Европейската комисия дава България на съд по три казуса, свързани с прилагането на законодателството на ЕС. Те са за чистите превозни средства, за електронната тол услуга и за предлагането на пазара на натурални минерални и изворни води, съобщиха от ЕК.
Директивата за чистите превозни средства в случая на България изисква най-малко 17.6% от всички лекотоварни превозни средства, 7% от всички камиони и 34% от всички градски автобуси, купени между 2 август 2021 г. и 31 декември 2025 г., да бъдат чисти превозни средства и поне 17% от всички градски автобуси, купени през същия период, да имат нулеви емисии на отработили газове. Директивата, която България още не е въвела в законодателството си, има за цел подобряване качеството на въздуха в общините и удължаване на жизнения цикъл на продуктите. Крайният срок за транспонирането ѝ беше август 2021 г. Комисията изпрати официално уведомително писмо до България през септември 2021 г. и мотивирано становище през април 2022 г.
Европейската комисия реши да предяви иск срещу България и Полша и за нетранспониране на правилата за електронно пътно таксуване в националното законодателство.
Въвеждането на EETS предполага ползвателите на пътища в ЕС да плащат пътна такса с един договор за абонамент, да имат един доставчик на услуга и едно бордово устройство, което обхваща всички държави членки.
Директивата има две цели: да се осигури оперативната съвместимост на електронните системи за пътно таксуване и да се улесни трансграничният обмен на информация за неплащане на пътни такси.
Значителните различия в техническите спецификации на електронните системи за пътно таксуване биха могли да възпрепятстват постигането на оперативна съвместимост на електронните пътни такси в целия ЕС и да навредят на ефективността на транспортните операции, на разходната ефективност на системите за пътно таксуване и на постигането на целите на транспортната политика, отбелязва Еврокомисията.
Поради това липсата на транспониране на тези правила представлява пречка за оперативната съвместимост на електронните системи за пътно таксуване на държавите членки и за трансграничното прилагане на задължението за плащане на пътни такси в ЕС.
Това означава, че от водачите може да се изисква да имат повече от един договор за абонамент, доставчик и бордово устройство, за да шофират до или през България и Полша. Проблеми биха могли да възникнат и при събирането на пътни такси за нарушители, които не пребивават в страната, както и за водачи от тези държави в други държави членки.
Крайният срок за транспониране на тази директива изтече на 19 октомври 2021 г. Комисията започна процедурите за нарушение срещу тези държави членки през ноември 2021 г. и реши да изпрати мотивирани становища през май 2022 г.
По третия иск Комисията отчита неизпълнение на правилата за експлоатацията и предлагането на пазара на натурални минерални води. Европейският съюз предприема правни стъпки, за да осигури правото на потребителите на информация, да ги предпази от въвеждане в заблуждение и да гарантира справедлива търговия, пояснява ЕК.
Според комисията българското законодателство не е в съответствие с правилата, защото не забранява предлагането на пазара на натурални минерални и изворни води, които произхождат от един и същ извор, под повече от едно търговско описание, както изискват европейските правила. Противно на правилата, в българското законодателство не се изисква наименованието на извора да се посочва върху етикетите на минералните и изворните води.
Българското законодателство позволява също да се използва обозначението "изворна вода" за вода, която не отговаря на условията за използване на това определение.
След като Комисията изпрати официално уведомително писмо през юли 2020 г. и мотивирано становище през септември 2021 г., тя заключи, че установените нарушения не са отстранени.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
22258
1
19.04 2023 в 14:40
Последни коментари
Делфини умират в Черно море заради петролен разлив от аварирали руски танкери
Кой е безродник, Ваше Светейшество?!
Кой е безродник, Ваше Светейшество?!
Километрични задръствания от тирове и автомобили на границата с Турция
Кой е безродник, Ваше Светейшество?!