Много често отказът на институциите да предоставят достъп до обществена информация завършва със съдебни решения, които ги задължават да дадат исканата от граждани и журналисти информация. Това става ясно от годишния доклад на Програма Достъп до информация (ПДИ) за състоянието на достъпа до информация в България през 2015 г.
В 49 случая от общо 68 съдебни решения съдът се е произнесъл в полза на търсещите информация и едва в 19 случая в полза на администрацията.
Най-питани през миналата година са били институциите от централната администрация. 117 са консултираните от ПДИ случаи, в които е искана информация от министерства, агенции и комисии. Най-честите откази за предоставяне на информация са свързани с тълкуването на понятието "обществена информация". Друг често използван повод за отказ е несъгласието на трето лице за оповестяване на исканата информация. Често става така, че дори лицето да не отговори конкретно съгласно ли е или не информацията да бъде предоставена, съответната институция отказва да я предостави на питащия. Различия в тълкуването на съда и институциите има и по отношение на информацията с надделяващ обществен интерес. Мълчаливите откази на институциите пък без изключение падат в съда.
Най-търсещи информация са гражданите. През годината ПДИ е дала 141 консултации на граждани, 86 на неправителствени организации и 67 на журналисти. Най-търсената информация обикновено е свързана с изразходването на обществени средства. Това е така, защото немалка част от институциите на централната и местна власт не спазват изискването за активно предоставяне на информация. Друга тема, която често се радва на интерес сред питащите, е свързана със сигналите за корупция и вземането на решения. С въвеждане на изискването за публикуване на информация в секция "Профил на купувача", където се оповестява информация, свързана с обществените поръчки, са спаднали случаите на подаване на заявления за достъп до информация.
Някои изменения в Закона за достъпа да обществената информация (ЗДОИ) носят известни негативи по отношение на прозрачността, отчитат от ПДИ. Въпреки че като цяло законът улеснява достъпа до информация, в него например няма изискване от институциите да публикуват информация за плащанията по сключени договори. От ПДИ отчитат също и това, че готвеният антикорупционен закон, също води до известно ограничаване на правото на достъп до информация. Става въпрос за публикуването на декларациите за имущество и конфликт на интереси само на лицата, заемащи висши публични длъжности. По този начин декларациите на близо 100 хил. държавни служители няма да са публични.
Друг съществен пропуск в промените на ЗДОИ е отказът за създаване на контролен орган, който да следи за уеднаквяване на практиките при институциите при даването или отказването да се дава информация.
Коментари
Моля, регистрирайте се от TУК!
Ако вече имате регистрация, натиснете ТУК!
06.04 2016 в 03:34
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.04 2016 в 18:41
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
05.04 2016 в 15:18
Този коментар е скрит заради нарушаване на Правилата за коментиране.
Последни коментари
Ловец простреля 22-годишен младеж край Самоков
ГЕРБ и ''Демократична България'' продължават преговорите и утре
БАБХ: Резултатите от лабораторията в Монпелие са категорични - има чума във Велинград
Защо сега се иска имунитетът на Бориславова: Едва сега излязла експертиза в прокуратурата
БАБХ: Резултатите от лабораторията в Монпелие са категорични - има чума във Велинград
Кабинетът на Шолц падна, Мерц е все по-близо до властта в Германия
Кабинетът на Шолц падна, Мерц е все по-близо до властта в Германия