Съвет от директор на общинско училище към родители да купят преносими компютри на децата си, за да работят в клас, възмути баща, който даде гласност по случая чрез OFFNews преди 20-ина дни и предизвика публична дискусия редно ли е това, или не. Основен сред аргументите "против" бе конституционното задължение на държавата да осигури безплатно образование. Това изключва внушението и принудата родителите да купуват техника, за да може децата им да са "в крак" с останалите, да не се чувстват изолирани, пренебрегнати. Обяснението на директора бе, че броят на купените с държавни средства устройства не е достатъчен и затова си е позволил да посъветва на родителска среща да се купуват компютри вместо например телефони за по 800 лева. Препоръчаните устройства Chromebook са необходими за работата на това и десетки други училища по модела 1:1. Случката с родителската породи усещането, че и самият модел не е добър. За да изяснят какво представлява той с редакцията ни се свързаха от Центъра за творческо обучение, официален партньор на Google.
Публикуваме текста им без промени.
С първите си успешни стъпки в българското средно образование през 2018 г., моделът 1:1 (устройство за всеки ученик) даде тласък на дигиталната трансформация в училищата.
При него всеки ученик и всеки учител разполагат с персонално устройство за обучение, като устройствата се използват както в класната стая, така и у дома, без значение дали процесът се провежда принудително от разстояние (както в условията на пандемията от COVID-19, например).
1:1 се прилага широко в някои от най-прогресивните образователни системи в света, като САЩ, Великобритания, Скандинавския полуостров и Япония.
Езикова гимназия “Иван Вазов”, град Пловдив, първа успя да интегрира модела, като стартира работа по него с една паралелка през есента на учебната 2018/2019 г., а от втория срок откри още една. С подкрепата на Община Пловдив и Център за творческо обучение - единствен официален партньор на Google със специализация “Образование” в България, от следващата учебна година още 4 училища в града - Професионална гимназия по хранителни технологии и техника, СУ “Черноризец Храбър”, ОУ “Яне Сандански”, ОУ “Екзарх Антим I”, заложиха на иновативния метод на учене и преподаване, като към тях се присъединиха Търговската гимназия в Бургас и II Английска езикова гимназия “Томас Джеферсън”, град София.
Седемте училища бяха в основата на изследване на модела 1:1 (устройство за всеки ученик), поръчано през пролетта на 2020 г. от Министерството на образованието и науката и проведено от екип, ръководен от проф. Галин Цоков от от Педагогически факултет на Пловдивския университет “Паисий Хилендарски”.
Резултатите от публикуваното през лятото на същата година изследване “Дигитален скок в българското училище – моделът “Едно към едно (1:1)””, предизвика огромен интерес и нова група от 6 училища - столичните 19 СУ "Елин Пелин", 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“, 51 СУ „Елисавета Багряна“, Национална финансово-стопанска гимназия, 90 СУ „Ген. Хосе де Сан Мартин“ и ППМГ ”Акад. Проф. д-р Асен Златаров”, град Ботевград започнаха подготовка за стартиране на паралелки. Те бяха и първата група, която премина координирано обучение за стартиране на 1:1 (устройство за всеки ученик), като през курсове за сертифициране като Google обучител, ниво 1 и 2, преминаха над 90 учителя.
В рамките на следващите 6 месеца (октомври 2020 г. - април 2021 г.), за работа по модела 1:1 (устройство за всеки ученик) се подготвиха още 28 училища в 7 града - Пловдив, Хасково, Харманли, Варна, София, Разград и Гоце Делчев. В някои училища, работещи по него, откриха нови паралелки, с които общият брой нарасна до 74 в цялата страна.
Част от тази “втора вълна” са двата големи проекта на Център за творческо обучение, съвместно със Столична Община и Община Варна. С тяхната финансова подкрепа, в София се обучават 200 учителя, а във Варна бяха подготвени 83-ма педагози и бяха частично финансирани 348 устройства за учители и ученици.
Още над 10 училища работят по стартиране на работа по модела 1:1 (устройство за всеки ученик) от началото на учебната 2021/2022 г., а голяма част от вече прилагащите модела училища също ще стартират нови паралелки от есента, като се очаква през септември 2022 г. броят на паралелките 1:1 (устройство за всеки ученик) да надхвърли 130.
Моделът 1:1 (устройство за всеки ученик) може да се реализира с всякакъв тип преносими устройства, но световният опит показва, че най-удачно е това да се прави с лаптопи с операционна система ChromeOS. Устройствата Chromebook са сред най-предпочитаните в образователния сектор в целия свят, като, например, в Япония над 50% от учениците работят само с такива. Най-голямото предимство на този тип устройства, освен по-ниската с около 30% цена от тази на преносимите компютри с най-масовата операционна система, е възможността за управлението им от администратор от разстояние. Това позволява инсталиране или деинсталиране на приложения, ограничаване или разрешаване на достъп, както и голям брой политики за управление на устройствата, всичко това - без да се налага физически администраторът да влиза в контакт с тях.
Център за творческо обучение успява да реализира амбициозните си проекти в сферата на българското образование благодарение на своите партньори по цялата верига в системата - общини, Регионални управления на образованието, директори и учители, усърдната си работа и твърда, принципна позиция. Възнамеряваме да продължим да следваме своите принципи и да следваме амбициозната си цел българското образование да намери своето заслужено място на световната карта.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
Няма коментари към тази новина !
Последни коментари
ob1
Ким Чен-ун нареди масово производство на дронове камикадзе
Zmee
Серия от нападения над жени в централния столичен район 'Оборище'
4I4ATA
В София има 33 555 платени паркоместа, ЦГМ са продали 36 001 винетни стикера за живущи в тях
Джендо Джедев
Ким Чен-ун нареди масово производство на дронове камикадзе