Фандъкова: Тази листа за общински съветници подредих лично аз, ще има още персонални промени

Готови сме да започнем нови 13 км метро, в новите паркинги ще има места за мотори

Юлиана Ончева 09 октомври 2019 в 08:38 11199 5

- Г-жо Фандъкова, защо се кандидатирахте за кмет отново и щяхте ли да го направите, ако Цветан Цветанов беше още зам.-председател на ГЕРБ? 

- Има три много конкретни причини. Първата е, че очаквани и важни за софиянци проекти могат да започнат от първия ден. Например, стартираме довеждащия транспорт заедно с пускането на третата линия на метрото. Това са малки електробуси от квартала до спирка на метрото. Готови сме с маршрутите в „Овча купел“, „Горна Баня“ и се работи за „Хаджи Димитър“, „Люлин“, „Витоша ВЕЦ Симеоново“, „Малинова долина“. В ход са и процедурите за електробусите, за които лично защитих безвъзмездни европейски средства. Трябва веднага да започнем с програмата за изграждане на паркинги в кварталите и до спирки на метрото. Паркирането в кварталите е проблем, по който трябва да действаме бързо, с терени и средства.

Имам ясен план как да увеличим инвестициите в кварталите. През декември тръгва общинската система за качеството на въздуха. Ще сменим печките на дърва и въглища на 1/3 от домакинствата. Предлагам и работещ механизъм за спиране на коли с неработеща система за очистване. Ще намалим транзитния трафик с довършване на Околовръстното и вътрешните рингове. Можем да се справим, доказала съм го.

Втората причина да се кандидатирам е, че сега пред София стои възможността за изключително голяма крачка с привличането на стратегически инвеститор. Този шанс не трябва да се пропуска с нестабилност и колебания. Знам какво би означавало за града всичко да спре и да се върне в изходна точка. Набрахме огромна скорост за промяна, която можем да ускорим за по-високо качество на живот.

И третата причина, знам точно какво трябва да променя в работата на общината. Готова съм със структурни промени, които да гарантират по-голяма бързина на работа, и с персонални промени. Подмених 1/3 от листата за съветници и лично избрах новите хора – експерти и доказани професионалисти.

Колкото до ролята на г-н Цветанов – той никога не е участвал в избора на хора за моя екип. Участвал е в реденето на листите за общинския съвет. Но тази листата, която сега предложих, я направих лично аз заедно с ръководителите на структурите на ГЕРБ и СДС по места.

- Обновеният екип, с който обявихте, че ще работите, само за общинските съветници ли се отнася или предстоят промени на зам.-кметове, шефове на общински дружества, закриване на някои от тях? 

- Истината е, че съм готова с по-големи промени в работата на общината от тези, които другите кандидати предлагат, защото знам точно какво и как да променя. Уверена съм, когато казвам, че свършихме много работа за София, но е факт, че допуснахме и грешки. Често казваме, „който не работи, той не греши“, но в това има доза оправдание, която не харесвам. Допускат се грешки, важно е да си научиш урока от тях. Миналата седмица имах среща в една от най-успешните български IT компании и един от собствениците ми каза: „В нашата работа грешките не са проблем, а източник на информация“. Давам си много ясна сметка за всички пропуски и слабости и знам какво задължително трябва да бъде променено и поправено. Още повече, че залагам нови приоритети, които изискват компетентността на нови хора. Електронно управление, бързина в работата на администрацията, повече публичност – това са част от новите задачи, което означава и голяма реформа в работата на администрацията. Персонални промени ще има, но по-важно е, че зад тях стои промяна в начина и манталитета на работа на общината. Това е, което предлагам, заедно с новите приоритети в работата.

- Чухте ли по време на кампанията дотук критики, които приемате като основателни? Не само от опонентите ви, а и на срещите с граждани?

- Имам едно правило – не давам обещания, които не мога да изпълня. В кампанията чувам как се обещава на всички всичко от другите кандидати. Това е безотговорно. Затова моята програма е с конкретни проекти и задачи, зад които стои свършена работа и ясен разчет на средствата. Срещам се със стотици хора и се радвам, че те ми дават задачи. Приемам критиката, защото чрез нея търся решенията.

Конкретен пример е тежката тема с презастрояването и изграждането на улици в новите квартали. В момента решаваме конкретните казуси на парче. Преди месец спасихме 5 от най-проблемните казуса със строителство в междублокови пространства в „Младост“. Работим в „Обеля“ и „Овча Купел“. Чувам опонентите, които обещават „спираме презастрояването“, въпросът обаче е как. Затова съм готова с пакет от законодателни промени за увеличаване на отстоянията при строителство в жилищните комплекси и по-високи изисквания за паркиране и озеленяване. Промените в ЗУТ в Народното събрание, не са лесни. Знам колко силни са различните лобита, защото вече се преборихме и спряхме строителството без ограничение във височината в така наречените „ъглови имоти“. Мога да защитя и тези промени. Увереност ми дава и подкрепата от всички инициативни комитети, с които работим от години. Предлагам и специална програма за отчуждаване на терени, които попадат в зелени площи и улесняване на процедурата за придобиване на имоти в улици. Без да ги придобием не можем да ги изградим, но не позволявам общината да бъде буквално рекетирана, какъвто случай имахме преди месеци в „Лозенец“.

Едно предложение на арх. Игнатов, с което съм съгласна и подкрепям - персоналното гласуване на общинските съветници трябва да се публикува на страницата на общинския съвет заедно с взетото решение.

Системата го позволява и това задължително трябва да се случи.

- Кое Ви направи впечатление в обещанията на г-жа Манолова, която всички социолози определят като основния Ви опонент?

- Без да съм груба – огромната липса на опит и непознаване на София. Никой не очаква, че за три месеца някой може да опознае София и големите проекти и теми, по които се работи от години. Притеснителното е в липсата на опит и компетентност и на хората около нея. Знам, че БСП имат опитни и добре подготвени хора, които познават проектите на общината. Не мога да си обясня как може да поиска спиране на строителството на два центъра за деца с множествени увреждания, за които осигурихме 730 хил. лв. европейско финансиране. Предстои издаване на разрешение за строеж. В този център над 190 деца и техните семейства ще получават специализирана помощ и грижа. Работя от години с тези организации и знам, че дневните центрове са нужни и дават добри резултати. Предполагам, че никой не й е казал какво реално говори. Обещава да направи публични договорите за почистване – те са публични, всички договори на общината са на сайта. Не разбирам защо трябва да се лъжат хората. Същото е и искането да спрем купуването на електробуси. Лично се преборих за 217 млн. лв. безвъзмездни средства за електротранспорта на София и няма да допусна да ги загубим. Знам, че г-жа Манолова никога не е защитавала европейски проекти, няма нито опит, нито експертиза, но това не е оправдание. 

- Половината критики към Столична община са заради недобрата работа на МВР. Когато говорите за повече ред и сигурност, планирате ли да се увеличи съставът и задълженията на общинска полиция?

- Ние сме първата община, която създаде общинска полиция, и сме осигурили ресурс, с който да увеличим съставът ѝ. Говорила съм с министъра на вътрешните работи. Големият проблем е, че в състава на Столична дирекция на вътрешните работи няма достатъчно хора. Така че по-голямата задача, с която трябва да се справим, е да бъдат осигурени нови и подготвени хора за работа в полицията. Категорично един от големите проблеми на София е, че КАТ-Пътна полиция няма достатъчно екипи. В момента КАТ има 10 екипа, от които 8 се занимават с ПТП-а. За да има истински контрол на движението ние се нуждаем от поне 10-15 екипа, които да се занимават само с пътен контрол. Разговаряла съм с директора на КАТ, това от което те имат нужда е и хора, и нови автомобили. Мисля, че ще успеем да се справим с общи усилия. Подкрепям и идеята на кмета на Стара Загора общинска полиция да може да налага глоби по Закона за движение по пътищата.

- Можете ли да поемете ангажимент накъде точно ще се разширява метрото и че плановете няма да се променят - това има значение не само за пътниците и трафика, но и за хората, които купуват имоти, заради съответното повишение или понижение на цената?

- Всички ангажименти, които поемам, са конкретни. Имаме готовност за работа по 5 участъка с 13 нови километра. Това са две разширения на трети лъч - 3 км от кв. „Хаджи Димитър“ до кв. „Левски“ и 6 км от Военната академия, през кв. „Гео Милев“, кв. „Слатина“, зала „Арена Армеец“ до бул. „Цариградско шосе“. Тези проекти са напълно готови и можем да ги започнем през 2020-2021 г. Планираме разширение от Бизнес парка в жк „Младост“ 4 до Околовръстния път при ИКЕА с връзка с началната станция на Симеоновския лифт. В момента работим по разширението под бул. „Царица Йоанна“ от метростанция „Люлин“ до Околовръстния път. До седмици ще сме осигурили и терен за буферен паркинг за над 800 автомобила. Важно е да изградим междинна метростанция между станции „Сливница“ и „Обеля“ и връзка с нова жп гара на влаковете от западното направление.

Трябва да продължим работа в още две посоки - към Студентски град и „Илиянци“. Когато станах кмет, метрото беше малко над 9 км, в момента е 40 км и още 12 км са в строителство. Реално догодина ще е 52 км и ще обхваща голяма част от града и големите жилищни квартали. Не трябва да спираме строителството му. Не го допуснах в нито едни момент, дори когато по времето на г-н Орешарски правителството спря съфинансирането. Строяхме със собствени средства. Аз знам какво означава метрото за града и за хората. Знам, че сега е важно да се омаловажи напълно ролята на кмета, но софиянци знаят, че метрото се строи от 70-те години на миналия век и могат да сравняват резултати. 

- Къде предвиждате 3 нови трамвайни линии?

- Първо, още догодина трябва да започнем основния ремонт на трасето на трамвай №5 - от Съдебната палата до „Княжево“. По бул. „Македония“ заедно с ремонта на релсите ще изградим и нов линеен парк. Очаквам още през този месец да започнат да пристигат новите 13 трамвая, които ще обслужват линията. Готвим основния ремонт на трасето по бул. „Ал. Стамболийски“. В последните години ремонтирахме над 16 км трамвайни трасета, който не бяха обновявани от времето, в което са строени. Поддържката на града е много важна и, когато има десетилетия, в които нищо не се е правило, се наваксва много трудно. Освен ремонтите предлагаме и 3 нови линии. Първата е по бул. „Т. Каблешков“ и ще направи връзка между бул. „Цар Борис III“ и бул. „Черни връх“. Проектираме и разширението й от бул. „Т. Каблешков“ по бул. „Филип Кутев“ към УНСС. Предлагаме за обсъждане и ново обособено трасе от Духовната семинария до Зоопарка в съществуващия сервитут по бул. „Симеоновско шосе“. То ще свързва метростанция „Стадион „Васил Левски“ със Зоопарка и ще дава бърза връзка на кв. „Витоша ВЕЦ Симеоново“ и кв. „Дианабад“. 

- А Зеленият ринг на София кога ще бъде готов?

- Проектът за Зеленият ринг печели огромна обществена подкрепа и аз лично много го харесвам. Целта ни е да използваме старите жп линии, за да свържем големите паркове с кварталите чрез линейни паркове и велоалеи. На една от срещите ми в „Дианабад“ миналата седмица една жена ми каза, че всеки ден минава покрай гара „Пионер“ и вече си представя как ще изглежда с парк и велоалея. Още догодина можем да започнем първия участък - от гара „Пионер“ по трасето на старата жп линия до „Слатина“. Водихме преговори с министъра на транспорта, за да осигурим терените. По втория етап - от Борисова градина до стадион „Септември“, работим и с екип от млади български архитекти и урабнисти. 

- Направихте паркинги за тротинетки, за да не се задръстват тротоарите, но по тях е пълно с паркирани мотори?

- Създадохме места за паркиране на тротинетки, за да избегнем един от най-сериозните проблеми, които тротинетките създават във всички градове в Европа, а имено, оставянето им по тротоари и пешеходни зони. Нашето условие към компаниите, които предоставят е-тротинетки, е стимули за използването на тези паркинги, за да не пречат на движението. На обособените места обаче могат да паркират всички превозни средства на две колела – това са велосипеди, скутери и мотори. Преди няколко месеца един млад човек ми обърна внимание върху проблема с местата за паркиране на мотори и даде конкретно предложение. Така че - задължително при изграждането на новите буферни паркинги и тези в кварталите ще отделим и места за паркиране на мотори. 

- Ако не станете кмет, ще останете ли в СОС? 

- Нека оставим на софиянци да решат кой какъв трябва да бъде. Моята задача е да покажа проектите за развитие на София, по които ще работя, и да защитя посоката на развитие на града ни.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    4000

    5

    Караконджул

    09.10 2019 в 14:58

    Само последната година от управлението на данчето ще ни срува 4 милиона лева глоби!!!

    4000

    4

    Караконджул

    09.10 2019 в 14:45

    "Втората причина да се кандидатирам е, че сега пред София стои възможността за изключително голяма крачка с привличането на стратегически инвеститор." АААААА още има да поприцункате... Е, няма да стане.

    4000

    2

    Караконджул

    09.10 2019 в 10:56

    Не се хаби. Няма смисъл. Събирай багажа в кашони и се снимай за последно.

    4534

    1

    Общинар

    09.10 2019 в 08:53

    Дълго, скучно и безинтересно! Кои са й пиарите на Фандъкова? Просто я бутат към загуба. Надали и 500 души ще прочетат изцяло това досадно интервю. У нея няма живец, а така и не я научиха да говори интересно.А снимката на фона на "магистралните коловози", тип разви соц, направо кърти!
     
    X

    Заедно с Азов на фронта в Донбас. Нашият кореспондент Горица Радева разказва войната от първо лице