Смущаващи промени в Наредбата за условията и реда за предоставяне на плодове и зеленчуци и млечни продукти в училищата и детските гради предлага Министерският съвет.
На теория е възможно спорните изменения да позволят само един производител да доставя млечни продукти на всяко едно учебно заведение в България, което нарушава регламентите на ЕС за свободна конкуренция. Дори това да не се случи, промените със сигурност биха ощетили по-малките доставчици.
Към момента плодовете и зеленчуците, както и млечните продукти в училищата и детските градини, се доставят по две схеми, финансирани от Европейския съюз. В процедурата по снабдяване на учебните заведения могат да участват производители и доставчици на заложените продукти в поръчката.
Изпълнител за доставка на плодове и млечни продукти на децата се избира от директора на учебното заведение. Той е длъжен да изпрати покана до двама търговци и един производител. С промени в Наредбата през 2016 г. се въведе ново изискване. Ако производител или сдружение, в което участва такъв, е кандидатствал по поръчката, той задължително трябва да бъде избран. Ако те са повече от двама, решението за избор остава на директора.
С новите промени в Наредбата обаче, ако повече от един производител кандидатства по схемите за доставка в учебните заведения, директорът е длъжен да избере по-големия. За млечните продукти това значи този, който произвежда повече стоки, сертифицирани по БДС, а при равен брой - производителят, чиято производствена база се намира най-близо до съответното учебно заведение. Задължението създава хипотеза, в която най-големият млекопроизводител в България може да снабдява всяко едно училище и детска градина в страната, стига да пожелае.
Предвижда се също така да отпадне изискването за закупуване на продуктите от местни пазари. Към момента доставката на плодове и зеленчуци, с изключение на цитрусовите плодове и бананите, се извършва чрез местни покупки или от местните пазари.
Предложените изменения в наредбата са разгледани от Комисията за защита на конкуренцията. Тя, изглежда, също не одобрява това толериране на големите търговци.
В решение на КЗК от 04.05.2017 г. се констатира, че даването на предимство на производителите пред едноличните търговци, търговските дружества и кооперациите, които могат да доставят продуктите, е елемент на понятието "държавна помощ" съгласно Договора за функциониране на Европейския съюз. Посочва се още, че Европейската комисия или Министерството на земеделието и храните са компетентните органи, които могат да се произнесат дали подобна "държавна помощ" е допустима. КЗК уточнява, че в случаите на неизпълнение от държавата на задълженията, произтичащи от правото на ЕС, Европейската комисия може да сезира Съда на ЕС.
Писмо до ЕК вече се планира. Подготвяните промени в Наребата предизвикаха масово недоволство сред търговците. Срещу измененията се подписаха директори на учебни заведения от област Русе, Сливен, Варна, Добрич, както и от община Търговище.
На 19 април приключи общественото обсъждане на Наредбата за промяна на условията.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Последни коментари
Терористът на коледния базар в Германия бил противник на исляма
Орбан обвини имиграцията за нападението в Магдебург
PISA: Българчетата са най-функционално неграмотни в Европа. Къде сме година след теста
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир
Километрично задръстване на магистрала ''Тракия'' в посока Бургас
Орбан: Преминаваме от военно време към ера на мир