Американците проучват руски брези заради 'Смоленската катастрофа' през 2010

В Полша избухна политически скандал заради журналистическо разследване на фактите около смъртта на президента Качински

OFFNews 20 септември 2022 в 16:25 9104 3

Смоленск

Снимка Getty images, АФП

Въпреки многобройните искания от страна на Варшава, Русия не е върнала на Полша останките от разбилия се президентски самолет. Това допълва аргументите на поддръжниците на конспиративните теории за доказване на възможното участие на Москва в катастрофата.

В Полша избухна политически скандал заради журналистическо разследване, което разкри, че парламентарната комисия, разследваща обстоятелствата за "смоленската катастрофа" през 2010 г., може да е скрила важни данни за инцидента с президентския самолет.

Журналистите твърдят, че комисията е разполагала с резултати от експертизи, които поставят под съмнение заключенията в доклада ѝ, че катастрофата на президентския самолет може да е била причинена от експлозия на борда, съобщава Би Би Си.

Полската опозиция настоява комисията да бъде разпусната, без да се изчаква публикуването на окончателния ѝ доклад, а нейният ръководител - бившият министър на отбраната Антони Мачеревич, да бъде подведен под отговорност. Представителите на властите, начело със самия Мачеревич, настояват, че заключенията на комисията са правилни, и обвиняват опонентите, че работят за Кремъл.

Какво се случи в Смоленск

Сутринта на 10 април 2010 г. край Смоленск пада президентският самолет, загиват полският държавен глава Лех Качински и още 95 души. Сред загиналите са почти цялото висше командване на полските въоръжени сили, членове на правителството, депутати и ръководителят на националната банка.

Разследването, проведено от Международния авиационен комитет на ОНД, установи, че причината за катастрофата е неправилното решение на екипажа да приземи самолета въпреки лошата видимост.

Паралелно с това разследването на катастрофата се извършва от полски експерти. Първият им доклад като цяло повтаря констатациите на комитета. Но има и резерви за грешките на ръководителите на полети на летището в Смоленск и липсата на техническо оборудване.

И полският, и руският доклад бяха критикувани от самото начало от поддръжниците на загиналия президент, водени от неговия брат близнак Ярослав Качински.

Още в първите дни след катастрофата се появиха множество конспиративни теории, чиито привърженици отказваха да повярват, че става дума за "обикновена" самолетна катастрофа.

Симпатизиращите на Качински медии активно подхранваха тези слухове. Те твърдят, че президентският самолет се е взривил преди съприкосновението със земята и че полските пилоти са били заблудени от мъглата над летището. По тези теории са заснети документални и игрални филми и са написани книги.

Отделно място в тези теории заема "смоленската бреза". Според първите разследвания част от лявото крило се отчупва, след като самолетът се удря в дърво в близост до летището. Противниците на "официалната версия" за катастрофата поставят под съмнение способността на брезата да нанесе толкова сериозни щети на самолета.

Използването на темата за "разкриване на истината за Смоленск" според много експерти е причината партията на Качински да спечели изборите през 2015 г. След тях братът на починалия президент става един от най-влиятелните политици в държавата.

Докладът на полските експерти, изготвен при предишното правителство, беше незабавно анулиран. През 2016 г. полският парламент създаде собствена комисия за разследване на катастрофата. Тя е оглавена от един от най-близките сътрудници на Качински, тогавашния министър на отбраната Антони Мачеревич.

Окончателният доклад от това разследване все още не е публикуван. От време на време комисията публикува нови междинни доклади на своя сайт, като последният е от април т. г. Ръководителят на комисията Мачеревич активно коментира хода на работата ѝ.

През 2018 г. например той заяви, че причината за катастрофата са две експлозии на борда на президентския самолет.

Последният доклад на Комисията "Мачеревич" повтаря това заключение. В документа от 338 страници се посочва, че две експлозии са причинили падането на лайнера. Първият откъсва част от лявото му крило (според първите експертизи това е станало в резултат на удара на крилото в "смоленската бреза"), а вторият - шест секунди по-късно в центроплана на крилото (централната част на крилото, съединяваща лявото и дясно полукрило на самолета - бел. ред.).

"Устройството, довело до експлозията, е съдържало хексоген, както и пентинит и тротил", се казва в доклада.

"От ключово значение е предаването на Ту-154М на базираната в Самара компания "Авиакор", собственост на Олег Дерипаска, руски олигарх и приятел на тогавашния премиер Владимир Путин... Контролът върху ремонта позволява монтирането на взривно устройство в лявото крило. В планираното време и на планираното място можеше да се използва кодиран комуникационен канал, за да се задейства взривът на лявото крило на "Туполев". Самолетът ... започва да се върти около оста си, което в някакъв момент доведе до (втора) експлозия", се казва в документа.

Полски и руски експерти, които участват в разследването на катастрофата по-рано, още през 2018 г., разкритикуваха заключенията на Мачеревич; оттогава оценката им за неговите констатации не се е променила. Тогава Владимир Путин ги нарече "блъф, глупости и безсмислици".

Избирателно тълкуване

Разследването от миналата седмица на частната полска телевизия TVN24, която често критикува правителството, беше озаглавено "Силата на лъжата" и представляваше може би най-пълната до момента колекция от несъответствия в доклада на Комисията "Мачеревич".

Някои от тях вече са се появявали в медийни публикации. Например показанията на Николай Бодин, в чийто имот е растяла злополучната бреза - той лично е видял височината, на която самолетът е прелетял над колибата му, и тя е значително по-ниска от тази, на която комисията на Мачеревич е базирала изчисленията си. Или думите на полския оператор Славомир Вишневски, който е един от първите, пристигнали на мястото на катастрофата, че не е чул отделни експлозии, освен една голяма - когато самолетът се е ударил в земята.

Авторите на разследването разговарят с експерта по акустика Мирослав Тарасюк. Именно на неговата експертиза разчита комисията, когато твърди, че "черните кутии" на борда на самолета са записали звука от експлозията.

"Бих искал отговорно да заявя, че не съм определил разглеждания сигнал като експлозия. Става дума за избирателно използване на моите изследвания", каза Тарасюк пред журналистите.

Разследващите напомниха, че наличието на следи от експлозиви в самолета - което комисията "Мачеревич" тълкува като доказателство за наличието на взривно устройство - има прозаично обяснение. Президентският Tupolev често е използван за превоз на полски военен персонал, например миротворци, и в архивите има много доказателства за това. Възможно е микроскопични частици от взривни вещества да са останали по униформите или косите на войниците, се казва в разследването. Освен това хипотезата, че създателите на бомбата са избрали да използват три различни вида експлозиви, за да я направят, изглежда много странна, твърдят журналистите.

"Комисията (на Мачеревич) тълкуваше доказателствата, с които разполагаше, избирателно... Писането на доклади с предварително формулирани заключения беше стандартът на нейната работа от самото начало", цитират те Марек Домбровски, бивш член на комисията, който подава оставка в знак на протест срещу непрозрачните методи на работа.

Американската експертиза

Истинската бомба на журналистическото разследване обаче е публикуването на фрагменти от мащабна експертиза, извършена от авторитетния американски Национален институт за авиационни изследвания към Университета в Уичита (NIAI).

Журналистите подчертават значението и мащаба на експертизата: от 30 милиона злоти (около 7,5 милиона долара), отпуснати от бюджета за работата на Комисията "Мачеревич", осем милиона са използвани за заплащане на това изследване.

Докладът на полската комисия се позовава подробно на заключенията на тази експертиза. Според журналисти обаче Комисията "Мачеревич" е избрала да цитира в документа си само онези фрагменти, които биха могли да подкрепят заключението за експлозия на борда на самолета.

Според разследването доказателствата, че край Смоленск е имало "обикновена" самолетна катастрофа, при която не е имало експлозии на борда, просто са пренебрегнати.

Например комисията на Мачеревич пренебрегва компютърна симулация на последните секунди от полета на Туполев, която показва, че самолетът наистина се е блъснал с крилото си в бреза и се е преобърнал във въздуха. Полетът на останките и дори формата на земните бразди, моделирани в тази симулация, всъщност са абсолютно същите като тези в действителност.

Според разследването на журналиста експертите на NIAI са взели от Русия няколко проби от растящи там брези с приблизително същия диаметър като този на дървото от катастрофата. Компютърното изследване на свойствата на тези образци позволява на американските експерти да заключат, че ако крилото на Ту-154 се удари в такова препятствие и с такава скорост, то най-вероятно ще се счупи, и то с приблизително същата линия на счупване, както при катастрофата на президентския самолет.

Резултатите от тази проверка също не бяха включени в доклада на Комисията "Макеревич" и изобщо не бяха представени на обществеността.

Освен това Комисията "Мачеревич" пренебрегва заключението на американските експерти, че повредата на откъснатия край на крилото на "Туполев" може да е била причинена от сблъсъка му със смоленската бреза. Полската комисия заявява недвусмислено: подобни деформации на рамката на крилото могат да бъдат причинени единствено от експлозия от вътрешността на конструкцията.

Авторите на разследването твърдят, че пълният текст на експертизата е бил предоставен от американците на Мачеревич още през декември 2020 г. Той решава да използва само фрагментите, които отговарят на версията за експлозията, а останалите скрива.

Освен това, сравнявайки списъка на експертизите, възложени от комисията "Мачеревич", и списъка на резултатите, използвани от нея, журналистите стигат до заключението, че в доклада си комисията е пренебрегнала работата на няколко други изтъкнати западни експерти в областта на авиационната безопасност.

В отговор на журналистическо запитване защо в доклада не са представени пълните заключения от експертизата Комисията "Мачеревич" отговаря: всички експертизи, проучвания и анализи са взети предвид и са налични като приложения към доклада.

Журналистите от TVN наричат това твърдение лъжа: те настояват, че значителна част от данните все още не са достъпни.

"Империята на лъжата" и "агентите на Путин"

Още на следващия ден след публикуването на разследването Адам Шлапка, опозиционен член на полския Сейм, подава жалба срещу ръководителя на "Смоленската комисия" до главния прокурор, обвинявайки Мачеревич във фалшифициране на документи и укриване на доказателства.

В същия ден самата комисия "Мачеревич" реагира на разследването.

"Обвиненията и псевдодоказателствата (съдържащи се в материала) са неверни и представляват руската гледна точка", се казва в изявлението. Комисията обещава по-късно да отговори на всички конкретни твърдения, направени в рамките на разследването.

На 14 септември обсъждането на разследването се превърна в тема на деня в полския Сейм.

Първо, опозиционната активистка Барбара Новачка, дъщеря на една от жертвите на катастрофата в Смоленск - бившия вицепремиер Изабела Яруга-Новачка, се обърна към присъстващия на заседанието министър-председател Матеуш Мазовецки с искане Комисията "Мачеревич" незабавно да прекрати дейността си.

После се обърна към Ярослав Качински, който седеше в залата.

"Как можеш да се погледнеш в огледалото, след като върху ковчега на брат ти, снаха ти, приятелите ти и майка ми си изградил империя от лъжи, която ти е позволила да получиш власт. Срам за вас! Срам!"

Когато самият Ярослав Качински излезе на трибуната, той направи кратка забележка: "Знаех, че агентите на Путин са тук, но нямах представа, че са толкова много.

В този момент обсъждането на разследването в пленарната зала се прекратява, но през следващите дни то излиза извън рамките на Сейма.

Опозицията продължава да търси отговорност от Мачеревич, наричайки го главен виновник за разцеплението в полското общество заради "скритата истина за Смоленск". През последните дни властите се опитват да изместят фокуса на дискусията... към "украинския въпрос".

"Полското оръжие, предадено на украинците - стотици танкове, гаубици и ракети - унищожава руските окупатори. И именно по време на победоносната украинска контраофанзива започна масирана атака срещу полското правителство, което така мощно подкрепя Украйна" - с тези думи започва материал за разследването в Смоленск в новинарския блок на държавната телевизия TVP.

Огромното мнозинство от поляците, които наблюдават войната, разпалена от Русия, симпатизират на украинците. Теоретично изместването на дебата в тази посока можеше да помогне на властите да излязат от скандала с минимална загуба на имидж.

Публикуваните в понеделник данни от анкетата, проведена от маркетинговата компания United Service за WP.pl, обаче показват, че почти 60% от поляците смятат, че Антони Мачеревич заблуждава обществеността за катастрофата в Смоленск, докато само 24% от анкетираните му вярват.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

1000

3

Telerik

21.09 2022 в 09:12

Тия алкохолици поляци, така и не можаха да приемат факта че, западните спецслужби са организатори на тази трагедия.

22548

1

dolivo

20.09 2022 в 17:30

провал на полското разузнаване беше това

но и от гледната точка на логистичен риск, да качиш цялото правителство , че и на руска машина, ...

идиотско