Колкото по-глупав, толкова по-самоуверен

OFFNews 27 август 2018 в 14:07 26137 16

Снимка kreativen.bg

На 24 август OFFNews публикува статията на Калоян Константинов "СУ е дупка, в която загубих 4 години от живота си". В нея бившият възпитаник на Факултета по журналистика и масова комуникация (ФЖМК) на Софийския университет "Св. Климент Охридски" изреди куп безобразия и разкритикува остарелите методи на преподаване. Позицията му предизвика лавина от коментари в социалните мрежи, а мненията в подкрепа и срещу изразената позиция се разделиха в крайности.

В отговор на статията, проф. Здравко Райков, преподавател по връзки с обществеността (PR), креативна комуникация и креативна индустрия в СУ, публикува мнение в своя сайт Kreativen.bg, в което твърди, че студентите носят не по-малко вина за качеството на образованието.

OFFNews публикува мнението на проф. Райков с негово разрешение. Поправили сме само част от правописните и пунктуационни грешки на преподавателя от ФЖМК. 

Да напиша този материал ме подтикна текст, който се появи на друг сайт. Не го следя и ако колега не ми го бе изпратил, нямаше и да разбера за него. Автор на въпросните редове е бивш мой “студент”. Поставям кавички, защото по неговите собствени думи той не е посещавал учебните занятия. Човекът преценил, че нищо не може да научи в университета и се е самоизолирал от процеса на обучение. Това, обаче, въобще не му пречи да раздава всевъзможни крайни оценки и присъди за нещо, което не познава.

Нито името, нито образа му, който търсачката услужливо ми предложи, не ми говореха нещо – не помня да съм се срещал с този човек. Текстът определено бе доста злобничък, но най-вече наситен с откровени лъжи. Явно непочтеността е присъща за автора – той гордо пише, че три пъти ме е мамел на изпити, пробутвайки ми един и същи текст и то преписан от интернет.

Факт е, че срещам непрекъснато реферати на студенти, които знам вече наизуст – те преписват безсрамно, нагло и масово от един и същи сайт в интернет. И ако трябваше да пиша слаби оценки, то хора като бившия ми “студент” щяха до края на живота си да останат в тази си социална роля… Но преподавателят също е човек – пред бруталната арогантност и тъпота понякога си затваряш очите и пишеш едно “3”, за да си съхраниш нервите.

Изказът на автора е в типичен за немалко млади хора стил, познат под определението “хейтърски”. Доминира неаргументирана агресия не само към моята особа и колеги, но и към високо уважаваната институция, наречена Университет.

Ако съдя по написаното, явно родителите му на младини са били доста заети хора. Ангажиментите им не са им позволявали да отделят време за възпитанието на сина си в маниери и норми, приети в едно нормално общество.

Немалкият ми опит като преподавател ме е убедил във верността на едно просто правило: знанията не са нещо, което се налива в главите на учащите си. Образованието е процес, който изисква активно да си взаимодействат и двете страни – лектори и студенти. И от студентите се очаква да посещават редовно учебни занятия, много да четат и книги, не само на съответните преподаватели. Тук едно отклонение – авторът нагло лъже, когато твърди, че изрично изисквам да се четат само мои книги. За всяка преподавана от мен дисциплина препоръчвам минимум над 20 други заглавия, с които студентите да се запознаят.

За съжаление, с всяка година точно това все по-малко се среща – непрекъснато намаляват любознателните млади хора, които търсят консултации за своята самоподготовка например. За сметка на това се увеличават тези, които имитират учене, които са забравили как изглежда книгата. Те предпочитат да се самозалъгват с информационен боклук, който се вихри в интернет и който те приемат за чиста истина.

Не бих си позволил да занимавам читателя си с тази история, ако ставаше дума само за моята скромна личност. И аз като повечето обикновени хора си имам и своите “трески за дялане”. Но е истинско кощунство да хвърляш небивалици към цял Университет и престижен негов факултет.

Имам непосредствени впечатления от участието на студенти в процеса на обучението в различни учебни заведения. И смея да твърдя, че ако бях работодател, немного от днешните студенти бих назначил на работа във фирмата си. Причината е много простичка: голяма част от тези млади хора просто ги няма в учебните зали. Но това не им пречи след изтичане на предвидените за обучението им години те да си заминат с диплом за завършено образование.

За съжаление, това е глобален проблем, не е само наш. Попаднах на любопитно проучване на професора по социология от университета Occidental College (разположен е в Лос Анджелис, щата Калифорния) Лиза Уейд.

То е озаглавено “Как американските университети станаха бастиони на секса, консумацията на алкохол и особените права”. Според колегата, който е автор и на интригуваща книга за новата култура на секса в университетите на САЩ, за днешните млади хора да си студент означава най-вече да си прекарваш приятно времето. За много американски студенти това са най-добрите години от живота им, в които удоволствието има приоритет над съня и отдиха. И кой знае защо те забравят, че са в университета за да получат съответни знания и професионална подготовка, обобщава Лиза Уейд.

Картината става още по-тъжна, като отбележим, че има девалвация на оценките – от училището до университетите. Така е у нас и в света. Днес 41 на сто от студентите имат отлични и добри оценки, докато през 1969 година те са били едва 7 на сто. Но горчивата истина е, че зад тези оценки съвсем не се крият повече знания, навици и умения.

Само един човек, който общува с млади хора редовно, може да установи какъв невероятен интелектуален срив е настъпил днес. Почти е невъзможно да намериш сега студент, който да знае, кой е Мао Цзе Дун, Уинстън Чърчил, Адолф Хитлер… Албер Камю и Франц Кафка, Карел Чапек и Самюъл Бекет, Жак Превер и Михаил Булгаков – за тях това са просто странно звучащи думи. Те не знаят дори, кой е Мартин Гарикс. И нямат представа, какво е ракурс и перспектива. Те не знаят и твърде много други неща, без които е невъзможно да се ориентираш в многообразната информация, в която си потопен.

Учени осъществиха проучване сред хиляди студенти в САЩ и така определиха способностите на младите хора да оценяват информацията, която те намират в интернет, като “мрачни”. Те просто им липсват.

Проф. Манфред Спитцер (роден е през 1958 г.) е психиатър, психолог, философ, ръководител на университетската клиника в град Улм (родният град на Алберт Айнщайн), провинция Баден-Вюртемберг, Германия. Преподавал е и в Харвард. Смята се за един от най-известните експерти за човешкия мозък в света днес. Той ни припомня, че орган, който не работи, атрофира. Неизползваните връзки между невроните в мозъка отслабват. За него колкото повече време човек прекарва в интернет, толкова повече симптоми на атрофия на мозъка му се забелязват.

Образованието несъмнено е един от факторите за състоянието на обществото ни като цяло. Но е вярно и обратното: това, което се случва в държавата ни не може да не рефлектира и върху него. А всички знаем, какво се случва…

Откъде, обаче, е тази невероятна ненавист и агресия, която в случая демонстрира един млад човек? Вероятно част от обяснението е в резултатите на две проучвания. Така изследователи от Йелския университет (б. ред. - авторът вероятно има предвид Йейлския университет) установиха, че търсенето на информация в интернет заставя човека да си мисли, че е по-умен, отколкото е в действителност.

А британски психолози стигат до извода, че колкото по-глупав е един човек, толкова е по-самоуверен. Точно този, който не се отличава с някакви способности, е склонен да ги преувеличава. А когато човек няма съответните знания, то той няма и интелектуални инструменти за оценка на самия себе си. Той не знае, че не знае и затова е затруден или е в пълна невъзможност да осъзнава и анализира собственото си мислене.

Ако съдя по съдържанието и стила на написаното от бившия мой “студент”, то изследователите наистина са прави.

    Най-важното
    Всички новини
    Най-четени Най-нови
    За писането на коментар е необходима регистрация.
    Моля, регистрирайте се от TУК!
    Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!

    3811

    16

    Toni2019

    28.05 2019 в 23:30

    *гледаТ

    една поправка да не реши някой че съм неграмотен и да омаловажи споделените от мен факти.

    3811

    15

    Toni2019

    28.05 2019 в 23:29

    Мнението на Райков няма и да го чета. Достатъчно ми е че посещавах лекциите му или поне първите няколко преди да реша, че са загуба на време... то и не бяха точно лекции, а пускания на power point презентации и четене на написаното на тях докато се гледад реклами. Същият Райков вече не преподава в СУ. Освен това въпреки, че не било допустимо си предлагаше книгите, както и Кафтанджиев, който даже ни задължаваше да ги купуваме за да минем изпита му и т.н. Как да е, Ройков е само един от многото слаби лектори в СУ. Цялото PR е трагично имаше един Бондиков, който също не работи вече там, който преподаваше по марекетинг четейки от пожълтели листа остаряла информация от поне 20 години. На един от изпитите ми беше задраскал изцяло вярви отговори и като го питах закакво го е направил ми каза нищо де нали имаш 5. Някой явно не иска PR-ите учещи в България да са конкурентни. Учете в чужбина тук ДС не позволява.

    11630

    14

    Батко

    28.08 2018 в 10:13

    Най-добрите млади българи са в западни университети. Тук остават ония, дето не са ги приели да учат там. И висят по СУ и други родни университети ей-така, за тапия. В нормална ситуация щяха да си работят по нивата и въобще да не им пука.

    Това иде да рече, че тоя даскал е прав в наблюденията си, както и бившия студент. Остава да се надяваме, че западните общества ще приключат с мантрата за свободно движение на хора, че да си пооправим демографията и покрай това и образованието. Кемниц е едно добро начало и за континентална Европа.

    13214

    13

    XR4

    27.08 2018 в 19:55

    Аз съм в потрес!
    Ако всички преподаватели в СУ са като горния "професор", ВУЗ-а трябва незабавно да се закрие...

    15315

    12

    Hihi1981

    27.08 2018 в 17:49

    Пълна скука!!$$$

    10571

    11

    Hissarion

    27.08 2018 в 17:34

    Кой е Мартин Гарикс?!

    11671

    10

    безпартийна

    27.08 2018 в 17:34

    И съжалявам, но заглавието на статията е много показателно. За всичко, което ни се случва.

    11671

    9

    безпартийна

    27.08 2018 в 17:32

    Няма да оценявам написаното от този преподавател. Ще спомена обаче, че съм бивш преподавател, вече пенсионер. Дълги години наблюдавам срива в знанията и от там и интелектуалните възможности на новоприети студенти. Това е факт, който не може да се отрече. Да си припомним резултатите от тестовете Пиза, в които нашите деца се оказват с функционална неграмотност. Бедата е, че студентите не знаят, че не знаят достатъчно, за да научават нови неща. И от мнението на студента, което четох, виждам само, че той е имал голям проблем със себе си. Явно, преподавателите не са му помогнали да го осъзнае. Преподаването и ученето е един двустранен процес, в който преподавателят също се учи, но от другата страна трябва да види жадни за знание очи. За съжаление, в последните години виждах все по-малко такива очи, и старателно ги търсех в залата.

    9005

    8

    godlesspreacher

    27.08 2018 в 17:01

    Този "преподавател", че не осъзнава колко е тъп - вярно е.
    Ама и вие не сте по-малко нагли - една статия нямате без правописна или пунктоационна грешка, а на него се подигравате.

    12182

    7

    sawall

    27.08 2018 в 16:49

    Интересното беше, че наистина са поправили само част от правописните и пунктуационни грешки. :D. Иначе текстът е пълен с разпределяне на вината ("и в Щатите е така"), обвиняване на другите ("ние преподаваме, ама студентите не слушат!") и заяждания с личността на студента-обвинител (който наистина май е имал малко нужда тогава да узрее за идеята да работи сериозно, но това не намалява тежестта на доводите му).

    Нито един от ясно посочените проблеми не е адресиран директно: общежитията са кочини, много от преподавателите водят лекции по остарели и отживели методи, липсва им компютърна грамотност и дори граматика... Самият текст публикуван тук вместо да опровергае последното, го затвърждава. Няма и помен от интерес да се решават належащи проблеми. Отрича се до дупка, но без аргументи, признава се вина (затварял си очите и пишел 3), съпротивата срещу всяка промяна е до последна капка мастило. Ето заради това българските университети, включително и "престижния" (ха ха) СУ са дупки.
     
    X

    Николай Стайков: Борисов и Пеевски преместиха парламента от страх от журналистите