането на пазара на учебници с черно-бели илюстрации е дискриминация спрямо тези дето могат да си купят цветни, по никакъв начин не го решава. Много по-същественото е, че съвсем доскоро нямаше почти никакво адекватно, полезно и съобразено с учебната програма онлайн съдържание. То се появява едва сега, което е абсурдно.
Колкото и невероятно да е, през 2018 година говорим за "елекронно четими варианти на учебниците от 1-ви до 7-ми клас", които да се ползват онлайн и офлайн от персонално мобилно устройство в PDF формат.
"Това, върху което работим в момента, е електронно четим вариант на новите учебници. Това не са точно електронни учебници, но от издателствата са подготвили и такива", каза преди дни министърът на образованието Красимир Вълчев.
А електронните учебници на практика предоставят съвсем нови образователни ресурси, които определено пасват повече на днешните деца - видеа, онлайн тестове и други.
Така че съпротивата срещу смарт устройствата, вече до голяма степен е и съпротива срещу самото знание. Въпросът е до баланс, който не се намира лесно и да - отговорност на родителите е. Аргументите от сорта "Ама аз като му го купих и си развали успеха и само играе игри", са топка във вашия двор. Сега с електронните дневници, няма как детето ви да "изгори бележника" и да скрие, че класната ви вика в училище заради проблеми с успеха/дисциплината.
Съвсем отделен въпрос е, че умните устройства, подходящи за деца, вече са много достъпни като цена. Пример в тази посока е кампанията "Обратно на училище", чието мото е "Бъди в час, а не в чат". „Виваком” я стартира преди броени дни.
Телекомуникационната компания пусна определено атрактивни оферти за мобилни джаджи, с които повече хлапета могат да получат достъп до съвременните технологии и да станат по-образовани по удобен за самите тях начин, извън шаблона, налаган от утвърдените от МОН учебни програми.
В момента има отстъпки на няколко вида смартфони, които са идеални за целта - с голям дисплей, ясни и детайлни образи и голяма памет. Например Samsung Galaxy A6+. В комбинация с тарифен план Smart L+ детето получава 6000 МВ за сърфиране в интернет, а родителите - спокойствие, защото планът включва и неограничени минути, с които малките могат да им се обадят във всяка ситуация.
Добър помощник в учебния процес е и таблетът, който осигурява по-голям екран за гледане на видео уроци. Добро решение е например Huawei Mediapad T3 8”. В комбинация с план i-Traffic L+, който включва 10 000 МВ на максимална скорост децата със сигурност получават съвсем прилична връзка както за забавление, така и за обучение. Само сега се предлага с едномесечен безплатен абонамент за платформата „Уча.се”.
Технологиите определено не трябва да се възприемат като враг и оправдание. Ако не намирате достатъчно време да ритате топка, да се разхождате с детето си сред природата, да си говорите с него/нея, малко вероятно е смартфонът и таблетът да са виновниците.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
12216
2
11.09 2018 в 21:18
10571
1
11.09 2018 в 10:21
Последни коментари
Танас
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
Бивш депутат на ИТН внезапно оглави партията на Божков
Деспин Митрев
Румъния влиза в Шенген на 1 януари, увери премиерът Чолаку
Johnny B Goode
Русия за първи път изстреля междуконтинентална балистична ракета по Украйна (снимки, обновява се)
Деспин Митрев
САЩ повдигнаха обвинение на индийски милиардер за подкупи на стойност 265 млн. долара
Koel
Банан, залепен с тиксо за стена, се продаде за 6,2 млн. долара