След три дни усилия парламентът не прие докрай Закона за МВР

Елица Мартинова, Юлиан Христов 09 май 2014 в 13:21 5494 7

Полиция

Снимка Сергей Антонов

След три пленарни дни, един от които продължил 13 часа, Народното събрание не успя да приеме на второ четене целия нов Закон за Министерството на вътрешните работи, чийто автор е кабинетът "Орешарски".

В четвъртък депутатите удължиха работното си време до 22.30 ч. и успяха да стигнат до преходните и заключителни разпоредби.

Днес обаче над три часа от пленарния ден бяха заети от дебата по искането на ГЕРБ за отстраняване на Мая Манолова от зам.-председателския пост в Народното събрание. По-рано днес в кулоарите на парламента лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов призна, че опозицията атакува червеното острие, за да осуети приемането на Закона за МВР.

"Днешният дебат изразява философията и разбирането на вашия лидер за това каква е ролята на опозицията, той казва работа на опозицията е да пречи, това е разбирането за опозиционност. Работата на опозицията е да предлагате алтернативи, но вие не можете. Гаврите се с 50 000 български полицаи, които отдавна очакват такъв закон, който да защити техните социални права, извънреден труд, нощните дежурства, кариерното развитие. Искате да попречите, но и с това ще се справим. Живи и здрави!", каза от трибуната днес председателят на левицата Сергей Станишев.

Заради стремежа да приемат текстовете, мнозинството удължи работния ден до приключване на закона. Въпреки това малко след 14 ч. ГЕРБ поискаха поименна проверка, управляващите за пореден път не успяха да съберат нужния брой депутати и заседанието бе прекратено.

Вчера депутатите решиха, че днес ще е последният им работен ден преди изборите. Въпреки това обаче през следващата седмица се очаква извънредно заседание заради четвъртия вот на недоверие на ГЕРБ. В програмата вероятно ще бъдат включени и финалните текстове от Закона за МВР.

Какво приеха досега депутатите

Сред основните промени в изцяло новия закон е изискването главният секретар на МВР да се назначава от Министерски съвет, а не с указ на президента, както беше досега. 

Кандидатът за поста на главния секретар ще трябва да има поне седем години професионален стаж, което според ГЕРБ е крайно недостатъчно. Според депутатите от опозицията изискването за стаж на кандидата за поста дава възможност за главен секретар да бъде назначен дори и началник сектор от някоя Областна дирекция на МВР. За това от ГЕРБ предложиха изискването за трудов стаж да е 12 години, от които поне 1/3 да са били на ръководна длъжност в системата.

То обаче не беше прието. Не беше прието и предложението за връщане на старото положение, при което главсекът се назначава с указ от президента. Като мотив за това депутатът Пламен Манушев, който е бивш командващ на Военноморските сили, направи сравнение с назначаването на началника на отбраната. Според него главният секретар на МВР и началникът на отбраната са най-високите командни длъжности в силовите ведомства и изискват на този пост да има хора с опит. За поста началник на отбраната има изискване той да бъде зает от четиризвезден генерал, което би трябвало да важи и за главния секретар на МВР, смята адмирал Манушев.

Опозицията изрази резерви и към създадената възможност правото за избор на главен секретар на МВР да се съсредоточи изцяло в партийни представители, каквито са членовете на правителството.

Текстовете, които притесниха протестиращите

В новия закон бяха приети и някои от спорните текстове, в които правозащитни организации съзряха опит за блокиране на протестите.

В чл. 63 е записано, че вътрешният министър има право на въвежда извънредни мерки при заплаха за сигурността или вътрешния ред. Тези временни ограничения могат да се прилагат „за предотвратяване на престъпления и нарушения на обществения ред на определени обществени места“ и „при безредици или непосредствена опасност от възникването им“.

Чл. 87 пък дава право на служителите на реда да употребяват сила при крайна необходимост. Сред случаите, при които според закона полицейската сила е "абсолютно необходима", са: при противодействие или отказ да се изпълни законно разпореждане; при задържане на правонарушител, който не се подчинява или оказва съпротива на полицейски орган; ако има нападение срещу граждани и полицейски органи и при групови нарушения на обществения ред.

Безплатен градски транспорт и назначения без конкурс

Въпреки че в закона е разписано, че конкурсното начало за кариера в МВР се запазва, новите текстове определят редица изключения. Законът изключва конкурс при подбора на кадри, завършили Академията на МВР, както за дипломираните курсанти от висши военни училища, обучавани за нуждите на МВР.

Предвижда се също така при изпълнение на служебните си задължения служителите на МВР да пътуват безплатно в обществения градски транспорт.

По-малко синдикати в МВР, повече извънредни часове

Изменение, за което служителите в МВР настояваха, е, че новите текстове увеличават извънредния труд, който се заплаща от държавата.

Досега служителите на МВР получаваха допълнителни пари за до 50 часа извънреден труд месечно, а новите текстове предвиждат до 70 часа месечно. Извънредната работа ще се заплаща със 150% от обичайното възнаграждение.

Тази корекция бе сред основните искания на служителите от МВР, на които се наложи да работят много извънредни часове около миналогодишните протести. В началото на годината от бранша дори заплашиха с протести, защото новият закон за МВР се бавеше.

Една от основните критики на опозицията от страна на ГЕРБ беше във връзка със синдикалната дейност. С въвеждането на изискването за представителност, сега в състава на Съвета за социално партньорство при МВР ще влязат едва два от общо 6-те полицейски синдиката. В новия текст от закона е регламентирано, че за представителни ще се смятат синдикатите, в които членуват поне 5% от служителите на министерството и които имат звена в 1/3 от структурите му. На тези изисквания отговарят единствено Синдикалната федерация на служителите в МВР (СФСМВР) и Националният синдикат на гражданската администрация в МВР. 

„Никой не може да спре една синдикална организация да поставя въпроси и да излиза с позиции, в това число и пред политическото ръководство. Този праг, който се въвежда с изискването за представителност, ограничава единствено Съвета за социално партньорство и нищо друго“, коментира пред OFFNews Валентин Попов от СФСМВР.  Той обясни, че предложението на съюза е било прагът за представителност да бъде 4% и съответният синдикат да има звена в поне ¼ от структурите на МВР. 

Синдикатите са доволни и от друга своя победа - приемането на предложението за това министърът да не може да пенсионира служители, достигнали пенсионна възраст. Досега беше възможно при достигане на 27 години осигурителен стаж, от които 2/3 в системата на МВР, служителят да бъде пенсиониран от работодателя си. Сега това ще става по желание на самия служител, който ще може да работи допълнително до навършване на пределната възраст от 60 години, въпреки че е натрупал необходимия стаж за пенсия. 

Тайни МВР-доброволци ще бдят за битовата престъпност

Законопроектът затвърждава и позицията на т. нар. "доброволни сътрудници" към МВР. Техните функции силно напомнят за доносниците от времето преди 1989 г. В новия законопроект техните права и задължения съвсем не са ясно дефинирани, детайлно те би трябвало да бъдат разписани в допълнителна разпоредба. Пише само, че МВР осъществява работата си чрез "специфични явни и неявни способи и средства, чрез специални разузнавателни средства, както и чрез граждани, приели доброволно сътрудничество с органите на МВР при изпълнение на функциите им". Извънщатните сътрудници ще съдействат на МВР и при "осъществяване на оперативно-издирвателната дейност" на МВР, както и при "опазване на обществения ред".

Новият проектозакон увеличава и глобите за неявяване след призовка в полицията - от сегашните 100 лева сумата скача тройно, на 300 лева. При повторно неявяване наказанието не е 100 до 200 лева, а 200 до 500, предвижда проектът.

За неизпълнение на закона глобата се вдига от 200-500 лева на 200 до 2000 лева.

Новият закон предвижда на мястото съществуващата Главна дирекция „Национална полиция“ да се създадат две главни дирекции - „Криминална полиция“ и „Охранителна полиция“. Целта на тази структурна реформа е по-добрата координация, ръководство и контрол при осъществяването на охранителната, оперативно-издирвателната и дейността по разследване на престъпления.

МВР се разтоварва и от неспецифични дейности като охрана на обекти със сигнално-охранителна техника по договори.

За какво не остана време

Най-интересният момент от текстовете, до които парламентът не успя да стигне, е промяна в законовата дефиниция на нанасянето на лека телесна повреда на полицай.

Новият закон гарантира по-висока защита на полицай при нападение срещу него. Досега, ако полицай бъде нападнат, се прилагаха разпоредби от Указа за дребно хулиганство, което допускаше шамар на полицай да струва 200-300 лв.

Сега се регламентира промяна в Указа за дребното хулиганство, според която той няма да се прилага при нанасяне на телесна повреда на служител от МВР. Това означава, че ще бъдат прилагани по-строги наказания.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
X

Топлофикация подари 200 милиона на Ковачки