Математическите гимназии отиват в историята

Последна промяна на 11 юли 2012 в 20:23 7294 22

Сергей Игнатов

Снимка БГНЕС

Сергей Игнатов

Математическите гимназии повече няма да съществуват в сегашния си вид.

Причината е нова структура на училищата в България, разписана в проекта на Закон за предучилищното и училищното образование. Тя беше приета днес на второ четене от ресорната комисия в парламента. Предстои окончателното гласуване в пленарна зала.

Ако сегашните математически гимназии искат официално в името им да фигурира думата "гимназия", ще трябва да прекратят приема на ученици след IV клас. Ако пък искат да го запазят, ще загубят сегашния си статут и ще се трансформират в средни училища, подобни на сегашните СОУ.

Основният мотив на вносителя - Министерството на образованието, младежта и науката, е, че гимназията е училище, което може да обучава ученици единствено в гимназиалната (VIII-XII), но не и в прогимназиалната (V-VII клас) степен на средното образование.

Според опозицията промяната ще ликвидира или обезличи математическите гимназии, които са с доказани резултати и дават много качествено образование. Другият аргумент за запазването на ранния прием след изпити по математика - изразен и от председателя на комисията - Огнян Стоичков от "Атака", беше, че математическият талант се открива и започва да се развива именно когато децата са в IV-V клас.

Въпреки едночасовия дебат в комисията и различните "за" и "против", депутатите на ГЕРБ наложиха с повечето си гласове предложението на МОМН. Не беше прието предложението на Валентина Богданова ("Коалиция за България") математическите гимназии да получат статут на специализирани училища с прием след IV и VII клас (както е сега).

Ако математическите гимназии поискат да бъдат преобразувани в средни училища, те ще могат да приемат не само от IV, но още от I клас, както всички останали средни училища, предвижда гласуван от комисията текст от законопроекта.

Той предизвика безпокойството на депутата от ДПС Лютви Местан, който заяви, че правото на децата на образование би могло да бъде застрашено или направо нарушено, ако всяко училище може да си избира дали да записва ученици от I клас или не, както и да провежда изпити след IV клас.

Депутатите приеха още предложеното от МОМН закриване на помощните училища в срок до 5 години от обнародването на закона.

Предвижда се специални училища занапред да има само за деца с увреждания на слуха и зрението, а останалите - да се интегрират в масовите училища. Децата с тежки увреждания, при които интеграцията не е възможна, ще учат в центрове за подкрепа на личностното развитие, като едновременно с това ще се водят записани в училище. В центровете ще получават индивидуално обучение и необходимите грижи, а дипломите си ще получават от съответното училище.

За писането на коментар е необходима регистрация.
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

29.07 2012 в 14:18

Я, Надка ли е това?

23.07 2012 в 12:54

В управлението на държавата явно е обявен вътрешен конкурс за най-голяма дивотия. А силни кандидати има много.

23.07 2012 в 10:26

Над 70% от завършилите математически и езикови гимназии отиват да учат в чужбина
http://dariknews.bg/view_article.php?article_id=936116

15.07 2012 в 00:25

"... гимназията е училище, което може да обучава ученици единствено в гимназиалната (VIII-XII), но не и в прогимназиалната (V-VII клас) степен на средното образование."

Е сега какво, МГ-тата ще трябва да подържат структурата хем на СОУ хем на Гимназия, така ли? А профилирани предмети могат ли да се изучават в прогимназиална възраст на "общообразователните" училища? или искаме всички да са еднакво глупави? а ако детето има дадености, интерес и желание да се занимава - няма да има кой да го насочи и на къде?

И преди 15г искаха да го направят това, но не им се получи, защото моделът на МГ-тата е твърде успешен. Вижте успехите и реализацията на завършилите МГ (не всички напускат страната), но това правителство е решено да унищожи малкото успешни неща в тази държава.

14.07 2012 в 20:01

Пълна глупост! Робуване на някакви формалности вместо обективно да се погледне какво дават математическите гиманзии на учениците. А те дават много, дори да игнорираме качеството на подготовката, която дават на учениците след 4-ти клас и да вземем само факта, че се събират едни от най-добрите ученици и се стимулират да учат още по усилено, за да влязат е сам по себе си много. Интересно ми е да чуя тяхната визия за нещата защо това е по-добре за образованието. "гимназията е училище, което може да обучава ученици единствено в гимназиалната (VIII-XII), но не и в прогимназиалната (V-VII клас) степен на средното образование" не може да бъде мотив. Мотив може да бъде факт, който доказва, че ще има развитие на образованието с тази промяна.

12.07 2012 в 15:16

Определено се цели уравниловка на всички гимназии, първата жертва бяха природоматематическите с въвеждането в 8 клас на часове по език като за езикова гимназия за сметка на профила на паралелката - химия, биология, география, математика и т.н. Сега теслата е по математическите гимназии. ЗЛАТНИТЕ МЕДАЛИ ОТИВАТ В ИСТОРИЯТА!

12.07 2012 в 13:53

Този Тетраедър-Игнатов ще доразпилее изгражданото над 150 г. българско образование!И не беше лошо- с техникумите, мат. и език. гимназии и СПУ-тата. От 20 години посредствени и малограмотни "парашутисти" се напъват/с успех/ да влошат и деформират образователната система! Изглежда тя най-после ще рухне под ръководството на този Звон - "специалист" по пирамиди,мумии,свинкс-ове и йероглифи...Само като му видиш валчестата глава и ти се иска да го изпратиш в някоя катакомба да търси до пенсия египетски фосили! Най-добре е и овчите и коч-главите от МОМН да не променят нищо в системата...много често се пробутват промени като взаимствани уж от чужд опит, което е доста съмнително и даже невярно!Най-голяма вреда в обществото нанасят глупавите и работливите-далеч по-малка умните и мързеливите! Предполагам, че ако се тества IQ-то на ръковод.състав от министър надолу вкл. до зам.директори на дирекции в същото ведомство, то средният бал ще е около 80-90 точки! Единици биха прехвърлили 100-те точки, а би могло да се разчита за нещо стратегическо на онези от тях, които достигат 130 и повече точки! Има ли ги и кои са те?

12.07 2012 в 11:34

До G Стига да имаш и най-малката въжможност, изпрашай го да учи в чужбина.

12.07 2012 в 11:23

Синът ми каза: " Не е честно!!!" Той се готви четири години и е приет сега след 4 клас. Това е труд, подплатен с много грамоти и медали. Как да му обясня....как се вземат решенията в БГ?

12.07 2012 в 10:37

Той никога не прави нещо! Особено в образованието. Там властва харпията Милена Дамянова. Това е нейно деяние! Тя е един необразован и неграмотен човек. Няма нищо общо с образованието. Няма педагогическо образование, нито е учила мениджмънт в образованието. Не знае за какво става въпрос въобще. Но какво да очакваш от една секретарка? За жалост все такива престъпници ни ръководят!