Учени: Новият закон за образованието го унищожава

Александра Маркарян Последна промяна на 28 октомври 2015 в 17:00 78708 33

Милена Дамянова

Снимка БГНЕС/Боби Тошев

Бившият зам.-министър на образованието и настоящ председател на парламентарната комисия по образование Милена Дамянова (ГЕРБ) е основен вносител на приетия и обнародван закона за предучилищното и училищното образование

Новият Закон за предучилищното и училищното образование създава реални условия за унищожаването на българското средно образование. Това се казва в декларация на секция "Педагогика и психология" при Съюза на учените в България, която бе изпратена до председателя на Народното събрание Цецка Цачева, президента Росен Плевнелиев, премиера Бойко Борисов, всички парламентарни групи, министъра на образованието проф. Тодор Танев и председателя на комисията по образование и наука в НС Милена Дамянова, която е и основен вносител на приетия от НС и обнародван закон.

Те искат прилагането на закона да бъде спряно. Ето какво пишат учените в декларацията си:

Общото събрание на секция „Педагогика и психология“ се обръща към Вас с настоящата декларация, за да бъде спряно прилагането на „Закон за предучилищното и средното образование“, обнародван в Държавен вестник бр.79 от 13.10.2015г., поради неговата незакономерност и несъстоятелност.

В нарушение на правата, дадени по Конституция на представителите на обществените организации, авторите на Закона не са се съобразили с нашето мнение и становище относно съхраняването на традициите в българското образование и с направените от нас доброжелателни препоръки при неговото обсъждане и в 41-вото Народно събрание, и в 43-тото Народно събрание /втората ни Декларация е публикувана и в сборник на фондация „Човещина“- „Образование и възпитание за утре“, София 2015, стр.456/.

Тревогата ни е мотивирана от факта, че с редица свои клаузи този Закон създава реални условия за унищожаване на българското средно образование. Ще приведем само няколко примера:

Налице е научна непрецизност при употребата на фундаменталните понятия – възпитание, образование, обучение. Неоснователно възпитанието се заменя с компетенции. Това по същество променя, както концепцията на закона, така и неговото съдържание, но не в положителен аспект.

Научно необоснована е част от названието на Закона. Механично е подменено понятието „предучилищното възпитание” с „предучилищно образование”. В предучилищна възраст водещо е възпитанието на детето, неговото нравствено, интелектуално и физическо формиране и развитие в единство. Научната прецизност изисква да се промени самото название на Закона. Той може да се нарича: ЗАКОН ЗА СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ПРЕДУЧИЛИЩНОТО ВЪЗПИТАНИЕ И ПОДГОТОВКА.

Неоснователно в Закона е подценено „възпитанието“ и като цел, и като резултат от дейността на българското училище. Понятието „възпитание“ е заменено с „компетенции“, а самото то в закон от 353 члена е употребено само в 5 члена. 

Идеята за автономията дава право на училищата „самостоятелно да избират и съставят свои учебни планове за съответния клас, да разпределят учебната програма в зависимост от потребностите на учениците, да определят учебните предмети и да разработват учебните програми…..“ /член 28, алинея 2 /.“

В българската образователна система е традиция учебният план и учебните програми за училищното образование да са държавни документи и задължително да се спазват в българското училище. Това осигурява единната подготовка и равнопоставеността на детето в българското училище.

Приетата вече законова постановка създава условия за неравнопоставеност на българските деца, за нарушаване на конституционните права на българските граждани по отношение единната подготовка в средното училище и равен старт за продължаване на образованието. Тя създава условия и за подценяване на базовите учебни предмети – български език, математика, българска история, география и други.

Всичко това поставя под въпрос и качеството на висшето образование в нашата страна и изискванията на Европейския съюз в областта на образованието.

Утвърдената в член 112“ самостоятелна форма на обучение“ е реално условие за утвърждаване на неграмотността, за нерешаване на задължителното 16 годишно обучение, за подценяване ролята и значението на българското училище, за активизиране на различните видове секти, за неспазване на изискването „обучение на български език“ и други.

Категорично възразяваме и срещу финансирането на частните детски градини и училища. Реално те не са равнопоставени и като финансиране, и като начин на организация, и като материална база.

В частните детски градини и училища се изпращат децата на богати родители, на хората, които имат пари. Социологическите изследвания обаче показват, че 43% от българите живеят под линията на бедността.

Тезата, че „парите следват ученика“ може да се реализира само тогава, когато са създадени еднакви материални условия и за държавните , и за частните училища. Нещо повече този акт е в противоречие с основния закон в Република България – Конституцията.

Анализът на проблема в европейските страни, според доклад на европейската служба за образование - Eurydice показва обаче, че половината от държавите в Европейския съюз не субсидират частните училища. Единствена страна, в която местните общини, а не държавата, финансират частните училища наравно с публичните е Швеция. Но самата Швеция е единствената страна в Европейския съюз, която инвестира най-много в средното образование – 6.1% от брутния вътрешен продукт. докато Република България инвестира за средно образование 2.9% от брутния вътрешен продукт, което е сред най-ниските стойности в Европейския съюз.

Буди недоумение утвърждаването на неограничен брой учебници при ограничен брой средства. Опитът през последните 25 години показа, че тази теза е погрешна.

Погрешна е и тезата за закриване на помощните училища. При децата със специални образователни потребности водещо трябва да е диагностиката на всяко дете и индивидуалната работа с него. Натрупаният опит в помощните училища трябва да се стимулира в името на децата, които се нуждаят от тях.

Предложената система за управление на образованието е утежнена с нови структури и с неглижиране на функциите на общините и на училищните настоятелства. Създаването на „Обществени съвети“ към всяко училище, в които ще влизат не специалисти, а ще атестират учителите, поставя под въпрос и качеството българското на образование, и престижа на българския учител.

Стои открит и въпросът за ролята на делегираните бюджети. Практиката показва, че те не стимулират качественото средно образование? Реалната ситуация в българското училище е: борба за брой ученици, а не за качествено образование!

Уважаема госпожо Цачева, уважаеми г-н Плевнелиев, уважаеми г-н Борисов, уважаеми народни представители, уважаеми проф. Танев, уважаема госпожо Дамянова,

Настояваме да се предприемат от всички Вас необходимите процедури за преразглеждане и преработване на “Закон за предучилищното и училищното образование“, като се премахнат всички клаузи в него, които реално унищожават българското средно образование!

С настоящето заявяваме нашата открита позиция, че е крайно време законодателните органи да съхраняват българските традиции в образованието и ползват практиката и опита на всички нас, които работим в областта на образованието и просвещението. Повярвайте ни, ние сме радетели на българската образователна система и можем да Ви бъдем от полза!

Декларацията е съставена, обсъдена и приета единодушно на общото събрание на секция“Педагогика и психология“при

СУБ на 19.10.2015 г.


За Общото събрание на Секцията, подписали:

Председател на секция “Педагогика и психология“ при СУБ:
/проф., д.пс.н. Любомир Георгиев/
Зам. председател на секция “Педагогика и психология“ при СУБ:
/проф., д.п.н. Емилия Рангелова/

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

16.01 2016 в 15:36

Колеги, приятели, хора, мислещи за образование,
Нормата изисква, когато се изказваш по въпросите на средното и висшето образование, да не допускаш правописни грешки, защото така олекваш още повече и не внушаваш аввторитетност.
Моето мнение, че ПП Герб и респективно М.Дамянова направиха един грандиозен цирк при допитването за мнения по този въпрос в продължение на няколко години и накрая не взеха под внимание нищо, което не бе родено от техните велики мозъци...Така не трябва, трябва уважеуние към всяко мнение. Знам колко е трудно, но това бе пътят. Сега е трудно. Законът е приет, ще трябва да го прилагаме- лош или по-поносим. Това, което най-много ме притеснява, че порочната практика с делигираните бюджети продължава, малките училища изнемогват финансово...Второ- няма нужда от толкова много учебници, най-малкото защото учителят също не може да ги прочете и подбере най0добрия...Въвеждането на този тип самостоятелна форма на обучение също е грешка. фИНАНСИРАНЕТО НА ЧАСТНИТЕ УЧИЛИЩА СЪЩО. Накои учебници трябва незабавно да бъдат пренаписани и олекотени. Учебните програми и планове също трябва да са единни, на ниво държава.. Но каква държава имаме ние- занимава се с престъпниците на деня, с мутрите и мутресите на властта, уважава хората с пари, обижда достойните и морални хора, не и пука за образованието, въпреки лъжите за приоритетите, не стимулира раждаемостта при българите, ухажва ромския етнос, търпи най-висока заболеваемост и смъртност последните години, при пенсионната система цари хаос, взема твърде високи относително данъци, облага ни с всякакви такси, омаловажава най-страшния проблем - изтичането на мозъци и млади хора, които никога няма да се върнат тук...Да не говорим за цирка с цената на горивата и въвеждането на по-скъпите винетки...
Вече само Господ може да ни опази от този геноцид спрямо собствения ни народ!

09.11 2015 в 21:31

Публикуват се учебните програми за първи и пети класове преди да са разработени държавните стандарти за тях.А би следвало да е обратно-иначе последните губят смисъл.
Гимназията се разделя на две.Какво означава свидетелството за завършен 10-ти клас и какви права дава-нито е завършено средно,нито е завършено основно.Това е българска измишльотия целяща да ликвидира фундамента на цялот образование,а именно принципа за СИСТЕМНОСТ.Няма ли системност-няма образование!Освен това,колко от децата на бедните слоеве ще продължат в 11-ти и 12-ти класове-това е форма на имуществена дискриминация,нрушаваща международни конвенции за равен достъп до всички степени на образование!

02.11 2015 в 17:36

Като майка на двама ученика, искам да попитам нашите законодатели и управници: Какво целите с тази НЕНОРМАЛНА образователна система? Статистиката сочи, че децата завършват ср.образование с неврози и.незнания! Категорично съм против формата на образование, тъй като е руска "час-клас", а материала е по европейски стандарти, което е абсолютно несъвместимо. Има откъде да вземете пример,но така ви е по-изгодно! Защо децата в Дания ходят на училище без уч.раници? Всички знаем отговора...Има начин, "уважаеми управници", но интересите ви съвсем не са да излязат добри кадри!
Темата е дълга,да не говорим, че няма никакво време децата да затвърдят знанията си с това препускане да се вземе повече материал и то напълно излишен!
Време е ,ученици и родители, да се противопоставим на този абсурд!
Необразован народ най-лесно се управлява!

02.11 2015 в 02:35

Време е и науката , и обществото да спрат вече явно недообразованите управляващи и преписвачи /оттук оттам/ - "законодатели" от целенасоченото убийство, престъпно сриване на образованието, презрително зачеркване на възпитанието и интелектуално осакатяване на децата ни!

31.10 2015 в 20:13

Мили хора,промени трябва да има в образователната система,но с надграждане със новости от съвремието.В детската градина възпитаваме и образоваме малчуганите,съвместно спартниорите ни -родителите.От 1 до 4 клас горе-долу се задържа този процес и от 5 клас,мамма миа...Хаос!!!Свободия!Децата нямат закрила,всеки колега държи единствено на своя предмет,натиска поотрасналите деца,но ДЕЦА...Контролът от забързаните родители,нехаещите за развитието на тийнеджърите учители ЛИПСВА!Сега чувам че занималните се заплащат,а когато аз бях ученичка задължително бях там,защото нямах баба която да е с мен докато се подготвям за следващия ден.И не можех да напусна занималнята без да съм си написала домашните.Сега нехаещи има много колеги,и много родители.Защо трябва да галопираме с "несъстествуваща" успеваемост/имам предвид,че всички ученици преминават в следващ клас/Нека се върне старото положение с повтаряне на класа...И защо вместо тези задължителни матури не се премине към профилирано обучение на няколко етапа,както например е в Германия.Там учениците от 1 до 12 клас 3 пъти /явявайки се на леки изпити или тестове/ се насочват с помощта и на учители/комисии/ към усилено изучаване на предмет,който ще им помогне един ден да станат лекар,учител,инженер и пр.

31.10 2015 в 18:38

Здравейте, моето мнение съвпада и противоречи със всико тук. Наистина съм съгласна, че настоящата образователна система има проблеми, но изглежда те не са толкова очевидни, защото този закон не просто не го решава, но е предпоставка за създаването на още и много по-сериозни такива. Не е от значение дали някой е в образователната система, за да може да изрази адекватно и аргументирано мнение. Абсолютно съм съгласна, че трябва да се говори за предучилищно възпитание, а не образование. А работа на училището е и да възпитава, и да образова. И наистина, трябва да става дума за равни възможности, а това предполага еднаква учебна програма. Друг е въпроса, че тя би трябвало малко да се промени. Все пак в днешно време, колкото и да е трудно да го признаем, мозъците на децата са по-обектно ориентирани - те са свикнали с мобилни телефони, таблети и пр. и е малко трудно да бъдат очаровани от тебешир и молив. Още повече, че с Гугъл ние имаме бърз достъп до информация и вниманието много трудно се задържа. И още други неща, които не мога е момента да спомена, за да не пропусна в крайна сметка нещо. Сега, друг е въпросът доколко знанията, които придобиваме в училище са приложими в живота, но поне излизаме с една висока обща култура, което според мен е положително, защото макар в живота да не се използват граници, поне имаме представа какво са. Днес образованието произвежда работници и консуматори за сметка на мислещи личности.

31.10 2015 в 13:24

Кирилов,
В образователната система ли си?
Предоставям ти гледна точка на Понапреднало с математиката момиче. От първи клас ме влече, винаги съм вървяла с 1-2 години напред от връстниците си, до гимназията. Направих грешката, да кандидатствам в езикова - нали математиката е ок, сега да науча нещо друго.
Значи, от 8и клас на мен ми се мелеше, че за нищо не ставам по математика. Предният ми преподавател беше един от най-признатите в България, но тогавашната (и сегашна) ми учителка явно не беше съгласна с оценките му. Момиче съм, математиката да я оставя на момчетата, да си уча езика там, нали... до 11. клас.
Започнахме да учим пълни фантасмагории. Както и да го въртим, числови редици в ежедневието не се използват, лимеси и тригонометрия - още по-малко. На мен ми беше забавно и интересно, но аз РАЗБИРАХ. Мозъците на съучениците ми изпушваха.
12. клас се учи анализ на функция - още лимеси. Малко стереометрия. Отново много безполезни знания за другите, тези, които за разлика от мен няма да следват инженерна наука.

Виждам, защо се застъпваш за задължителна матура по математика, но не мисля, че това е отговорът. Нека си е по желание, но нека и ВУЗ-овете с инженерни специалности да приемат чрез нея, а не със своите платени изпити.
Няма да държа матура по математика. Ще държа английски, защото вече знам, че ще изкарам хубава оценка, а после с оценките и знанията си - на запад, вместо да плащам 80лв за алма матер и мизерни изгледи за бъдещето си.

30.10 2015 в 14:49

Българското училище произвежда брак.
Средното ни образование бълва единствено "специалисти", които могат да сменят чаршафите на чуждите туристи по нашите курорти.
В учебните планове и програми са заложени предмети и знания, които са напълно излишни за реалната икономика на страната.
Учениците знаят столицата на Бурунди и Буркина Фасо - гениално.Знаят за Илиада и Омир - грандиозно, но...не могат да разделят на две магарета сламата.
Вижте само фактите от матурите и специалностите с най-много прием.
Всичко търси на хляба мекото.Искат да учат социология, психология, политология,философия, право и пр. лаладжийски предмети.А икономика без инженери и ИТ специалисти не се изгражда.А всички инженерни науки се базират на математиката.В моето училище от 110 зрелостници само 1(ЕДИН) се яви на матура по математика.Всичко останало е лаладжия.
Затова трябва да има 3 матури - Български език и Математика - ЗАДЪЛЖИТЕЛНИ.И трета матура по избираем предмет.
Трябват конкретни мерки, а филисофските дивотии на Милена Дамянова да се премахнат веднага.

30.10 2015 в 13:54

Напълно споделям и подкрепям становището на учените при СУБ.
Аз съм начална учителка с 30 години стаж и мога да потвърдя ,че това което прочехот отговаря на истината .

30.10 2015 в 13:42

Трашлиев не си прав. Може и да съм изключение, но аз лично реших да ставам химик на 19 години - до тогава мразех химията. Сега съм горд инженер-химик. Децата трябва да видят всичко, за да решат с какво искат да се занимават и да не са жертва на желанията и болните амбиции на родителите си. Учебниците са пълна боза, но замяната им с нови по-лоши от тях само задълбочава проблемите. Не е нормално всяко училище да си съставя програмата само и да решава какво ще се учи. Накрая всички кандидатстват било то за гимназия или висше заедно с еднакви критерии. И какво се получава накрая - ходене на частни уроци, за да научи детето ти материала, който ще му е необходим на изпита.
Михайлов старото и грешното, създало най-лошата (според вас - ако имате предвид тази от преди 25 години) система за образование всъщност е създало много качествени кадри. Сегашната система бълва необразовани хора, които завършили образованието си две числа не могат да съберат, много от тях не могат и да четат. Но на нашите управници и техните чуждестранни гуру това ги устройва
И последно - моето лично мнение е, че трябва да се върнат отдавна отречените учебници /от преди демокрацията/. Да се вкара и най-новата история, но да не се изопачава старата.