Математическите гимназии повече няма да съществуват в сегашния си вид.
Причината е нова структура на училищата в България, разписана в проекта на Закон за предучилищното и училищното образование. Тя беше приета днес на второ четене от ресорната комисия в парламента. Предстои окончателното гласуване в пленарна зала.
Ако сегашните математически гимназии искат официално в името им да фигурира думата "гимназия", ще трябва да прекратят приема на ученици след IV клас. Ако пък искат да го запазят, ще загубят сегашния си статут и ще се трансформират в средни училища, подобни на сегашните СОУ.
Основният мотив на вносителя - Министерството на образованието, младежта и науката, е, че гимназията е училище, което може да обучава ученици единствено в гимназиалната (VIII-XII), но не и в прогимназиалната (V-VII клас) степен на средното образование.
Според опозицията промяната ще ликвидира или обезличи математическите гимназии, които са с доказани резултати и дават много качествено образование. Другият аргумент за запазването на ранния прием след изпити по математика - изразен и от председателя на комисията - Огнян Стоичков от "Атака", беше, че математическият талант се открива и започва да се развива именно когато децата са в IV-V клас.
Въпреки едночасовия дебат в комисията и различните "за" и "против", депутатите на ГЕРБ наложиха с повечето си гласове предложението на МОМН. Не беше прието предложението на Валентина Богданова ("Коалиция за България") математическите гимназии да получат статут на специализирани училища с прием след IV и VII клас (както е сега).
Ако математическите гимназии поискат да бъдат преобразувани в средни училища, те ще могат да приемат не само от IV, но още от I клас, както всички останали средни училища, предвижда гласуван от комисията текст от законопроекта.
Той предизвика безпокойството на депутата от ДПС Лютви Местан, който заяви, че правото на децата на образование би могло да бъде застрашено или направо нарушено, ако всяко училище може да си избира дали да записва ученици от I клас или не, както и да провежда изпити след IV клас.
Депутатите приеха още предложеното от МОМН закриване на помощните училища в срок до 5 години от обнародването на закона.
Предвижда се специални училища занапред да има само за деца с увреждания на слуха и зрението, а останалите - да се интегрират в масовите училища. Децата с тежки увреждания, при които интеграцията не е възможна, ще учат в центрове за подкрепа на личностното развитие, като едновременно с това ще се водят записани в училище. В центровете ще получават индивидуално обучение и необходимите грижи, а дипломите си ще получават от съответното училище.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
29.07 2012 в 14:18
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
23.07 2012 в 12:54
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
23.07 2012 в 10:26
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
15.07 2012 в 00:25
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
14.07 2012 в 20:01
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
12.07 2012 в 15:16
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
12.07 2012 в 13:53
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
12.07 2012 в 11:34
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
12.07 2012 в 11:23
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
12.07 2012 в 10:37
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Vitorio
Тръмп номинира Робърт Кенеди-младши за здравен министър
КАБРОН
Условни присъди за двама души след изборния скандал ''Чичо Цено, кой номер''
lans link
Домашен арест за Димо Алексиев. Актьорът се извини, че е действал глупаво и самонадеяно
dolivo
Русия върти консулски услуги в централата на БСП във Варна
Д-р Мазникуров
Тръмп номинира Робърт Кенеди-младши за здравен министър