МОН: По-малко задължителни часове по чужд език, но и други възможности за изучаването му (видео)

Александра Маркарян 09 ноември 2015 в 10:26 13968 8

Новите учебни програми предвиждат намаляване на задължителните часове по чужд език в езиковите гимназии, но дават други възможности за изучаването му - чрез предметите, които ще се преподават на чужд език, чрез избираемите часове и чрез модулите, които ще бъдат въведени във втория гимназиален етап (XI и XII клас).

Това заяви експертът на Министерството Анна Арсениева в коментар по темата за bTV тази сутрин.

Промените са заложени в проектите на новите учебни планове, публикувани от Министерството. За езиковите гимназии се предвижда да се запази подготвителният VIII клас по първия чужд език със сегашния хорариум - 18 часа седмично по езика. В следващите гимназиални класове обаче часовете по първия чужд език се намаляват от 4 на 2 седмично, колкото са предвидени и за изучаване на втория чужд език. Предмети от философския цикъл се обединяват в предмета гражданско образование, а общият брой часове намалява.

Тази сутрин за разяснения по темата в телевизионното студио бяха експертите от МОН Анна Арсениева и Коста Костов и учители, които ще бъдат засегнати от промените.

Арсениева каза, че в новия образователен закон е предвидено в IX и X клас в езиковите гимназии най-малко три предмета да се изучават на първия чужд език.

"Чуждият език не е само граматика, той е и приложение. Тоест към тези два часа, които са в момента в задължителна подготовка, се прибавят между шест и половина и десет часа пак език, разбира се, да кажем, история или химия, или физика, или биология, но това пак е чужд език. Това е друг вид чужд език, но пак е чужд език. Тоест часовете не са малко. Освен това има възможност при желание на училището да се вземат часове от така наречените избираеми часове."

Галина Бечева, учител по френски 9-та Френска езикова гимназия коментира, че всъщност се предлага орязване на часовете:

"Орязване е. Трябва да благодарим на вносителите и на закона, че остават задължителните 648 часа интензивно обучение в осми клас. От друга страна, за пръв път се официализира понятието езикова гимназия отделно от гимназия с интензивно изучаване на чужд език. Рискът е, че задължителните часове спадат наполовина. Избираемите часове, предвидени за девети и десети клас, не могат да покрият и половината от това, което е в момента профилираната подготовка - задължителни и избираеми часове. Да, постулира се изучаването на предметите на чужд език - то и досега е било практика в езиковите гимназии, но целта на обучението по чужд език е да се получават знания по нова материя чрез езика. Това не е обучение по език".

В отговор Арсениева заяви, че "в задължителна подготовка, пак казвам, има допълнителна възможност за часове от избираеми часове и от така наречените допълнителни часове. Според мен това, че в частта "задължителна подготовка" има само два часа изписани не означава, че има намаление на часовете".

"Пак ще кажа - езикът не означава изучаване на граматически правила. Езикът означава приложение. Освен всичко това, в единадесети и дванадесети клас да, задължителните часове са два, но има още модули, които тепърва ще бъдат създавани и ще бъдат избирани, а и ще има още часове", каза още Арсениева.

За промените, засягащи обучението по философия доц. Веселин Дафов от Софийския университет заяви:

"Няма как философията да премине в нещо друго. Гражданското образование си има специфични задачи. Философията може да ни се представи и като математика в даден момент и някой да каже: "По математика хората ще учат философия". Очевидно никакви такива преливания от философия към каквото и да е друго не могат да стават. Това, че философията има достойнството да има роля за всяка една дисциплина не е откритие от днес - това е самата идея на философията. В този смисъл, ролята й за цялото училищното образование е неоспорима.

Ние нямахме достатъчно време да разберем в рамките на това обществено обсъждане. За две седмици, в рамките на два тура общински избори и сваляне на имунитети на депутати такова обсъждане не може да стане. Второ, публикуваните предложения за промени нямат никакви мотиви и основания. Ние не знаем какво всъщност се прави. Знаем само формалните параметри на тези промени какъв вид имат. За мен това създава огромни затруднения да разберем какво всъщност се случва. Ние броим часове. И излиза, че часовете по философия се намаляват с над 40%. Има някакви  хипотези, че те преминават в гражданско образование, което аз не мога да приема, защото със същата хипотеза те могат да преминат и във физиката. Това е несериозно".

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    X

    Година след катастрофалния резултат от теста за функционална грамотност PISA