Най-добрият начин да убедиш някого – било то човек или предприятие, е чрез личния пример. Такава е стратегията и философията на Schneider Electric и тяхното развитие в България. Френската компания разполага с една от първите умни фабрики в страната с високо ниво на автоматизация. Освен за производство на основните продукти на корпорацията – автоматични прекъсвачи, предприятието е и демонстрационен център на възможностите на автоматизация в производството на десетки клиенти по света, както и на насточщи и бъдещи инвеститори в България.
Затова не е изненада, че Schneider Electric решава да продължи инвестицията си в страната, както и иновациите, с които разполага у нас. На 12 септември компанията направи първа копка на разширението на умната си фабрика в Пловдив. Освен, че то ще разшири с 30% капацитета, предприятието ще стане първото в България, което ще разполага със система за геотермална енергия от иновативен сух тип. Целта на инвестицията е да се направи фабриката независима от доставките на природен газ. Темата е изключително актуална покрай несигурните доставки за зимата на синьото гориво, не само в страната, но и в цяла Европа, покрай войната в Украйна и санкциите срещу Русия.
Геополитиката обаче не е основният фактор за взимането на такова решение предвид факта, че плановете на Schneider Electric са доста по-дългосрочни и мащабни, а ангажиментът за преход към нулеви емисии е от поет от корпорацията преди години и е глобален. Компанията планира да елиминира напълно отделянето на вредни емисии и да стане въглеродно неутрална до 2030 г. Разширението на фабриката в Пловдив е част от тази глобална стратегия за преминаването към напълно екологично производство.
Разширението
Schneider Electric планира да изгради три нови производствени линии. Това ще увеличи с 30% настоящия капацитет на умната фабрика на компанията в Пловдив. В момента в нея се произвеждат около 40 млн. електрически прекъсвача на година, което е основният продукт на френското дружество. След изграждането на разширението той трябва да се вдигне на 52 млн. на година.
Въпреки повишаващия се процент на автоматизация на процесите в предприятието, хора не се съкращават, а напротив – търсят се нови кадри. Покрай разширяването на производството ще се отворят нови 100 работни места. Самият проект трябва да бъде готов към средата на 2023 г. Към момента около 70% от всички процеси във фабриката са автоматизирани. Според Мария Топчийска, изпълнителен директор на предприятието на Schneider Electric в Пловдив, плановете са все повече дейности да бъдат изнесени към индустриалните роботи, което ще даде възможност за инвестиция в образование на хората, работещи в производството, за да могат да управляват и контролират работата на машините.
„Това е лесно да се каже, но изисква доста време и усилия, за да се изпълни – много от процесите са твърде специфични, което означава изграждането на роботи специално за дадена дейност“, коментира Топчийска, по време на обиколка за медиите на умната фабрика.
Новите три производствени линии ще допринесат допълнително за автоматизацията на производството. Освен това, продължава и модернизацията на настоящия индустриален капацитет, като се чакат нови роботи в един от секторите на фабриката.
Енергия от земните недра
Преди да започне строежът на новите поточни линии, Schneider Electric ще изгради иновативна система за ползване на геотермална енергия. Чрез нея се цели постигането на 70% икономия на електроенергия. Системата е от затворен тип и не черпи термални води, а използва само земната температура. Такъв тип системи са и по-екологични, защото не променят естествения воден цикъл, за разлика от системите, които черпят и връщат вода в подпочвените слоеве. Чрез системата се осигурява топла и гореща вода за отопление и битови нужди, както вода с постоянна темепратура за охлаждане през летните дни.
Schneider Electric използват български подизпълнители за тази иновативна система. Цялостният проект на разширението е поверено на строителната група „Сиенит“, а геотермалната система ще бъде изградена от ReEnergy Engineering. Самата инсталация е уникална за страната по думите на компанията.
„От една страна така ще изпълним собствените си ангажименти, което е първостепенно за нас. Надяваме се обаче, че с примера си ще помогнем на други предприятия да преминат към подобни иновативни и алтернативни системи. Когато видиш, че някой го прави и то работи, си по-мотивиран, нали така!“ допълва още Топчийска.
Умната фабрика
Разширяването на умната фабрика идва само три години след като тя е сертифицирана за такава от Schneider Electric. Френската компания присъства в България още от 1990 г., чрез две марки – Merlin Gerin и Telemechanique. През 1998 г. е създадена дъщерна компания в страната – „Шнайдер Електрик България“. Година по-късно тя купува обособената част от завода за електроапаратура в град Перущица. На базата на привлечения технически персонал и чуждестранното ноу-хау през 2007 г. се открива изцяло нов завод в Пловдив, който е насочен основно в производството на електрически прекъсвачи.
Преломна е 2019 г., когато иновациите и инвестициите на българското предприятие се отплащат с вътрешен за Schneider Electric сертификат за умна фабрика. Това е най-високият стандарт за френския производител, когато става дума за индустриални процеси, автоматизация и ефективно управление. Фабриката у нас е една от най-големите и модерни производствени бази на компанията в Европа и става първата и единствена „умна“ такава на Schneider Electric за цяла Източна Европа.
Какво точно обаче е умна фабрика? Първата асоциация е ако не пълна, то поне засилена автоматизация. В Пловдив, предприятието на Schneider Electric има изцяло роботизирана линия, както и няколко други такива, при които това е направено частично. Значителна част от логистиката също се извършва от роботи, като придвижването в самата фабрика е строго регулирано. Автоматизацията е 70% от процесите за момента, но стремежът на ръководството е да достигне 80-90% в рамките на следващите години.
Не всичко опира само до индустриални или логистични роботи. Умната фабрика на Schneider Electric е дигитализирала почти всички работни процеси. Баркодове по машините дават пълна информация за статуса ѝ, достъп до документация, както и доста други неща, чрез мобилно приложение с добавена реалност (AR). Данни за производството се предават в реално време между екипите. Дори ваучерите за храна, които са част от програмите на всяка една корпорация в България се раздават посредством автоматизирана вендинг система.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
pisnamiotmutri
Влизането в Шенген е близо, австрийското вето за България и Румъния пада през декември
baba Yaga
Кючюк реагира на изключването му от ДПС: Пеевски e като едноличен търговец и диктатор
baba Yaga
Домашен арест за Димо Алексиев. Актьорът се извини, че е действал глупаво и самонадеяно
Владè
Нарязаната с макетно ножче поиска насилникът да бъде пуснат на свобода