Моделът 1:1 като стандарт в образованието

OFFNews 13 юли 2021 в 11:55 3036 0

Съвет от директор на общинско училище към родители да купят преносими компютри на децата си, за да работят в клас, възмути баща, който даде гласност по случая чрез OFFNews преди 20-ина дни и предизвика публична дискусия редно ли е това, или не. Основен сред аргументите "против" бе конституционното задължение на държавата да осигури безплатно образование. Това изключва внушението и принудата родителите да купуват техника, за да може децата им да са "в крак" с останалите, да не се чувстват изолирани, пренебрегнати. Обяснението на директора бе, че броят на купените с държавни средства устройства не е достатъчен и затова си е позволил да посъветва на родителска среща да се купуват компютри вместо например телефони за по 800 лева. Препоръчаните устройства Chromebook са необходими за работата на това и десетки други училища по модела 1:1. Случката с родителската породи усещането, че и самият модел не е добър. За да изяснят какво представлява той с редакцията ни се свързаха от Центъра за творческо обучение, официален партньор на Google.

Публикуваме текста им без промени.

С първите си успешни стъпки в българското средно образование през 2018 г., моделът 1:1 (устройство за всеки ученик) даде тласък на дигиталната трансформация в училищата.

При него всеки ученик и всеки учител разполагат с персонално устройство за обучение, като устройствата се използват както в класната стая, така и у дома, без значение дали процесът се провежда принудително от разстояние (както в условията на пандемията от COVID-19, например).

1:1 се прилага широко в някои от най-прогресивните образователни системи в света, като САЩ, Великобритания, Скандинавския полуостров и Япония.

Езикова гимназия “Иван Вазов”, град Пловдив, първа успя да интегрира модела, като стартира работа по него с една паралелка през есента на учебната 2018/2019 г., а от втория срок откри още една. С подкрепата на Община Пловдив и Център за творческо обучение - единствен официален партньор на Google със специализация “Образование” в България, от следващата учебна година още 4 училища в града - Професионална гимназия по хранителни технологии и техника, СУ “Черноризец Храбър”, ОУ “Яне Сандански”, ОУ “Екзарх Антим I”, заложиха на иновативния метод на учене и преподаване, като към тях се присъединиха Търговската гимназия в Бургас и II Английска езикова гимназия “Томас Джеферсън”, град София.

Седемте училища бяха в основата на изследване на модела 1:1 (устройство за всеки ученик), поръчано през пролетта на 2020 г. от Министерството на образованието и науката и проведено от екип, ръководен от проф. Галин Цоков от от Педагогически факултет на Пловдивския университет “Паисий Хилендарски”.

Резултатите от публикуваното през лятото на същата година изследване “Дигитален скок в българското училище – моделът “Едно към едно (1:1)””, предизвика огромен интерес и нова група от 6 училища - столичните 19 СУ "Елин Пелин", 119 СУ „Акад. Михаил Арнаудов“, 51 СУ „Елисавета Багряна“, Национална финансово-стопанска гимназия, 90 СУ „Ген. Хосе де Сан Мартин“ и ППМГ ”Акад. Проф. д-р Асен Златаров”, град Ботевград започнаха подготовка за стартиране на паралелки. Те бяха и първата група, която премина координирано обучение за стартиране на 1:1 (устройство за всеки ученик), като през курсове за сертифициране като Google обучител, ниво 1 и 2, преминаха над 90 учителя.
В рамките на следващите 6 месеца (октомври 2020 г. - април 2021 г.), за работа по модела 1:1 (устройство за всеки ученик) се подготвиха още 28 училища в 7 града - Пловдив, Хасково, Харманли, Варна, София, Разград и Гоце Делчев. В някои училища, работещи по него, откриха нови паралелки, с които общият брой нарасна до 74 в цялата страна.

Част от тази “втора вълна” са двата големи проекта на Център за творческо обучение, съвместно със Столична Община и Община Варна. С тяхната финансова подкрепа, в София се обучават 200 учителя, а във Варна бяха подготвени 83-ма педагози и бяха частично финансирани 348 устройства за учители и ученици.

Още над 10 училища работят по стартиране на работа по модела 1:1 (устройство за всеки ученик) от началото на учебната 2021/2022 г., а голяма част от вече прилагащите модела училища също ще стартират нови паралелки от есента, като се очаква през септември 2022 г. броят на паралелките 1:1 (устройство за всеки ученик) да надхвърли 130.

Моделът 1:1 (устройство за всеки ученик) може да се реализира с всякакъв тип преносими устройства, но световният опит показва, че най-удачно е това да се прави с лаптопи с операционна система ChromeOS. Устройствата Chromebook са сред най-предпочитаните в образователния сектор в целия свят, като, например, в Япония над 50% от учениците работят само с такива. Най-голямото предимство на този тип устройства, освен по-ниската с около 30% цена от тази на преносимите компютри с най-масовата операционна система, е възможността за управлението им от администратор от разстояние. Това позволява инсталиране или деинсталиране на приложения, ограничаване или разрешаване на достъп, както и голям брой политики за управление на устройствата, всичко това - без да се налага физически администраторът да влиза в контакт с тях.

Център за творческо обучение успява да реализира амбициозните си проекти в сферата на българското образование благодарение на своите партньори по цялата верига в системата - общини, Регионални управления на образованието, директори и учители, усърдната си работа и твърда, принципна позиция. Възнамеряваме да продължим да следваме своите принципи и да следваме амбициозната си цел българското образование да намери своето заслужено място на световната карта.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови