Светите братя Кирил и Методий били съвременници на иконоборството в заключителната му фаза, когато причините от социално-икономически и политически характер били вече отпаднали. Останали само тези от религиозен характер, но и те били до голяма степен притъпени, защото ревностни защитници на иконите (патриарх Герман, св. Йоан Дамаскин, папите Григорий II и Григорий III, св. Теодор Студит и др.) разкрили богословската същност на иконопочитанието и доказали, че последното не е идолослужение.
Още като ученик в Магнаурската школа Константин Философ ще да е изградил и оформил на богословска основа своето отрицателно отношение към залязващото вече иконоборство. Във втората половина на 847 г. той водил диспут със сваления в 843 г. Константинополски патриарх-иконоборец Йоан Граматик относно иконите и постигнал завиден успех. По време на мисията на двамата братя при хазарите Константин водил спор с тамошните юдеи и по въпроса за иконите. В спора юдеите обвинявали християните в идолопоклонство. Позовавайки се на места от Стария Завет, Константин Философ убедително показал, че иконопочитателите правят разлика между икона и идол, и че на иконата те отдават само подобаваща почит, но не и служение.
Възгледите на двамата братя относно мястото и значението на иконите са разкрити по-пълно във вероизповедната формула, известна под името "Изложение на правата вяра" (Написание о правей вере). Макар и в схематична форма, както бива при всяка вероизповед, в нея са засегнати важни моменти, отразяващи православното учение за иконите. В основата й лежат вероопределението на Седмия вселенски събор и мисли на изтъкнати източни църковни писатели, защитници на иконопочитанието. И тук, както при диспута с юдеите, се прави строго разграничение между почитта, отдавана на образите, и служението, отдавано само на Бога. Почитта към иконите е насочена към първообраза им. Отдава се дължимата почит най-напред към иконите, изобразяващи Иисуса Христа, след това към тези на света Богородица, на ангелите, апостолите, мъчениците и на всички други светии, които чрез личния си живот са достигнали до степен на съвършенство и святост.
Тази вероизповед изключва напълно мисълта, че иконопочитанието е идолопоклонство. Изключва и всякакви злоупотреби с иконите, каквито преди са се правели.
Проф. Тотю Коев
pravoslavieto.com
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
Люгер Химарс
Борисов обяви покойния Алексей Петров за баща на сглобката
briton
Строят буферни паркинги по трите линии на метрото
нещото
Борисов обяви покойния Алексей Петров за баща на сглобката
Constanza
Разузнаването на САЩ: Путин не е наредил смъртта на Навални