Ексклузивно Със сълзи: Свалиха Росен Желязков от председателското място в предпоследния ден на 49-ото НС

Само българска история и литература в X клас, в IV клас ще наизустяват Вазов, Леда Милева и Багряна

Александра Маркарян 27 септември 2017 в 15:16 5038 1

Десетокласниците ще учат изцяло българска литература и българска история, в програмата на четвъртокласниците пък влизат стихотворенията „Обичам те, родино…” на Елисавета Багряна, „Моята учителка” на Леда Милева и “Майка ми” на Иван Вазов. Те ще трябва да ги учат наизуст и да могат да ги рецитират, предвиждат проектите за нови учебни програми.

Днес Министерството на образованието и науката публикува на сайта си проектите по всички предмети за IV и X клас. Всеки може да изпрати бележки и становища по проектите до 27 октомври до дирекция "Съдържание на предучилищното и училищното образование" ([email protected]).

След утвърждаването на 27-те програми ще бъде обявена процедура за написване на нови учебници.

По новите програми ще се учи от учебната 2019/2020 г.

Четвърти клас

Предвижда се по предмета Български език и литература учениците да имат по 3.5 часа седмично за езиково обучение (от тях 1.5 ч. за създаване на текстове) и 3.5 часа за литературно обучение (5.5 от тях за извънкласно четене). Годишният брой часове за предмета е 238.

Учебното съдържание включва знания от различни дялове на езика – фонетика, морфология, синтаксис, лексикология и лексикография, като поставя акцент върху звуковете (твърди и меки съгласни звукове и фонетичните им промени в потока на речта, особеностите на правописа и правоговора на гласните и съгласните звукове в различни фонетични позиции), частите на речта (числително име, определителен член, степенуване на прилагателно име, време на глагола – сегашно, минало и бъдеще), видовете изречения по състав (просто и сложно), частите на простото изречение (сказуемо), редактирането.

Знанията за литературата се отнасят до: определени жанрови проявления от литературата и фолклора за деца (легенда), някои фигури на речта (олицетворение), видове текст (диалог, монолог), автор на литературно произведение. Продължава усъвършенстването на читателската, литературната и езиковата култура, както и на уменията за учене.

Определени са тематични кръгове: България, българският народ и българският език, приятелството, знанието, културното многообразие и нравствените добродетели, а учителите ще избират най-подходящите произведения, чрез които да ги представят.

За математика четвъртокласниците ще имат годишно 136 часа. Учебното съдържание включва следните области: числа, геометрични фигури и тела, измерване и моделиране. То е разпределено в шест теми: „Числата над 1000“, „Събиране и изваждане на многоцифрени числа без преминаване“, „Събиране и изваждане на многоцифрени числа с преминаване“, „Умножение на многоцифрено число с едноцифрено число “, „Деление на многоцифрено число с едноцифрено число“, „Умножение на многоцифрено число с двуцифрено число“ и „Деление на многоцифрено число с двуцифрено число“.

Предметът човекът и обществото полага основите на учебните предмети история и цивилизация и география и икономика, които влизат в програмата за прогимназиалния етап. За него са предвидени 34 часа годишно.

Темите са: "България в Европа", "Природни области в България", "Богатствата на България – природа и хора", "Българската държава след Освобождението (до края на XIX в.)", "България и българското общество през XX в.", "Европейският път на България", "Български приноси", "София – съвременна столица".

Човекът и природата съчетава знания от различни области и подпомага изучаването на природните науки в следващите етапи на образованието. Предвидените теми са: "Тела и вещества", "Движение и енергия", "Планетата Земя", "Жизнени процеси", "Организмите и тяхната среда на живот", "Човекът и здравословният начин на живот".

Годишно децата ще имат 68 часа по този предмет.

Темите по музика са 12: "Пеене на песни", "Ритмичен съпровод","Слушане на музика", "Тембър, характер, динамика", "Музикални инструменти", "Видове оркестри", "Метрум", "Начална нотна грамотност", "Музика и танц", "Музикални жанрове", "Фолклорна музика и обредност в България", "Музика и съвременни технологии".

Учениците ще имат годишно 51 часа по музика.

51 са и годишните часове по изобразително изкуство, като те могат да се провеждат както в клас, така извън училище под формата на: пленер, посещение на музеи, галерии, колекции и сбирки, организиране на изложба с ученически творби.

Темите в учебното съдържание са: "Образи от миналото и от съвременния свят", "Светът на митовете и легендите", "Образи и форми – изобразяване от различни гледни точки", "Образи и цветове - локален цвят", "Теми и сюжети в изкуството", "Художествени музеи и галерии", "Символи и знаци", "Традиционни и нетрадиционни материали и техники", "Експресивност на изобразителните материали и техники".

По предмета технологии и предприемачество (34 часа годишно) децата ще се учат да конструират и моделират, да изработват модели и изделия от хартия, картон, текстил, подръчни (отпадъчни) и други материали. Те ще могат да разработват малки проекти, да научават за различните професии и за икономиката.

Учениците ще се учат да се ориентират в размерите на изделие, представено на елементарен чертеж, да проверяват свойствата на материалите, акцент ще е и устойчивостта и издръжливостта на различни конструкции и модели. Те ще конструират, използвайки колела и оси, лост, макари. В тези часове ще научат и как да пестят енергия при ползването на домашни електроуреди, как да работят безопасно с инструменти, как да предават, приемат и съхраняват информация.

Темите са: "Планиране и обработка", "Инструменти и материали", "Уреди, машини, механизми", "Професии и предприемачество" и "Конструкции и модели".

Годишните часове за физическо възпитание и спорт са 85. Тук има задължително и избираемо учебно съдържание. Задължително е включването на лека атлетика, гимнастика и спортни игри. От избираемите области (плуване, туризъм, ориентиране, зимни спортове) трябва да бъдат включени най-малко на един спорт или една двигателно-познавателна дейност. Изборът правят учителят и училищното ръководство съобразно квалификацията му, интересите на учениците, условията, възможностите и традициите на училището.

Обучението по плуване и водни спортове и по туризъм, ориентиране и зимни спортове се реализира, като часовете по учебен
план могат да се групират в съответствие с моделната характеристика на вида спорт или спортна дисциплина.

Всички проекти на нови програми за IV клас вижте ТУК.

Десети клас

Учениците ще имат по три часа седмично за български език и литература, от които 1.5 часа са за български (0.5 ч. за развиване на комуникативни компетентности) и 1.5 часа за литература (0.5 ч. за развиване на комуникативни компетентности). Годишният брой часове е по 54 за български и за литература.

Темите по български са: " Норми на съвременния български книжовен език. Правоговорна норма", "Правописна норма", "Граматични норми", "Пунктуационна норма", "Лексикална норма", "Възприемане, анализ и редактиране на чужд и на собствен текст (езиков практикум)". Часовете за комуникативна компетентност ще включват публични изказвания по
граждански проблем и писане на есе по граждански проблем.

Програмата по литература включва:

I. Българската литература от периода от Освобождението до Първата световна война;

I.1. "Епопея на забравените" ("Левски"), Иван Вазов;

І.2. Из „Под игото“: главите „Гост“, „Новата молитва на Марка“, „Пиянството на един народ“ (Ив. Вазов);

I.3. Из „Бай Ганьо. Невероятни разкази за един съвременен българин“: „Бай Ганьо се върна от Европа“ (А. Константинов);

І.4. „Микеланджело“ или „Cis moll“ (П. П. Славейков) (решението кое от двете произведения да бъде включено ще се вземе след края на срока за обществено обсъждане);

І.5. „Обичам те“, „Маска“, „Две хубави очи“ (П. Яворов);

І.6. „Да се завърнеш…“ (Д. Дебелянов);

І.7. „Гераците“ (Елин Пелин);

II. Българската литература от периода между двете световни войни;

II.1. „Септември“ (Гео Милев);

ІІ.2. „Зимни вечери“ (Хр. Смирненски);

II.3. „Повест“ (А. Далчев);

ІІ.4. „Индже“, „Албена“ (Й. Йовков);

ІІ.5. „Писмо“ („Ти помниш ли...“) (Н. Вапцаров);

III. Българската литература от периода след Втората световна война;

III.1. „Тютюн“ (Д. Димов);

III.2. „Нежната спирала“ (Й. Радичков);

III.3. „Дърво без корен“ (Н. Хайтов).

Десетокласниците ще имат по два часа седмично математика (72 часа годишно). Учебното съдържание включва темите: "Ирационални изрази. Ирационални уравнения", "Прогресии", "Статистика и обработка на данни", "Решаване на триъгълник" и "Елементи от стереометрията".

Обучението по информационни технологии включва основните теми: "Обработка на информацията и комуникация"; "Създаване на съдържание"; "Решаване на проблеми и безопасност". Обучението ще е през първия срок. Повечето часове ще са организирани под формата на комбинирани уроци, в които учениците ще получават и теоретични знания, и практически задачи. Контролните ще са тестове, които ще се провеждат за по-малко от един учебен час. Външното оценяване обхваща тест и работа по практическа задача.

Темите по история и цивилизация са:

1. Днешните български земи през праисторическата епоха;

2. Днешните български земи през Античността;

3. България до началото на XI век;

4. Българската държава (ХІІ − ХІV в.);

5. Българските земи под османска власт (ХV − ХVІІ в.);

6. Българско възраждане (XVIII – XIX в.);

7. България от Освобождението до края на Втората световна война;

8. България след Втората световна война до 1989 г.;

9. България след 1989 г. 

Темите по география са:

1. Географско положение и граници на България;

2. Природна среда на България. Природни компоненти;

3. Природна среда на България. Природногеографски области;

4. Население на България;

5. Селища;

6. Държавно устройство и управление;

7. Стопанство;

8. Регионална география. Райони на планиране.

Програмата по биология включва следните основни теми: "Многоклетъчен организъм (наследственост и изменчивост; размножаване, растеж и индивидуално развитие); "Биосфера" (популация, биоценоза, екосистема; екологични фактори); Биологична еволюция (произход и развитие на живата материя; произход и еволюция на човека; показателства за биологичната еволюция).

Годишният брой часове е 72. Толкова са и часовете по физика и астрономия, където обучението е насочено към областите: „Електричество и магнетизъм“, „Трептения и вълни“, „Светлина“, „От атома до Космоса“ и „Наблюдение, експеримент и изследване“.

Учебното съдържание е практически ориентирано, величините и закономерностите се изучават в тясна връзка с техните приложения в бита, съвременните комуникации и на различни индустриални и енергетични решения (лазерни технологии, приложения на йонизиращите лъчения, трансформатори, електродвигатели, електрогенератори и др.), пише в представянето на програмата.

Темите за микросвета и Космоса, видовете електромагнитни вълни, ядрената енергетика, приложенията на йонизиращи лъчения и мерки за предпазване от тяхното вредно влияние имат отношение върху формиране на научен светоглед, екологично съзнание и активна гражданска позиция.

Тук се изучава за първи път полевата форма на материята (електрично и магнитно поле).

72 са и годишните часове по химия и опазване на околната среда. Темите са:

1. Характеристики на химичните процеси;

2.  Разтвори и химични реакции във водни разтвори;

3. Класификация на химичните процеси и на веществата;

4. Приложни аспекти на химията в областта на материалите;

5. Опазване на околната среда.

Програмата по философия обхваща четири тематични области – познание и реалност; личност и общество; критическо мислене и аргументация. Учебното съдържание е структурирано около пет основни теми: "Начало на философското познание"; „Език и критическо мислене”; „Философското познание и реалността ”; "Политическа философия и философия на правото" и "Социална философия и философия на правото”.

Всички проекти на учебни програми за X клас вижте ТУК.

На сайта на МОН са публикувани за обществено обсъждане и проекти на 28 актуализирани учебни програми за обучението по майчин език и адаптирани учебни програми за лица над 16 години, които имат завършен начален етап или са преминали успешно през курсове за ограмотяване. Проектите на програми по майчин език са съответно по турски, иврит, арменски и ромски език за ученици от І клас (първа година на обучение) до VІІ клас (седма година на обучение).  

Изучаването на майчин език е по желание на родителите на учениците и може да се осъществява в избираемите учебни часове и/или във факултативните учебни часове.

Най-важното
Всички новини
Най-четени Най-нови
За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

5784

1

Бабатунде

27.09 2017 в 16:39

България след Втората световна война до 1989 г.;

Да се чете

България под социалистическо робство !
--------------------------------------------------------------------------
България след 1989 г.

Да се чете

България през псевдодемокрация и управлението на бивши ДС кадри.
 
X

Да помогнем на украинските деца!