Намаляват наполовина часовете по първи чужд език в езиковите гимназии

Последна промяна на 03 ноември 2015 в 13:30 28504 35

Учебните часове по първи чужд език в езиковите гимназии се намаляват наполовина спрямо сегашния хорариум в IX, X, XI и XII клас. По сегашния учебен план те са 4 седмично, а според проекта за нов план на Министерството на образованието са два седмично. Така първият чужд език няма да е приоритет - той ще се учи толкова, колкото и по старата, и по новата програма се учи вторият чужд език.

Запазва се т. нар. подготвителна година в VIII клас, когато се броят на часовете остава непроменен - 18 седмично, 648 годишно.

По новия учебен план за езиковите, хуманитарните гимназии, както и гимназиите с профил "Музика", "Изобразително изкуство", "Физическо възпитание и спорт", "Обществени науки" и "Предприемачески" в XI и XII клас вече няма да се учат история и география, които по сега действащия план се учат до XII клас включително - по история има час и половина седмично в IX клас и по 2 часа седмично от X до XII клас, а по география - по един час седмично в IX, X и XI клас, а в последната година от гимназията - по един.

Досегашните предмети психология и логика, етика и право, философия и свят и личност, които се учеха съответно в IX, X, XI и XII клас в общо 224 часа за 4-те години, се събират в един предмет - гражданско образование, за който са предвидени общо 139 часа в гимназията.

При предметите биология, физика и химия също има размествания. В гимназията те ще се учат само в IX и X клас. За всеки от трите предмета ще има 162 часа общо за двете години (90 часа в IX клас и 72 в X) - по два часа и половина седмично в IX клас и по два часа в X клас.

Според сега действащия учебен план биология се учи в IX, X и XI клас в общо 216 часа за трите години. Физика се учи в IX, X, XI и XII клас, а общият хорариум е 229 часа. Часове по химия има в IX, X и XI. Общо за трите години те са 198.

Драстично се намаляват и часовете по изкуствата - изобразително изкуство и музика.

Проектът за нов учебен план, публикуван на сайта на Министерството на образованието и науката:

Сега действащият учебен план в езиковите гимназии

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

10.11 2015 в 16:19

Bodrum
благодаря за коментара.
Много добре си го написал за ПАГ.
и аз съм силно впечатлен от учителите по физика, английски, математеки, БЕЛ!!! в ПАГ.
класа, истинкса класааааа са тези хора !!! ..... и много правилно си отбелязал - за подбрани деца :)))

05.11 2015 в 17:25

Лекар, постъпили сте правилно. Познавам ПАГ защото съм завършил там и до ден днешен имам контакт с някои от учителите. Там има условия да се научи математика достатъчно добре за да изкара човек шестица на конкурсен изпит по математика в университета, стига да се готви сериозно. От там нататъка, дали синът ви ще става математик, зависи само от него. От моя випуск се сещам поне за 3-4 човека с пълно 6 на този изпит, а вероятно е имало и други за които не знам. Друг е въпросът, че ПАГ, докъдето се държи, се държи на добрите стари кадри от едно време които знаеха как се прави образование и имат традиции в тази област. Тези учители споделят, че нивцето на децата в момента е поспаднало, но това е защото в по-долните класове на у-щата ги недоучват и недовъзпитават, съвсем в духа на модерните традиции, които целят изграждането на безмозъчни потребители. Аз лично се гордея с учителите които съм имал в това школо, защото не просто ни наливаха акъл и знания в главите, но се отнасяха с нас като с големи хора, хора с голям бъдещ потенциал (което напълно се оправда след това!) И до ден днешен си спомням потреса, който някои от нас изпитаха, когато първия ден в подготвителен клас забелязахме, че в гимназията учителите стандартно се обръщат към учениците на "Вие" - и така беше от първия до последния ден (с няколкото изключения на учителите, с които сме били особено близки - някои от тях бих могъл даже да нарека лични приятели). "Вие, Милко, написахте ли си домашното? Как сте отговорили на второ упражнение?" и т.н. Интересният ефект беше, че когато на един 14-годишен човек почнеш да му говориш по този начин, той самият започва да се възприема по насериозно, което води до рязко намаляване на детинщините и глупостите в час. Педагозите много добре си знаеха работата, а и знаеха че децата са подбрани (и то след 90-та година - НЕ по партиен критерий!) и системата работеше доста добре!

05.11 2015 в 17:17

Анонимен, германците не съм ги чула да говорят много чужди езици, тук-там посредствен английски. 10 и 11 клас са критични за преодоляването на средното ниво на език, което се научава до 9 клас. В 10 и 11 се учи литература, пишат се есета, говори се и се разширява лексикалния набор драстично, затова в чужбина се чудят как може да говорим родните им езици по-добре от местните.

05.11 2015 в 09:56

Умилителната новина за звучащата вместо звънец в училищата песен за детската Евровизия по инстукциите на МОН трябваше да заглуши скандала с новите учебни планове, според които часовете по чужди езици падат наполовина в езиковите гимназии, изкуствата всъщност се прогонват от гимназиите, философията изчезва в 11. и 12. клас заедно с историята, географията, биологията и химията, които, ако има желаещи ученици, могат да се учат с часове по волята на феодалните директори. Дневник, направете сериозно журналистическо разследване кого обслужва намерението за сриване на доброто обществено образование, което успяват и досега да предоставят профилираните училища? Каква е връзката с бившия министър Д.Вълчев? Какво ще последва на фона на детската естрада, дирижирана от чалгазвезда и чалгазам-министърка? Ами това: жестоки вътрешни конфликти в училищата между колегите за часове, нова разюзданост на директорите, съкращение на учители и похабяване на техния потенциал (за колко години се създава напр. учител, преподаващ история/география/философия/химия/биология на чужд език, за да се унищожи за един миг). Докога ще гледате с безразличие на убиването на учителското съсловие, което е от години в агония в общинските училища. Помислете какъв нов срив на качеството на образованието се е задал. И какво става с правата на децата, особено на тези, чиито родители няма да могат да плащат таксите на частните училища? Нека интелектуалци и публични личности, получили образованието си в езиковите гимназии напр. или по старите учебни планове, заемат гражданска позиция по темата. Начинът за налагане на новия училищен закон и за учебните планове и програми е крещящо тоталитарен. Времето за "обществено обсъждане" на новите учебни планове изтича на 9 ноември. А после? Събудете се, хора!

04.11 2015 в 22:09

Аз като ученичка намирам това за безумие, какво остава за учителите.....намаляването на часовете по грубо казано всичко, за мен е безсмислено и единственото, което ще се постигне, е затъпване на поколението след мен....

04.11 2015 в 11:11


Език в езикова гимназия се учи в 8клас (или както му казват подготве), а те този курс не го променят. Тогава се учи чуждият език 19-20 часа седмично, от личен опит твърдя, че и нивото на езика научено от гимназията се спря до там. Ученето на чуждия език с 4 часа на седмица от 9 до 12 клас си е поддържане на нивото. Според мен е правилно решене да се отдадат тези часове от първи език на втория език, който в повечето случай, ако човек не е ходил на извън училищни курсове (както бях направил с курсовете си немски), този втори език не се научава в училището на достатъчно ниво...
Преди няколко години се говореше за правене на реформи в нашето образование, да заприлича повече, ако не греша на немската система, по заинтересувайте се, кое ги кара да направят тези реформи вместо просто да коментирате безпочвено.

03.11 2015 в 22:51

дайте им направо цигари на гимназистите и ги оставете на мира, ебати.

03.11 2015 в 20:38

не говори абстрактно, а бъди прецизен.
води дискусията с точни аргументи и примери.

не очаквах че ще се предадеш толкова лесно използвайки лични "квалификации"

това вече е друго ниво на разговор

03.11 2015 в 19:54

да признаеш грешка е достойно, да се упражняваш "ad hominem" е невъзпитано.

03.11 2015 в 19:48

Лекар,
ОК разбрах, че искаш да се изкажеш по всички аспекти на дискусията и да ги обединиш в един пост, но не се справи със задачата.
посоката обаче е вярна - министърът е идиот и ако приемат тъпотията за редукцията на часовете ще пострада качеството на обучението и децата