Военният министър склони: Вкарваме сделката за нови изтребители до 30 юни

До тогава ВВС на своя отговорност сами ще удължават ресурса на бойните самолети

Последна промяна на 21 май 2015 в 17:34 8820 17

Военният министър склони: Вкарваме сделката за нови изтребители до 30 юни

Снимка Боян Георгиев

До 30 юни Министерството на отбраната ще внесе проекта за купуване на нов тип изтребител за Военновъздушните сили.

Това стана ясно днес след заседание на комисията по отбрана в парламента и след няколко инфарктни седмици, в които бъдещето на бойната ни авиация беше под въпрос.

До придобиването на нов тип изтребители обаче армията ще продължи да лети със старите съветски МиГ-29 като сама удължава летателния им ресурс.

Не е ясно обаче каква подкрепа ще получи военният министър Николай Ненчев, след като правителството замрази до 2017 година големите инвестиционни проекти, за които се изисква държавна гаранция и значителен финансов ресурс. 

До форсирането на дълго отлаганото решение се стигна, след проверката на Инспектората при МО и след спешно съвещание на Съвета по отбрана. Източници на OFFNews от Военното министерство обясниха, че проверката е потвърдила изцяло твърденията на командира на ВВС за плачевното състояние на авиацията и спешната необходимост от ремонт на старите самолети и стартиране на проекта за нов тип многоцелеви изтребител. Пред ръководството на министерството и висши генерали командирът на ВВС ген.-майор Румен Радев е поставил остро въпроса за купуването на нови самолети. Така се стигнало до общото мнение за форсиране на замразения проект за нови бойни самолети.

Пред журналисти военният министър Николай Ненчев обясни, че до средата на следващата година ВВС има ресурс да охранява въздушното пространство. „До 30 юни внасям проект за нов многоцелеви изтребител в Министерски съвет и започваме процедура по неговото придобиване. Постигнахме консенсус и за отремонтирането на няколко МиГ-29, които ще ни бъдат необходими до придобиването на нов многофункционален самолет“, обясни министърът пред журналисти след заседанието на комисията по отбрана.

Ненчев каза, че в края на месец май у нас идва група експерти от Полша, с които ще бъдат коментирани варианти за отремонтиране на двигатели за МиГ-овете. В понеделник той е разговарял с полския си колега и очакванията му са оптимистични.

Това, което може да бъде направено от поляците, е бартер – отремонтирани двигатели срещу такива, които се нуждаят от ремонт.

Освен ремонта на старите двигатели обаче, има опция ВВС се ангажира със собствени усилия да удължи ресурса на част от самолетите. Това означа цялата отговорност за сигурността на пилотите да падне върху командването на авиацията. Командирът на ВВС обясни пред журналисти, че очаква „инициираща заповед“ от министъра на отбраната, с която да стартира процеса по удължаване на ресурса на МиГ-29. По този начин отговорността за евентуални инциденти ще бъде поета от ръководството на МО. 

По обясненията на ген. Радев удължаването на ресурса на двигателите не означава ремонт, а "сериозни процедури", съвместно с Института по отбрана. 

„Към момента единственият начин ние да сме в състояние да носим дежурството по охраната на въздушното пространство е със самоинициатива и удължаване на ресурса на двигателите на МиГ-29, изцяло с личен състав от ВВС, без това да струва никакви финансови средства на Министерството на отбраната. Това е голяма отговорност, поема я командването на ВВС, но отговорността и рискът най-вече се носи от нашия летателен и инженеро-технически състав“, коментира пред журналисти ген. Радев.

Той уточни, че министърът е поел своята отговорност да направи всичко възможно дежурството да не бъде прекъсвано от догодина. Предстоят спешни разговори с полската страна. „Има и други опции, но ние сме изложили много точно и ясно какво трябва да се направи, кога трябва да се направи и разчитаме, че то ще бъде направено“, обясни Радев.

По думите му обаче, за да бъде минимизиран рискът за летците, трябва да има ясна визия за нажните средства за поддържането на ВВС. „Единственият начин за решаване на проблемите с въздушния суверенитет и дежурството по Air Policing това е незабавно стартиране на проекта за придобиване на нов тип боен самолет. Това е изходът и с това нещо Министерството на отбраната, и ръководството на Щаба на отбраната, и комисията по отбрана се ангажираха до края на юни проектът да бъде внесен“, каза още генералът.

Той обаче побърза да уточни, че това не означава, че догодина авиацията ни ще има нови самолети. От хода на този проект ще се реши какво трябва да се прави със старите руски самолети, които ще трябва да останат на въоръжение още минимум три години.

Бройката на летящите изтребители към момента не е достатъчна. Това е причина летателният състав да „застарява“ и да няма подготвени млади летци. „Летателната подготовка по стандартите на НАТО изисква ресурс, с който ние в момента не разполагаме. Със съответните компромиси правим всичко възможно, за да минимизираме риска“, обясни Радев.

По думите му носенето на дежурството по охрана на въздушното пространство от друга държава не е на дневен ред във ВВС.

Според бившият военен министър Ангел Найденов смята, че вариантът ВВС сами да удължават ресурса на самолетите не е невъзможен, но е краен. Той е резервиран и към опцията Полша да ремонтира двигателите на изтребителите ни. „Много ми се иска това, което беше представено като намерения на министерството, да е точно толкова реалистично, колкото и всички оценки за техническото състояние на изтребителите“, коментира Найденов във връзка с намеренията на министър Ненчев да внесе проекта за нови изтребители.

Според него новите самолети ще струват над 1.5 млрд. лв. за ескадрила от 16 бойни самолети. „От друга страна не можем да си позволим повече отлагането на модернизацията на ВВС.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

27.06 2015 в 10:30

..."новите самолети ще струват над 1.5 млрд. лв. за ескадрила от 16 бойни самолети."....

Тоест, само с източеното от КТБ бихме могли да имаме колко изтребителя?...

22.05 2015 в 18:18

Не съм запознат със случая , но е възможно да е така.В крайна сметка Иран е под оръжейно ембарго(което си е кажи-речи равносилно на военно положение) вече колко години? Кажи ти , че рискувам да сгреша.

22.05 2015 в 02:52

"Само за справка-да се удължи ресурса на МИГ-29 със силите на наши специалисти и тех. състав , без лиценз от завода производител (разбирай тех.документация,резервни части,спец. инструменти и без никаква практика) граничи с героизъм.Ако го направят успешно ще съм изненадан.За мен това си е малко "руска рулетка"


Иран не направиха ли това с F-14 и другата си западна техника?

22.05 2015 в 02:10

Апропо,непрекъснато давам евреите за пример,НЕ защото съм някакъв луд семит , а защото именно Изрел е отличен пример как една много малка държава със силно ограничени ресурси(основно в жива сила) може да се бори изключително успешно с една много голяма заплаха(от , мисля , пет войни имат пет победи). Може би трябва сериозно да се изследва техния опит!Те са класически пример , как една малка държава може да бъде независима и да води собствена външна политика(другите примери са Швейцария и Швеция)!
Предполагам сещате се на къде дърпам-крайно време е България да престане да бъде "пудел" на някой си (независимо германци,руснаци или американци)!

21.05 2015 в 22:38

EMO напълно си прав. Грешно бях разчел таблицата. Мислих че се сумират колонките. Това не променя нещата дето писа в началото Изаел има колосална авиация и вероятно най-добрата подготовка поне в региона.

21.05 2015 в 22:03

"Израел има много над 1000 самолета. Може би само изстребителите на Израел са около 1000-1500.....повечето F16"

Всъщност не си прав.Ако става дума за бойните самолети(без транспортните,учебните и хелитата) , евреите имат 400-450 машини.

http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Air_Force

21.05 2015 в 21:53

До ЕМО, Браво, точен и обективен коментар !

21.05 2015 в 21:17

off , има една поговорка , че дявола е в детайлите ;)
Наистина , Изрел има много бойни самолети , но Изрел винаги и при всички войни се е биел в кръгова отбрана(едновременно на няколко фронта и с/у няколко държави).Или с други думи от 50год. , над 250млн. араби се опитват да смажат 5млн. евреи(напоследък станаха повече) , ама не успяват!Другия тънък момент е , че Изрел е толкова малка държава(според техните виждания) , че на един вражески самолет са му нужни 10-15мин за да прецепи от която и да е граница до Тел Авив.Заради това евреите(абсолютно правилно) винаги са поддържали изключително силна и организирана,оборудвана и обучена авиация.Не знам дали знаеш , но изрелските ВВС са доказано най-добрите ВВС в света.Може да има и по-добри от тях , ама не са се доказали.
Гърците са лесни! Те винаги са били леваци! Ако нашите пилоти имат възможност да водят ПЪЛНОЦЕННА подготовка , то НЯМА летци от държава на Балканския п-в която им стъпи(в т.ч. и Турция)!!! Или с други думи ние винаги(когато става дума за ВВС) сме печелели с качество , а не с количество.
Темата е страшно дълга и не е за тук.Съдържа нюанси като интелект,талант, сгъстеност на учебната програма,класност на пилотите,управление на ВВСиПВО като цяло(команден състав),качество на техническия персонал,отношение към професията и т.н. и т.н. Вервай ми когато ни се даде възможност сме много добри!Сериозно!Това не са просто хвалби , а факти!Казвам ти го като страничен наблюдател , но с доста задълбочена информация.Само за справка-да се удължи ресурса на МИГ-29 със силите на наши специалисти и тех. състав , без лиценз от завода производител (разбирай тех.документация,резервни части,спец. инструменти и без никаква практика) граничи с героизъм.Ако го направят успешно ще съм изненадан.За мен това си е малко "руска рулетка".Едва ли някога , някъде по света е правено(в мирно време).Това , че все още имаме НЯКАКВА авиация до голяма степен се дължи на обикновените техници и инженери по авиобазите. Без тях ВВС щяха да са финиширали още преди десетина години!!! Представяш ли си на какво са способни тия хора , ако им се даде възможност да работят нормално , а не си броят гайките и шайбите?

21.05 2015 в 20:43

EMO малко уточнение Гърция има окло 500 самолета и има горе долу целите на нашите отбранителни сили. Израел има много над 1000 самолета. Може би само изстребителите на Израел са около 1000-1500.....повечето F16

Има списък със самолетите във википедия за горе долу повечето държави....

В България са може би 100-тина общо.....от тях колко са боеспособни....

21.05 2015 в 20:39

Нов Gripen струва около 70 милиона USD.
Нов Rafalele или F35 e към 100-110 милиона USD.
А пък Eurofighter е още по-скъп.
Нови F16 няма зашото не се произвежда от много време. (Ф35 е направен за да замести ф16)

Разбира се, крайната цена зависи много от поръчаната бройка и от допълнителните разходи за обучение и т.н.

F35 има три варианта. И трите са стелт. Само един има вертикално излитане.

Ако ще купуваме нови самолети аз лично бих избирал между Rafalele и F35.